انتقاد آیت‌الله مظاهری از ترویج دوستی دختر و پسر در سریال‌ها /فرزندان بر اساس شخصیت‌بخشی و ادب‌آموزی تربیت شوند

انتقاد آیت‌الله مظاهری از ترویج دوستی دختر و پسر در سریال‌ها 

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که دوستی‌های دختر و پسر در جامعه ضربه عجیبی به اخلاق در جامعه زده و بلایی است که دختران و پسران را خراب کرده است، برخی سریال‌های صداوسیما را رواج‌دهنده این گناه بزرگ شمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری،‌ رییس حوزه علمیه اصفهان، امروز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم با ابراز نگرانی از دوستی‌های پسر و دختر گفت: این امر بلای خانمان‌سوز است، بلایی است که ضربه عجیبی به اخلاق در جامعه زده است، بلایی است که دخترها و پسرهای ما را خراب کرده است و این دوستی یکی از گناهان بزرگ شمرده شده است.

وی گفت: دوستی با پیامک‌ها از سوی دختر و پسر یا به وسیله اینترنت آنان را خراب می‌کند و متأسفانه اکنون در این قضیه مانده‌ایم و برای آن چاره‌اندیشی نشده و بعضی از فیلم‌های تلویزیون و ماهواره‌ها به دوست‌یابی نامحرم در جامعه کمک کرده است و گاه موضوع برخی از سریال‌ها بر اساس موضوع دوستی محرم و نامحرم می‌چرخد.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: فرد صالح یافتن برای دوستی کار مشکلی است و از این رو مواظبت بر دوست کاری مشکل و هم واجب است، و این نکته‌ها نیز در سوره فلق و سوره ناس نیز بیان شده است.

وی با اشاره به این‌که خواندن چهارقل برای حفظ فرزندان در دوست‌یابی مؤثر است، تصریح کرد: در سوره فلق از شر مردم، انسان‌های دزد، ناصحیح و استکبار به خداوند پناه می‌بریم در ادامه نیز از عشوه‌گری زن نامحرم از خداوند پناه می‌جوییم.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با اشاره به سوره مبارکه ناس خاطرنشان کرد: در سوره مبارکه ناس سه مرتبه به خداوند پناه می‌بریم از یک موضوع و آن رفیق بدی است که وسوسه می‌کند و انسان را در چاه می‌اندازد و این نشان‌دهنده خطر رفیق بد است.

وی بیان کرد: رفیق نااهل پسر نوح را به جایی می‌رساند که در برابر پدرش قرار می‌دهد، رفیق بد انسان را به جایی می‌رساند که پسر امام معصوم امامت حضرت حجت(عج) را قبول نداشته باشد، پسر امام معصوم از نظر محیط، وراثت و تغذیه و تربیت هیچ مشکلی ندارد؛ اما از نظر رفاقت ایراد بر او وارد است.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به فرزندانی از ائمه اطهار(ع) که بد شدند، ابراز کرد: آنان در رفاقت خود دقت نکردند و خناسان و متملقان و چاپلوسان برای آنان ناحق را به صورت حق جلوه دادند و متأسفانه از این دست موارد در ایران اسلامی یافت می‌شود.

دوست انسان مقید به اخلاق، نظام و روحانیت باشد

وی گفت: یکی از فعالیت‌های استکبار پخش کردن دوستان خناس در میان مردم به نام دوست و به نام انقلابی و این‌که مرید امام خمینی(ره) هستند، است و باید توجه داشت که فرد باید هم درباره خود و هم درباره خانواده‌اش مراقب دوستان باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: انسان مدنی بالطبع است و نیاز به دوست دارد،‌باید افرادی مقید به اخلاق، نظام و مقید به روحانیت برای دوست شدن برگزیند تا از راه منحرف نشوند، اگر این مسائل رعایت نشود انسان دچار انحراف می‌شود.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم تصریح کرد: فردی که در اثر رفیق بد گمراه شده است در روز قیامت دست خود را می‌گزد و می‌گوید «یا لیتنا لم أتخذ فلانا خلیلا»، ای وای رفیق بد من را خراب کرد در حالی که انسان خوبی بودم.

حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: پیامبر(ص) در برابر این افراد می‌گوید «یا رب إن قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا»، اگر پیامبر(ص) که پیامبر رحمت است و در قیامت غم امت خود را می‌خورد چنین بگوید، کار انسان زار است.

وی با تأکید بر این‌که رفیق بد مانند شیطان است و از کم شروع می‌کند و به کم قانع نیست،‌ ادامه داد: رفیق بد اگر خناس باشد، بلد است انسان را چگونه خراب کند، از بد شروع می‌کند و به تدریج انسان را منحرف می‌کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: متأسفانه افراد نه مراقب خود هستند در دوست‌یابی و نه مراقب فرزندان خود هستند، پای منبرها خلوت شده است و این امر بسیار خطر دارد، در روایت قدسی است که زمانی می‌آید که مردم از مسجد و عالم همچون فرار کردن گوسفند از گرگ فرار می‌کنند.

وی با بیان این‌که در ادامه این روایت آمده است که خداوند به کسانی که از علما فرار می‌کنند سه بلا نازل می‌کند، اظهار کرد: خداوند بر سر آنان کسی را مسلط می‌کنند که نه علم، نه رحم و نه حلم دارند، شاید مراد قرض و بدهی‌ها یا چک و سفته‌ها باشد. افراد پای منبرهای خوب بنشینند و از آن برداشت کنند و آن را یادداشت کنند.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: بلای دومی که بر این نوع مردم نازل می‌شود این است که عمر و مالش برکت ندارد، گاه فرد صد سال عمر می‌کند، اما بدتر از این سومین بلا یعنی خارج شدن از دنیا بدون ایمان است.

استاد اخلاق حوزه علمیه تربیت فرزند را با وجود ماهواره و دیدن ماهواره از سوی فرزندان ناممکن دانست و خاطرنشان کرد: همنشین انسان باید از خود بهتر باشد و اگر فرزند انسان ناصالح شد، گناهان آن فرد در کارنامه اعمال انسان نوشته می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که پدر و مادر باید توجه داشته باشد که دوست فرزند وی کیست، ادامه داد: اگر دوست ناباب باشد، آن فرد فرزندان انسان را خراب می‌کند و در این موضوع باید مواظبت کامل باشد و اکنون دوست خوب یافتن یکی از مشکلات شده است.

 

فرزندان بر اساس شخصیت‌بخشی و ادب‌آموزی تربیت شوند

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که والدین وظیفه دارند فرزندان خود را باادب و به دور از شایعه و تهمت تربیت کنند و با تأکید بر این‌که فرزند باید در جامعه شخصیت داشته باشد، گفت: دختر و پسر ما باید شخصیت اجتماعی داشته باشد و با این شخصیت وارد اجتماع شود.

 حضرت آیت‌الله حسین مظاهری،‌ در بیست و هفتمین روز ماه مبارک رمضان در مسجد حکیم گفت: باید فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که اگر در جامعه به پستی رسیدند آن پست آن‌ها را مغرور نکند تا بخواهند زیردست خود را توهین، سرزنش و حرف تندی بزنند و نمی‌توان در سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) اهانت به زیردست را یافت.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این‌که برخی هنگامی به مقام می‌رسند طرز نشستن یادش می‌رود و به زیردست خود توهین می‌کند، ادامه داد: گناه توهین به زیردست به قدری بزرگ است که در روز قیامت آن فرد را با خواری و ذلت به جهنم پرتاب می‌کنند.

وی گفت: هر چه درخت میوه بار بیشتری دهد، سربه‌زیرتر می‌شود و هر چه فرد دارای این ویژگی نباشد، هم در نامه عمل او و هم در نامه عمل پدر و مادر نوشته می‌شود، ما باید فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که اصلا فحش بلد نباشد.

حضرت آیت‌الله مظاهری تهمت، غیبت، شایعه‌پراکنی، خنده‌های گناه‌آمیز و مانند آن از نمونه‌های گناه فرزندان امروز خواند و ابراز کرد: نماز و روزه فرزند در نامه عمل انسان نوشته می‌شود، مسؤولیت سنگین است،‌ نباید در خانه‌ها گناهان زبانی وجود داشته باشد.

غیبت والدین به سختی از ذهن فرزند پاک می‌شود

وی ادامه داد: اگر مادر مرید روحانیت باشد آن در فرزند تأثیر دارد، فرزند عاقبت در خانواده بیان پیدا می‌کند و تن صدایش و استخدام لغاتش شبیه خانواده می‌شود اما واجب است که والدین به ویژه مادر به تن صدا و به کلمات و به لهجه رنگ دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: قرآن می‌فرماید اگر فرد غیبت کند، مانند این است که گوشت برادر مرده خود را خورده است، انسان نباید برای غیبت خود توجیه مانند این‌که غیبت آن فرد جایز است، درست کند.

وی گفت: در جلساتی که با حضرت امام(ره) داشتیم و درباره مسائل سیاسی سخن می‌گفتیم اگر حرفی پیش می‌آمد که شبهه غیبت داشت،‌ امام(ره) ناراحت می‌شدند و می‌گفتند که این حرف‌ها برای چه زده می‌شود، ما اگر انقلابی هستیم دیگر از امام(ره) که انقلابی‌تر نیستیم.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که اگر انسان درباره فردی یا قشری همچون روحانیت بدبینی ایجاد کرد، دیگر نمی‌توان آن غیبت را از ذهن فرزند پاک کرد، ادامه داد: انسان هر چه بگوید فیلم و صوتش در ذهن فرزند است و پاک کردن آن بسیار مشکل است.

وی ادامه داد: حرف‌های گناه‌آمیزی که اکنون در میان مردم است و در میان روزه‌گیران رواج دارد، بیشتر تهمت و پس از آن غیبت است، فرزند هم اگر بزرگ شد، به تربیت والدین خود تهمت‌زن می‌شود.

شایعه‌پراکنی از نظر قرآن کریم

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به شایعه‌پراکنی برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها بیان کرد: شایعه‌پراکنی به جایی می‌رسد که ناگاه به همسر پیامبر(ص) تهمت زدند، اگر آیات افک در سوره نور نبود، آبروی پیامبر(ص) و اسلام رفته بود، پیامبر(ص) به قدری ناراحت شد که با هیچ کس ملاقات نمی‌کرد.

وی گفت: قرآن ماجرای افک را نقل می‌کند برای این‌که بگوید اگر ما شایعه‌پخش‌کن شدیم، دیگر قدرت نگهداری زبان خود را نداریم و حتی پشت سر مراجع هم شایعه‌پراکنی می‌کنیم، ما گاه قربهالی‌الله تهمت و غیبت می‌زنیم و پشت سر مرجع تقلید در ماه روزه سخن می‌گوییم.

حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: ما گاه سرخود از خودمان دلایلی می‌آوریم که غیبت را جایز و تهمت را واجب می‌دانیم، ابتدا باید خود ما باید زبان‌نگه‌دار باشیم تا فرزندان ما یاد بگیرند و همچنین از حرف‌های لغو باید پرهیز کرد.

وی با اشاره به این‌که باید به فرزند شخصیت داد و ادب آموخت، افزود: والدین بدانند تا فرزند شخصیت نداشته باشد نمی‌تواند در جامعه مفید واقع شود یا این‌که عفت خود را حفظ کند و این امر بسیار مهم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: درباره آداب‌آموزی کتاب‌های بسیاری همچون آداب‌الشریعه مرحوم فشارکی و حلیهالمتقین علامه مجلسی نوشته شده است و این آداب را باید به فرزند خود آموخت.

تسلط بر اعصاب در حرف زدن از توصیه‌های قرآن درباره سخن گفتن است

وی با تأکید بر این‌که فرزند باید مؤدب به جامعه وارد شود،‌ اظهار کرد: دختر و پسر ما باید شخصیت اجتماعی داشته باشد و با این شخصیت وارد اجتماع شود، وگرنه اگر دختر یا پسری بدون شخصیت باشد، یک بی‌سروپا و از اراذل و اوباش می‌شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: یکی از بخش‌های ادب‌آموزی زبان فرزند است، فرزند در خانواده تن صدای خانواده را می‌گیرد و همچنین الفاظ خانواده را فرامی‌گیرد، یک فرد دهاتی تن صدای روستایی و الفاظ روستایی را به کار می‌برد و این نشان‌دهنده تأثیر محیط است.

وی گفت: باید فرد به گونه‌ای تربیت شود که پررو نباشد اما خجالتی هم نباشد، زیرا اگر پررو باشد آبروی خود را به باد می‌دهد و اگر خجالتی باشد، نمی‌تواند حرفش را بزند و حقش را بگیرد به همین دلیل باید حد وسط مراعات شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان تسلط بر اعصاب، شمرده شمرده و رعایت حد توسط در هنگام سخن گفتن را از توصیه‌های قرآن دانست و اظهار کرد: مهم این است که محتوای سخنان فرزند گناه همچون غیبت یا دروغ نباشد، اگر پشت سر کسی حرف زد باید به صورت جدی جلوی او را گرفت.

وی گفت: زبان باید نرم و بدون مردم‌آزاری باشد، گاه بچه دو سه ساله است اما با زبان خود مردم‌آزار است و این تأثیر محیط خانواده است، اگر فرزند غیبت کرد چون به تکلیف نرسیده گناه نکرده اما وظیفه نهی از منکر همچنان واجب است.

ادب را با مهربانی و تلطف به فرزندان خود بیاموزیم

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: اگر فرزند غیبت یا شایعه‌پراکنی کرد و به تکلیف نرسیده گناه در کارنامه او نوشته نمی‌شود اما آن گناه در نامه عمل پدر و مادر نوشته می‌شود و فرد باید توبه کند جدای از این‌که وظیفه نهی از منکر دارد.

وی ابراز کرد: فرد باید به گونه‌ای فرزند را تربیت کند که زبان فحش و زبان غیبت نداشته باشد، اگر خواهر و برادر با یکدیگر دعوا می‌کنند پدر و مادر نباید دعوا کنند و باید نزاع را رفع کنند و باید بدانند این نزاع کار حیوانات است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که اگر فرزند از همان ابتدا ظالم شد، هر چه بزرگ‌تر شود ظالم‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: تخم‌مرغ‌دزد، شترمرغ‌دزد می‌شود و گناه دزدی و ادب نیاموختن به فرزند در نامه عمل والدین نوشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرزند ادب را رعایت نکرد باید با تلطف و مهربانی به او آموخت و جلوی او را گرفت باید به فرزند آموخت که اگر شخصیت می‌خواهد باید خود دارای شخصیت باشد، گاه فردی پست مهمی می‌یابد اما شخصیت زیردستان خود را خرد می‌کند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این‌که امیرمؤمنان(ع) در برابر کوچک‌ترها فوق‌العاده تواضع داشتند، بیان کرد: امام رضا(ع) وقتی به مشهد آمدند، مأمون برای وی تشریفات ولایت عهدی درست کرد و امام از این موضوع رنج می‌برد، امام رضا(ع) مقید بود که با غلامان غذا بخورد.

آیت الله مظاهری:استکبار با فساد اخلاقی به دنبال تضعیف نظام اسلامی است 

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که استکبار در جنگ نظامی ناامید شد و به جنگ فرهنگی روی آورد، جنگ نرم را بسیار سخت‌تر و بدتر از جنگ نظامی دانست و گفت: استکبار با فساد اخلاقی به دنبال تضعیف نظام اسلامی است.

 رییس حوزه علمیه اصفهان، در مسجد حکیم گفت: رفیق بد نسل آینده ما را در مخاطره عجیبی انداخته است که اگر دولت فکر آن را نکند، گرفتار می‌شود،‌ قرآن هم خبر داده است که «لیهلک الحرث و النسل»، که استکبار با جنگ نرم نسل حاضر و آینده را نابود می‌کند.

وی بیان کرد: استکبار در جنگ نظامی ناامید شد و به جنگ فرهنگی و جنگ نرم روی آورده است و باید بیدار شویم، استکبار اکنون با ما می‌جنگد و این جنگ نرم بسیار بدتر از جنگ نظامی است و قرآن هم می‌گوید که فرعون با جنگ نرم پیش آمد.

استاد درس خارج حوزه علمیه جنگ نرم استکبار را یک خطر دانست و بیان کرد: اکنون استکبار افتخار می‌کند که نظام جمهوری اسلامی را با فساد اخلاقی تضعیف کرده و به دنبال این هستند که جمهوری اسلامی را براندازی کنند.

وی با اشاره به این‌که ابابصیر از اصحاب امام صادق(ع) همسایه خود را به راه دین بازگرداند، خاطرنشان کرد: تربیت فرد ناصالح ممکن است اما تلطف و مهربانی‌، تشویق، صبر و استقامت می‌خواهد، افراد فردی متدین را بیابند که بچه‌ها را تحت تربیت دینی خود بار بیاورد.

وی افزود: از نظر قرآن کریم بدبخت‌ترین افراد کسی است که به فکر خانواده و فرزندانش نباشد و آنان در روز قیامت جزو ضرردیده‌ها قرار گیرند و اگر در این مورد تقصیر از پدر و مادر باشد گناه بزرگی متوجه آنان می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به روایتی که وظیفه پدر و مادر را در برابر فرزندان در قبال سه هفت سال اول مشخص کرده است، ابراز کرد: مواظبت از پسر و دختر تا سن ۲۱ سالگی پیش از ورود به اجتماع لازم است و پس از ورود به اجتماع بر اساس امر به معروف و نهی از منکر باید مواظبت کرد.

وی بیان کرد: وظیفه تربیت فرزند، وظیفه سنگینی است که نیاز به صبر، مراقبت، سعه صدر و تسلط به اعصاب است، وقتی که فرد فرزند سالمی به جامعه تحویل داد پدر و مادر در ثواب هر کار خیر او شریک هستند و بهترین صدقات جاریه اولاد صالح است.

تربیت فرزند صالح مهم‌تر از ساختن مدرسه و مسجد است

حضرت آیت‌الله مظاهری با تأکید بر این‌که تحویل دادن فرزند صالح به جامعه مهم‌تر از ساختن مدرسه‌ها و مسجدها است،‌ اظهار کرد: پدر و مادر در این زمینه کوتاهی کرده‌اند و به همین دلیل به نسل آینده نتوانسته‌ایم اطمینان داشته باشیم.

وی گفت: هنگامی که استکبار بر جامعه‌ای مسلط شود،‌ نسل و جامعه را نابود می‌کند،‌ که اکنون صهیونیست‌ها و استکبار فعلی بر هر جا که مسلط شدند، نسل آینده و نسل حاضر را نابود کردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نسل آینده باید نسل سالمی باشد، اما اگر نسل، ناسالم شد، نمی‌تواند خود، جامعه و نظام و بلکه وطنش را نگاه دارد، انسان ناسالم برای شکم،‌ ریاست و شهوت حاضر است همه چیز را فدا کند.

وی ادامه داد: فرزندان باید دین‌دار باشند و الا اگر دین‌دار نباشند،‌ هیچ چیزی نمی‌تواند او را کنترل کند، که این مطالب در کتابی به نام کنترل غرایز منتشر شده است، اگر فرزند انسان کنترل نشد دین‌فروش و مملکت‌فروش می‌شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری مراقبت از دوستان فرزندان را یکی دیگر از وظیفه‌های پدر و مادر برشمرد و ادامه داد: اگر فرزندی رفیق ناباب داشته باشد، همرنگ او می‌شود و بدبختی وی نیز به فرزند و بدبختی فرزند نیز به والدین منتقل می‌شود.

داستان انحراف نجاشی توسط رفیق ناباب

وی گفت: نجاشی یکی از شعرای امیرمؤمنان(ع) است و مرتبه بالایی دارد و تا سرحد عشق به امام ولایت دارد و در صف اول نماز ایشان قرار می‌گیرد، وی یک روز قبل از ظهر در ماه رمضان برای نماز به مسجد کوفه رفت.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: نجاشی در میان راه به رفیق نابابی که خناس بود برخورد کرد، رفیق از او پرسید که اکنون زود است که مسجد بروی و او را به خانه دعوت کرد و گفت شراب ناب و بره دارم.

وی در ادامه بیان داستان نجاشی اظهار کرد: نجاشی به خانه رفیق ناباب خود رفت و روزه خود را با بره تازه باطل کرد و شراب خورد، پس از آن امام علی(ع) او را به مسجد آورد و با این‌که شاعر و دوست امام علی(ع) بود او را ۸۰ تازیانه و ۲۰ تازیانه هم برای حرمت‌شکنی در ماه رمضان زد.

حضرت آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: نجاشی پس از اجرای حکم از امام علی(ع) قهر کرد و به شام نزد معاویه رفت و معاویه برای خیرمقدم به نجاشی جلسه‌ای برگزار کرد که همه شخصیت‌ها برای خیرمقدم نجاشی بودند و معاویه نجاشی را پهلوی خود نشاند.

وی با بیان این‌که معاویه به نجاشی گفت دیدی که این قدر خدمت به امام علی(ع) کردی و در نهایت ۱۰۰ تازیانه به تو زد، ادامه داد: معاویه به نجاشی گفت علیه امام علی(ع) سخن بگو، نجاشی بلند شد و جلسه را به هم زد و معاویه هم نتوانست کاری کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: رفیق بد با خناس‌بازی فردی همچون نجاشی که شاعر امام علی(ع) است را فریب داد، رفیق بد مانند شیطان است که از کم شروع می‌کند اما به کم قانع نیست، دوست‌یابی مطلوب اکنون بسیار سخت شده است.

وی با تأکید بر این‌که برای نسل آینده بسیار دعا کنید،‌ اظهار کرد: ما دخترها و پسرها را رها کردیم و آنان خودسر شدند، هر کدامشان یک موبایل دارند و متأسفانه دچار مفاسد بسیاری شدند، اما همچنان علی(ع) را دوست دارند و عزاداری هم می‌کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 8