امام جمعه مشهد: امام صادق میدان تقابل امپراتوری عرب و روم را متوجه اندیشه اسلامی کرد
آیتالله علم الهدی با بیان این که مردم در دوران امام صادق(ع) مبارزه را بین امپراتوری عرب و اسلامی با امپراتوری روم و ایران می دانستند، گفت: در این شرایط مسأله اسلامی که داری حدود الهی و اصول جهانبینی در عرصه زندگی است، مطرح نبود که امام صادق(ع) با ایجاد انقلاب علمی و فرهنگی این بصیرت را در مردم ایجاد کردند.
آیتالله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، شب گذشته در هفتمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «واجب فراموش شده» که در مجتمع فرهنگی رضوان صدا و سیمای خراسان برگزار شد، با بیان تسلیت شهادت امام صادق(ع)، رییس مذهب تشیع، به ایجاد شبهه در سیره ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: معمولاً نسبت به هر یک از ائمه اطهار(ع)، شبهاتی از شخصیت و سیره زندگی ایشان در افکار و اذهان شیعیان ایجاد میکنند که گاهی نیز به تردیدهایی نسبت به ایشان میانجامد.
وی ادامه داد: گاهی این تناقضات از دیدگاه ما عمق بیشتری میگیرد که جریان فکری و ارادی معصومین(ع) در ایفای نقش رسالت و وظیفه ولایت هر کدام به شکلی خاص و در جریانی خاص بوده و منافی با سیره امام دیگر است که باعث زیر سؤال رفتن تقابل و رویارویی با جنایت، ظلم و فساد در سیره برخی معصومین میشود.
امام جمعه مشهد با اشاره به سازش امام حسن(ع) با طاغوت زمان خود اظهار داشت: اگر وظیفه امام، حفظ منافع مردم و برقراری امنیت زندگانی اجتماعی امت از اقامه حدود الهی چشم بپوشد و از حدود خودش صرفنظر کند و همچون امام حسن مجتبی (ع) به سلطه جنایتکارانه انسانی متعدی و متجاوز تن دهد، چرا برادرش در مقابل حکومت جنایتکارانه قیام میکند و نه تنها تا مرز شهادت پیش می رود، بلکه به مرحلهای میرسد که به شکل فجیعی با عزیزانش در اسارت رفتار میشود.
وی با بیان شواهدی افزود: اگر امام وظیفه دارد که گوشهای در درگاه الهی همچون حضرت زینالعابدین(ع) انتخاب کند، چرا امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در حوزه مجاهدات، فرهنگسازی و توسعه دین قدم میگذارند و به دور از موضعگیریهای سیاسی به نشر علم و آموزههای دینی بپردازد، چرا فرزندش، موسی بن جعفر(ع) در مقام حق گویی در مقابل حکومت هارون میایستد و ۱۴ سال در عمق زندان قرار میگیرد؟
آیتالله علم الهدی با بیان این که اگر مقابله با جریان غاصب تا آنجا اهمیت دارد که امام ۱۴ سال در سیاهچالهها بمان و جسد مسمومش را با قول و زنجیر از زندان خارج کنند، چرا فرزندش امام رضا(ع) دست به دست ظلم میدهد و در کنار تخت او به ولایتعهدی می نشنید، اظهار داشت: این رنگارنگی در ایفای وظایف، نه به دلیل پسند شخصی، بلکه به دلیل جریان امامت و جریان رسالت الهی است که در اشکال مختلفی در زندگانی و سیره ایشان متبلور است.
وی دلیل دیگر وجود این تفاوتها را قصور تاریخنویسان دانست و بیان داشت: تاریخ امت اسلامی تا ۵۰۰ سال به دست قدرتهای غاصب حاکم بوده و بسیاری از زندگانی امت، تحولات سیاسی و فراز و نشیبهای اجتماعی امت اسلام و حتی بسیاری از حقایق تاریخ و سیره ائمه معصومین(ع) در تاریخ نقل نشده است.
امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که تمام معصومین(ع) پس از رحلت پیامبر(ص)، خط مقابله با حاکم ظلم و تشکیل حکومت اسلامی را انتخاب کردند، عنوان داشت: این مسأله در زندگی سه امام اول به خوبی قابل مشاهده است که امام حسن(ع) تشکیل حکومت داد و مسأله متارکه جنگ با معاویه نه به دلیل حفظ خود و جان مردم بود بلکه برای زمینه سازی یک انقلاب عظیم اسلامی برای مقابله با ظلمی بود که سیدالشهدا(ع) آن را به جا آورد.
انقلاب کربلا با مدیریت سه امام به ثمر نشست
وی، امام حسن(ع) را زمینهساز و رهبر مقدماتی انقلاب عنوان کرد و گفت: رهبری عملیاتی و اجرایی این انقلاب را سیدالشهدا(ع) در عاشورا انجام داد و پس از ایشان، رهبری نهادینهسازی و تغییر و تبدیل یک رویارویی نابرابر نظامی به یک انقلاب ایدهای داغ را امام سجاد(ع) به انجام رساند.
آیتالله علم الهدی تاریخ سیاسی ائمه را به سه مرحله تقسیم کرد که مرحله اول از سال ۶۱ هجری تا سال ۱۳۵ هجری و به قدرت رسیدن بنیعباس عنوان کرد و افزود: این دوره از تاریخ، مرحله تنظیم حرکتهای مبارزاتی و مقدمات مقابله با تجاوزهای بنیامیه بود که از سوی حضرت زینالعابدین انجام گرفت و از آنجایی که بصیرت مردم در آن زمان پایین بود، بنیعباس از این موقعیت به سود خود بهرهبرداری کرده و به حکومت رسید.
وی به مرحله دوم تاریخ سیاسی ائمه اشاره کرد و بیان داشت: از سال ۱۳۵ هجری که بنیعباس به حکومت رسید تا ۲۰۴ که امام رضا(ع) به شهادت رسید، یک دوره مبارزاتی قوی برای ائمه اطهار بود که از سوی امام صادق(ع)، حضرت موسی بن جعفر(ع) و امام رضا(ع) صورت گرفت که در موضع مبارزاتی قدرتمندی با بنیعباس حضور داشتند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تفکر غلط درباره سیره عملی امام صادق(ع) اظهار داشت: وقتی صحبت از سیره ایشان میشود، یک انسان آرام و به دور از تحولات سیاسی و یک معلم و دانش پرور محض معرفی میکنند که این امر، تفکری غلط است.
وی ادامه داد: امام صادق(ع) در توسعه معارف اسلامی و علوم دینی یک انقلاب فرهنگی ایجاد کردند که به دنبال آن، بصیرت سیاسی برای امت ایجاد شد.
آیتالله علم الهدی با اشاره به اتهام زنیها به ائمه طاهرین و اسلام عنوان داشت: ایشان این انقلاب فرهنگی را در شرایطی ایجاد کردند که مردم، رسالت ائمه را در به وجود آورد یک امپراتوری عرب و اسلامی میدانستند تا در مقابل امپراتوری روم و ایران ایستادگی کند و بحث اسلامی که داری وحی و حدود الهی است، انسانساز، سازنده فکر و دارای اصول جهانبینی در عرصه زندگی است، مطرح نبود که امام صادق با یک فرهنگسازی، این بصیرت را در مردم ایجاد کردند.
حرکتهای انقلابی امام صادق(ع) یک حرکت تشکیلاتی بود
امام جمعه مشهد با بیان این که محور تمام فعالیتهای امام صادق(ع)، حرکتهای انقلابی و سیاسی بود، اظهار داشت: در زمانی که حکومت ظالم بنیعباس ثابت شد، ایشان به ادعای امامت قیام کردند و مردم را به خود دعوت کردند و همچنین یکی از صحابه را به خراسان اعزام کردند تا آنان را به امام صادق(ع) دعوت کند ولی آنان به سه گروه تقسیم شدند که اگر آنان همگی امام را میپذیرفتند، امام صادق(ع) انقلاب عظیمی را علیه بنیعباس به وجود میآوردند.
وی تصریح کرد: زمانی که ایشان ابن عقبه و علی بن خمیس را برای جهاد تشویق میکنند و بشارت شهادت و یا پیروزی را به آنان میدهند، نشان از آن دارد که حرکتهای انقلابی ایشان یک حرکت تشکیلاتی بوده و اینگونه که تنها کارهای علمی و پرورشی را انجام دهند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جنایات مزدوران بنیعباس از سوی ابومسلم خراسانی و عبدالله محض، ابراز داشت: هیچ امام معصومی در سیره اجتماعی و سیاسی خود راضی نمیشود که منکر و ظلم را ببیند و نسبت به آن بیتفاوت باشد.
بیتوجهی به امر به معروف و نهی از منکر، بیتفاوتی نسبت به غضب خدا است
آیتالله علم الهدی با تأکید بر ضرورت توجه به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: کسی که منکر شرعی و حرام را ببیند و سکوت کند، کسی که فسق و فجور و فحشا را در دختر و پسر جوان ببیند و اعتراضی نکند، بیتفاوتی به غضب خداوند است.
وی ادامه داد: این که بنا باشد در یک کشور اسلامی عدهای از طاعون بمیرند و حاکم کاخنشین آن در میگساری شب را به صبح برساند و امام در گوشهای بنشیند و مطالب علمی را بیان کند با عقل و ایمان ما نسبت به مقام امامت و ولایت سازگار نیست؛ امامان ما در مقابل مظالم به خصوص مظالمی که در یک کشور اسلامی رخ می داده بیتفاوت نبودهاند بلکه یک حرکت تشکیلاتی و زیرزمینی را انجام می دادهاند که مورخان این امور را ثبت نکردهاند.
امام جمعه مشهد تصریح کرد: اگر امام صادق(ع) خطری برای حکومت محسوب نمیشد و تنها به بیان مسائل دینی میپرداخت، حکومت احساس خطر نمیکرد و برای به شهادت رساندن ایشان تلاش نمیکرد تا این که ایشان را در سن ۶۵ سالگی به شهادت برساند./۹۳۱۵/پ۲۰۱/س
اخبار مرتبط
سخنرانی منتشر نشده از امام موسی صدر درباره حضرت زهرا(س)
«فاطمه و نماز» عنوان سخنرانی امام موسی صدر است که به مناسبت ایام ماه جمادیبیشتر بخوانید

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار صدها تن از زنان فرهیخته و فعال کشور:
زنان در اتفاقات اخیر در دهان دشمنان زدند/ غرب متجدد نسبت به مسئله زن جنایتبیشتر بخوانید