آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی: با خلق و خوی نیکو مردم را ارشاد کنید

IMAGE634950696518281250

  حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این‌که باید با خلق و خوی نیکو مردم را ارشاد نمود، گفتند: مدارا کردن پیامبر(ص) و ائمه(ع) با بدگویان، موجب پیشرفت و توسعه اسلام شد.

 این مرجع تقلید،  ۲۷شهریورماه در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان روایتی از امام رضا(ع) “لَا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى یَکُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ: سُنَّهٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّهٌ مِنْ نَبِیِّهِ وَ سُنَّهٌ مِنْ وَلِیِّهِ / مومن ایمان واقعی پیدا نمی کند، تا ازمانی که سه خصلت در او وجود داشته باشد، سنتی از پروردگار، سنتی از رسول خدا(ص) و سنتی از امام معصوم(ع) داشته باشد، گفتند: سنتی که مومن باید از پرودگار داشته باشد، پوشاندن اسرار دیگران است؛ چرا که خداوند، ستارالعیوب است و اسرار بندگان را می پوشاند و اگر خدای متعال ستارالعیوب نبود، جامعه دچار مشکلات هرج و مرج زیادی می‌شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این‌که کتمان سِر از ویژگی های مسلمان است، افزودند: ترک کتمان سِر، موجب گناهان زیادی در جامعه از جمله خیانت، غیبت و ریختن آبروی مؤمنین می‌شود.

ایشان با اشاره به جایگاه آبروی مؤمن در نزد خدای متعال، ادامه دادند: ترک کتمان سِر، آبروی مومن را از بین می برد و از گناهان کبیره محسوب می‌شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فراز دیگری از روایت امام رضا(ع)، گفتند: یکی از ویژگی های پیامبراسلام(ص) و اهل بیت(ع) عفو و گذشت در برابر کسانی بود که آشکارا به حضرات اهانت می کردند.

ایشان یادآور شدند: اگر از افرادی بداخلاقی و بدرفتاری می بینید، باید عصبانیت خود را فرونشاند؛ چرا که اسلام مخالف عصابیت است.

معظم له با بیان این که باید با خلق و خوی نیکو مردم را ارشاد کرد، افزودند: مدارا کردن پیامبر(ص) و ائمه(ع) با بدگویان موجب پیشرفت و توسعه اسلام شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند که دنیا، آمیخته با بدی‌ها و خوبی‌ها است، لذا اهل بیت(ع)، هیچ گاه پیمانه صبرشان در برابر ناملایمات لبریز نمی‌شد.

این مرجع تقلید ابراز امیدواری کردند: خداوند توفیق دهد که بتوانیم به سنت‌های خدای متعال و پیامبر اسلا‌م‌(ص) و اهل بیت(ع) عمل کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 12