رهبری رفقای قدیم خود را فراموش نمی‌کند

پای صحبت های یک مبلغ پیشکسوت

  ناگهان یکی از محافظین آقا، جلو آمد و گفت: آقا می‌فرماید: نزد من بیایید؛ جلو رفتم و با رهبر معظم انقلاب، سلام و احوال پرسی کردم، باعث تعجب مرحوم آیت الله احسان بخش شده و پرسید …

نشستن پای صحبت روحانیونی که سال ها در امر تبلیغ، حضور فعال داشته و در این راه به تجربیاتی فاخر و ارزشمند دست یافته‌اند، چراغ راه طلاب جوانی است که هنوز در ابتدای راه‌ند.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد قوامی(خراسانی) از مبلّغین پیشکسوت و مشهور استان گیلان، در گفتگو با خبرنگار سرویس استان‌های خبرگزاری حوزه به بیان خاطرات تبلیغی و شیوه‌های موثر در عرصه تبلیغ پرداخت.

وی در سال ۱۳۱۰ در شهر کدکن تربت حیدریه متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در شهر کدکن آغاز و در بیست و سه سالگی به حوزه علمیه مشهد، برای تحصیل مهاجرت نمود.

استاد قوامی دروس مقدمات حوزه را نزد اساتیدی چون: حجج اسلام ادیب نیشابوری، علی اکبر دربندی، شیخ کاظم دامغانی و آیت الله سید هاشم قزوینی فرا گرفت و از محضر آیت الله حاج حسن قمی نیز دروس خارج فقه و اصول را بهره مند شده است.

وی در ادامه به شهر مقدس قم هجرت نموده و در مدرسه آیت الله حجت، در درس آیت الله العظمی بروجردی شرکت نمود.

لطفا بفرمایید چندسال است درعرصه تبلیغی فعالیت می کنید؟

۶۰ سال است به فعالیت تبلیغی مشغول هستم وبه آن افتخار می کنم به شهرهای زیادی جهت امر تبلیغ مسافرت داشته‌ام، یکی از برکات تبلیغ این بود که دو مسجد، یکی در بخش خشکبیجار و دیگری در منطقه ضیابر با همکاری خیّرین احداث نمودم.

شرط تاثیر گذاری تبلیغ را در بین مردم درچه می دانید؟

 اگر تبلیغ، با رفتار عملی همراه شود، تاثیر زیادی در جامعه خواهد گذاشت؛ چون عموم مردم، فقط به کلام مبلّغ توجه نداشته بلکه رفتار او را نیز تحت نظر دارند؛ همچنان که امام صادق (ع) می فرماید: «کونوا دعاۀ الناس بغیر ألسِنَتِکُم».

 مبلّغ، زمانی منبر می‌رود باید به گونه ای سخن بگوید که همه افراد حاضر در مجلس از سخنان او بهره مند شوند و هیچ کس، دست خالی از مجلس خارج نشود ،معمولاً در مجالسی که برگزار می شود، افراد شرکت کننده با رتبه های مختلف علمی حضور داشته و حتی ممکن است، بیسواد نیز در جلسه حاضر باشد. بنابراین باید متناسب با حال عموم حاضرین صحبت کرد.

با توجه به سابقه تبلیغی شما درمیان مردم ، مبلغ خوب وموفق چه کسی است؟

بهترین شیوه تبلیغ آن است موضوع  آیات و روایات براساس فهم و درک حاضران باشد تا دل‌های آنان به نور الهی منور شود ،زیرا آیات و روایاتی که خارج از فهم و درک مردم ،تفسیر و بیان شود، نه تنها جذابیتی نداشته، بلکه ممکن است افرادی را از مساجد دور کند ، مبلّغ باید از هر حیث، خود را به اخلاق اسلامی آراسته و در تزکیه نفس، تهجّد و عبادت به مرحله ای برسد که از مکروهات نیز دوری کند؛ در این صورت سخن او در قلب مردم تاثیرگذار خواهد بود، در مواجهه با مردم، با استفاده از اصطلاحات خاص فضل فروشی نکنند بلکه از کلماتی استفاده کنند که عموم مردم، آن کلمات را به کار می برند.

چه آفت هایی ممکن است فعالیت های مبلغین را تهدید کند؟

تجمل‌گرایی و اسراف از جمله آفت تبلیغ است روحانیون می‌بایست، سطح زندگی خود را، هم سطحِ عموم مردم قرار داده و از رفاه زدگی برحذر باشند.

مهم ترین عامل جذب جوان‌ها به مسجد را درچه می دانید؟

اگر مساجد برای جوانان، جاذبه داشته باشد، یقیناً جذب مسجد خواهند شد؛ مباحثی که از سوی روحانیون برای جوانان مطرح می‌شود، باید مقتضای حال آنان و عاملی برای جذب جوان جهت شرکت در مسجد و استفاده از مباحث اخلاقی و اعتقادی باشد.

 ظاهرا با مقام معظم رهبری سابقه آشنایی دارید درصورت امکان بفرمایید این آشنایی ازکجا شروع شد؟آیا خاطره ای از ایشان دارید؟

زمان تحصیل در مشهد،  با مقام معظم رهبری(حفظه الله)، مباحثه می‌کردم؛ در سفری که ایشان به استان گیلان تشریف آوردند، در مسجد انقلاب، جلسه ای را با روحانیون داشتند؛ جلسه شلوغ و پر تردد بود در میان اهل علم دم درب نشسته بودم، ناگهان یکی از محافظین آقا، جلو آمد و گفت: آقا می‌فرماید: نزد من بیایید؛ جلو رفتم و با رهبر معظم انقلاب، سلام و احوال پرسی کردم، باعث تعجب مرحوم آیت الله احسان بخش شده و پرسید: مگر شما همدیگر را می شناسید؟؛ عرض کردم: زمانی با حضرت آقا در مشهد هم مباحثه بودیم.

  زمانی هم به بیماری سختی مبتلا شده بودم، مقام معظم رهبری، افرادی را جهت عیادت و تفقد اینجانب فرستادند که از ایشان تشکر می کنم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 16