مسئولین و قوه ی قضاییه دقت جدی داشته باشند تا هتک حرمت و ضرب و شتم آمران به معروف به امری عادی تبدیل نشود.

امر به معروف و نهی از منکر را برای همیشه فراموش کنید!

امر به معروف و نهی از منکر را برای همیشه فراموش کنید!

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به این امر خطیر، همه ی مسئولین و در راس آنها قوه ی قضاییه می بایست دقت جدی در این گونه پرونده ها داشته باشند تا هتک حرمت و ضرب و شتم آمران به معروف به امری عادی تبدیل نشوند.

گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ پیکر پاک طلبه ی جوان آمر به معروف امروز تشییع شد و این سوال را در ذهن همه به جای گذاشت که آیا مجازاتی که برای ضاربان آمران به معروف در نظر گرفته می شود با جرم آن ها مطابقت دارد یا خیر؟

دو سال پیش که کیف قاپی ها و زورگیری ها به اوج خود رسیده بود، در پی انتشار فیلمی از زورگیری دو نفر و حرکات وحشیانه شان، این دو زورگیر دستگیر و در یک حکم غافلگیرکننده، به دلیل محارب و مفسد شناخته شدن، به اعدام محکوم شدند.

این اقدام قوه ی قضاییه با این که همان موقع انتقاداتی را در پی داشت، اما سبب شد تا عاملان به این حرکات کمی به خود بیایند و این اتفاقات در کشور کمرنگ تر شود.

طی چندسال اخیر، شاهد باز شدن پرونده های بسیاری از ضرب و جرح آمران به معروف و ناهیان از منکر بوده ایم.

بهار سال ۹۰ بود که اخباری مبنی بر مضروب شدن روحانی آمر به معروف مخابره شد. روز دهم اردیبهشت ماه آن سال این روحانی در محدوده خیابان ۳۰ متری نیروی هوایی دختر و پسری را دید که پس از نهی از منکر به آنها، پسر جوان به سمتش حمله ور شد و با مشت به صورتش کوبید. شدت جراحات وارده و ضربه آن قدر شدید بود که چشم چپ این روحانی را تخلیه کردند و در حال حاضر از چشم مصنوعی استفاده می کند.

چند روزبعد هم امام جماعت دانشگاه علوم پزشکی تهران در آستانه ی نابینایی چشم راست خود قرار گرفت.

۲۵ تیرماه سال ۹۰ در یکی از محلات شرق تهران، جوان ۱۹ ساله ای در حین بازگشت از هیات در حالی که همراه چند نفر از شاگردان یک مدرسه بود به واسطه امر به معروف و نهی از منکر مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

خلیلی توسط یک نفر از افراد شرور منطقه از ناحیه گردن و قسمت شاهرگ دچار جراحت شد و بیش از ۱۵ دقیقه در خون خود می‌غلتید.

در این حادثه تعدادی از مراکز اورژانس بیمارستانی از پذیرش علی خلیلی امتناع کردند تا اینکه یکی از بیمارستان‌های خصوصی در ازای واریز مبلغ ۶ میلیون تومان حاضر به پذیرش وی شد.

پزشکان علائم حیاتی خلیلی را ثابت نگه‌داشته بودند اما وی هیچ گونه حرکتی نداشت و همین امر پزشکان معالج وی را نگران کرده بود.

در این مدت افراد زیادی از مقامات و مسئولان کشور و حوزوی نظیر سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، حجت الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران به عیادت خلیلی رفتند.

مداوای این فرد ادامه داشت تا اینکه سرانجام خلیلی پس از چند روز اولین علائم حیاتی و حرکتی خود را بروز داد و به این ترتیب امید به بهبودی وی قوت گرفت.

خلیلی مدت زیادی تحت درمان قرار گرفت تا اینکه سرانجام از بیمارستان مرخص شده و به خانه رفت اما همچنان مشکلات عمده‌ای در سیستم حرکتی و صحبت کردن وی وجود داشت.

در طول ۲ سال گذشته روند درمانی خلیلی همچنان ادامه داشت و به موازات آن تلاش برای رسیدگی به پرونده قضایی او نیز همچنان در حال انجام بود.

دادستان تهران در ۱۹ مرداد ماه سال ۹۰ و تنها یک ماه پس از وقوع این حادثه در مورد آخرین وضعیت پرونده علی خلیلی (روحانی آمر به معروف) گفت: در این پرونده ۵ متهم بازداشت شده اند ولی چون آسیب‌های جسمانی علی خلیلی زیاد است و قادر به صحبت کردن نیست فعلا پرونده مفتوح است تا بازجویی‌ها خاتمه یابد ولی متهم این پرونده به جرم خود اقرار کرده است.

جعفری دولت‌آبادی در مورد نپذیرفتن علی خلیلی پس از مجروح شدن در بسیاری از بیمارستان‌ها گفت: اسامی بیمارستان‌ها به دادسرای پزشکی ارجاع داده شده ولی هنوز وزارت بهداشت در این زمینه گزارش نداده است.

اما بار دیکر در روز ۲۲ آذر سال ۹۱ دادستان تهران در مورد آ‌خرین وضعیت پرونده علی خلیلی و فروزش دو روحانی مضروب آمر به معروف و ناهی از منکر گفت: کیفر خواست پرونده علی خلیلی ۲۰ آذرماه صادر و به دادگاه رفت و حکمی برای ضاربین صادر شد.

پارسال نیز بانوی محجبه ای پس از امر به معروف به زن بی حجاب، مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود که پرونده ی وی هم در قوه ی قضاییه با روند عجیب و غریبی مواجه شد!

دو روز پیش و پس از دوسال تحمل درد، طلبه جوان جان به جان آفرین تسلیم کرد و این سوال را در ذهن همه به جا گذاشت که اگر قوه ی قضاییه می تواند با صدور احکامی مثل حکم پرونده ی زورگیران، تحکم خود و قاطعیتش را نشان مردم بدهد، چرا در پرونده های آمرین به معروف این اتفاق نیفتاده است؟ چه عاملی سبب شده تا اراذل و بدحجاب ها این قدر وقیح شوند که در برابر هر تذکری واکنشهای شدید نشان دهند؟ جا ندارد قوه ی قضاییه به این امر ورود کند؟

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به این امر خطیر، همه ی مردم و در راس آنها قوه ی قضاییه می بایست دقت جدی در این گونه پرونده ها داشته باشد تا هتک حرمت و ضرب و شتم آمران به معروف و ناهیان از منکر به امری عادی و روزمره و تکرار شدنی تبدیل نگردد؛ که اگر این طور نشود، می توان پیش بینی کرد که امر به معروف و نهی از منکر که یکی از حیاتی ترین اصول مورد تاکید اسلام است، برای همیشه از جامعه رخت بربندد.

حفظ ارزش‌های جامعه مانع شهادت خلیلی‌ها می‌شود

نماینده مردم تهران با اشاره به شهادت علی خلیلی شهید امر به معروف و نهی از منکر گفت: در صورت حفظ ارزش‌ها و منفور شدن کارهای منکر شاهد چنین اتفاق‌هایی نخواهیم بود.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به شهادت شهید علی خلیلی در راستای زنده کردن امر به معروف و نهی از منکر و وظیفه مسئولان در قبال این مسئله گفت: بسیاری از مشکلات اینچنینی دلایل فرهنگی دارد که باید به آن رسیدگی شود.

وی افزود: اگر در جامعه‌ای قبح کارهای زشت ریخته شود و برخوردی با این مسئله صورت نگیرد ما شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در جامعه یکسری ارزش‌های مهم وجود دارد که باید همواره پاس داشته شود.

توکلی گفت: اگر در جامعه‌ای این ارزش‌ها حفظ شود و کارهای منکر منفور باشد ما شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

زاکانی مجلس به صورت جدی پرونده شهید خلیلی را در قوه قضائیه پیگیری می‌کند

نماینده مردم تهران از پیگیری جدی پرونده شهید خلیلی در مجلس و در قوه قضائیه خبر داد.

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به مطالبه عمومی مردم درباره پیگیری مجازات قاتل شهید خلیلی گفت: باید این مسئله را به صورت دقیق از طریق دستگاه قضایی دنبال کرد تا کار به نتیجه برسد.

وی افزود: مجلس نیز به صورت جدی پیگیر بحث پیگیری قضایی پرونده قاتل شهید خلیلی را دنبال خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: باید تمامی کارها از طریق مسیر قانونی و در چارچوب قوه قضائیه دنبال شود.

بیانیه جمعی از تشییع کنندگان شهید خلیلی
ضارب شهید خلیلی دوباره محاکمه شود

جمعی از تشییع کنندگان پیکر علی خلیلی طلبه ناهی از منکر خواستار محاکمه مجدد ضارب وی شدند.

جمعی از شرکت کنندگان در مراسم تشییع علی خلیلی از قوه قضائیه خواستار محاکمه مجدد عامل این حادثه شدند.

در بیانیه‌ای که در این مراسم قرائت شد یکی از دوستان علی خلیلی خطاب به مسئولان قوه قضائیه گفت: برای یکی از ورزشکاران حادثه ای پیش آمد که ما شاهد بودیم دستگاه قضایی به سرعت به آن پرونده رسیدگی کرد و برای آن ضارب حکم قصاص صادر کرد اما درباره علی خلیلی آیا جزای ضارب تنها ۳۲ میلیون تومان دیه و یکی دو سال زندان است؟

وی با اشاره به این نکته که هم‌رزمان علی و کسانیکه همراه علی هستند تا آخرین قطره خونشان برای زنده ماندن فریضه امر به معروف و نهی از منکر ایستاده‌اند گفت: از قوه قضائیه نیز می خواهیم تا عاملان این جنایت را به سزای اعمالشان برسانند.

آخرین گفت‌وگوی فارس با شهید خلیلی

واقعیت‌های درگیری شهید خلیلی ناهی امر به معروف نهی از منکر قبل از نائل شدن به فیض شهادت به روایت خودش.

  شهید علی خلیلی ناهی امر به معروف نهی از منکر  قبل از نائل شدن به درجه رفیع شهادت در مورد درگیری خود با اشراری که سال ۹۰ قصد تجاوز به یک خانم را داشتند، گفت: نیمه شعبان دو سال پیش به نظرم ساعت دوازده شب بود که می‌خواستیم دو نفر از دوستانم را به خانه‌‌شان در خاک سفید برسانم که دیدیم پنج، شش نفر در حال اذیت دو خانم هستند و به زور می‌خواستند وی را سوار ماشین کنند.

وی افزود: دوستان من به دلیل پائین بودن سنشان جلو نرفتند اما من به آن افراد تذکر دادم و گلاویز شدیم و یکباره چاقویی که نمی‌‌دانم از کدام سو، نثار ما شد.

شهید خلیلی با بیان اینکه چاقو به ناحیه گردنم و شاهرگ خورده بود، اظهار کرد: من همان جا افتادم و آن افراد نیز فرار کردند اما یکی از همراهان من که موتور سواری بلد بود آن‌ها را دنبال کرد و شماره پلاکشان را برداشت.

وی می‌گوید که من نیم ساعت در خیابان افتاده بودم و  ماشینی که دو سرنشین داشت و عازم شمال بود من رو سوار کردند و به اورژانس فلکه سوم تهرانپارس بردند؛ ساعت دوازده و نیم بود که پزشکان گفتند که اگر تا نیم ساعت دیگر مریضتان را به یک بیمارستان مجهز نرسانید وی جان به جان آفرین تسلیم می‌کند.

«دوستان من را به ۲۶ بیمارستان دیگر هم بردند اما هیچ بیمارستانی من را به دلیل اینکه حالم وخیم بود پذیرش نمی‌کرد تا اینکه بالاخره ساعت ۵ در بیمارستان عرفان عملم کردند».

وی با بیان اینکه ضارب نیز به دلیل در اختیار داشتن شماره پلاک اتومبیلش به زندان افتاد گفت که مدت زیادی گذشت و ما چهار الی پنج ماه بعد به دادگاه رفتیم که سردار نقدی نیز حضور داشتند  و من دیدم وکیلی گرفته‌اند و  خود ایشان پیگیر کارها بودند.

این ناهی امر به معروف و نهی از منکر افزود: در دادگاه  یکی از آن افراد به ۳ سال زندان و بقیه نیز که همدست بودند به ۶۰ الی ۷۰ ضربه محکوم شدند اما همه آن‌ها به قید وثیقه آزاد هستند.

شهید خلیلی به نقش مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت وقت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: البته ناگفته نماند دکتر دستجردی نیز تشریف آوردن و هزینه بیمارستان را حساب کردند.

وی معتقد است که اسم کارش را امر به معروف نمی‌گذارد بلکه آن اقدام را دفاع از ناموس می‌داند و به گفته وی دفاع از ناموس بر هر مسلمانی واجب است.

شهید خلیلی در پایان با تاکید بر اینکه جز خدا هیچ کسی پشت آدم نیست، خاطرنشان کرد: من آن موقع هم که رفتم با آن افراد درگیر شدم به کسی امید ندوخته بودم به خاطر لبخند آقا رفتم و دفاع کردم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 2 =