تبیین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی از سوی آیت الله علم الهدی

سامرا به عنوان یک جزء لاینفک عتبات برای ما مطرح است

ایت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس و عضوهئت امناء اتاق فکر تبلیغ

در همایش «اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت درون‌زا» مطرح شد:

آیت الله علم الهدی در همایش کشوری «اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت درون‌زا» به تبیین مؤولفه های اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار داشت: دیپلماسی کنونی گروه مذاکره کنندگان ایرانی با ۱+۵ را تیغ دولبه ای خواند که نه می شود آن را محکوم و نه تأیید کرد، چرا که دیپلماسی اقتصادی ایران می تواند در شرایط کنونی موجب پیشرفت سریع تر و سهل‌تر یا سقوط در چاه گردد.

آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد، در مراسم افتتاحیه همایش کشوری اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت درون زا، موقعیت امروز سیاست های مهاجم به جریان نظام از خارج و عوامل داخلی آنان را به انزوا کشیدن رهنمودهای خط‌ساز و راهبردی مقام ولایت و رهبری خواند.

وی افزود: اگر بنا باشد جریان عظیم آرمان گرا و مطالباتی جوانان، اقدام قاطع نداشته باشد رهنمودهای رهبری با همه عظمت راهبردی و اهمیت استراتژیک خود، در حد یک توصیه و موعظه باقی می ماند.

وی اقتصاد مقاومتی مطرح شده توسط مقام معظم رهبری را به مثابه مشخص نمودن بستر زمانی حرکت انقلاب، برنامه ریزی و مدیریت اقتصادی در مسیر پیشرفت دانست و تأکید کرد: اگر چنان که باید و شاید به این فرمایشات و راهبردها عمل نشود متوقف می شویم و دچار انحطاط می گردیم.

تیغ دولبه دیپلماسی اقتصادی ایران

نماینده مجلس خبرگان رهبری، دیپلماسی کنونی گروه مذاکره کنندگان ایرانی با ۱+۵ را تیغ دولبه ای خواند که نه می شود آن را محکوم و نه تأیید کرد، چرا که دیپلماسی اقتصادی ایران می تواند در شرایط کنونی موجب پیشرفت سریع تر و سهل تر یا سقوط در چاه گردد.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: گرچه مذاکرات ایران و شورای امنیت سازمان ملل متحد، دستاوردهایی همچون رفع ایران هراسی، ارتقاء جایگاه ایران در جهان و تقویت روابط خارجی چند جانبه داشته است اما بدلیل عدم عمل غرب به تعهداتش تاکنون نتیجه اقتصادی و واریز پول به حساب ایران را شاهد نبوده ایم.

وی با استناد به تعریف مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی با عنوان مقاوم سازی اقتصاد، افزود: اقتصاد مقاومتی هم مبتنی بر پیشرفت درون زا و هم عامل این پیشرفت است که ۱۰ مؤلفه اصلی و اساسی را در بر می گیرد.

تبیین ده گانه مؤلفه های اقتصاد مقاومتی

آیت الله علم الهدی درادامه به تبیین مؤلفه اصلی و اساسی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری پرداخت و اظهار داشت: اولین مؤلفه،ایجاد پویایی شاخص در تأمین رضایت عمومی، رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی بدان معنا که اقتصاد مقاومتی، پویا و ملازم با فقر اضطراری که در اسلام محکوم شده است می باشد و رضایت مردم از زندگی را ارتقاء می بخشد.

وی ادامه داد: از انجا که منابع درآمد سرانه در جیب اقلیت است و اکثریت در فقر و اضطرار بسر می برند که این مغایر با منطق اقتصاد اسلامی است بنابراین عدالت اجتماعی و دیگر مؤولفه های اقتصاد مقاومتی از جمله تأمین رضایت عمومی و رشد اقتصادی با معیار اسلامی در بهره برداری از منابع درآمد و منابع طبیعت در سطح گسترده و عام و در اختیار همگان به دست می یابد.

وی تصریح کرد:توانایی مقاومت در برابر بحران های داخلی و عوامل تهدید کننده خارجی بدان معنا که اقتصاد مقاومتی با عدم ایجاد تنش در مردم در برابر بحران داخلی مقاومت می نماید و نیز عوامل تهدیدزای خارجی را را تقلیل می دهد؛ در تقابل با هدفمندی یارانه ها که تورم زا است و تنش اجتماعی ایجاد نموده است.

آیت الله علم الهدی افزود: تکیه بر ظرفیت های داخلی بدین صورت که مشکل کنونی اینست که مدیران اقتصادی در حوزه مصرف و سرمایه گذاری بر داشته ها تکیه نمی کنند و به توانستن ها روی می آورند.

وی ادامه داد: درصورتی که توانستن ها نوسانات دارد و مبتنی بر روابط خارجی است و توسعه اقتصادی جهشی غربی در زمان دولت سازندگی برخلاف نظررهبری درخصوص اقتصاد پلکانی، سر منشأ تمام مشکلات کنونی کشور است و بنابراین اقتصاد مقاومتی تکیه بر ظرفیت داخلی دارد.

امام جمعه مشهد درادامه تبیین مؤولفه های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت:رویکرد جهانی به مدیریت اقتصادی بدین معنا است که در کشاورزی، صنعت و توسعه دانش بنیان، از تمام ظرفیت ها و منابع استفاده کنیم تا به تغذیه کشورهای حاشیه خلیج فارس و جنوب آسیا دست یابیم؛ یعنی فعالیت مستمر و شبانه روزی برای رویکرد جهادی در عرصه صنعت و خودداری از رفتن بسوی سرمایه گذار خارجی.

وی افزود: مردم محوری در اقتصاد اقتصادهای انقلاب تاکنون دولت سالار و دولت مدار بوده اند که در نتیجه ضربه مهلکی بر پیکر اقتصاد وارد آورده اند و توان حرکت را گرفته اند درصورتی که اقتصاد باید مردم محور باشد و کارگر، کشاورز و صنعتگر در عرصه اقتصاد و حرکت روبه جلو متکی به خود باشند از سوی دیگر هم کارخانجان مردم محور گردند نه سرمایه محور.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه تشریح مؤولفه های اقتصادی گفت:امنیت غذا، دارو و خودکفایی نیز بدین معنا است که در اقتصاد مقاومتی نباید دغدغه غذا و دارو داشته باشیم و در تأمین دارو به دست و پا بیافتیم.

وی افزود: کاهش وابستگی به فروش مواد خام نیز به این معنا است که باید فرآورده سازی کنیم و به بازار دنیا تزریق نماییم چرا که فروش نفت خام، سنگ آهک خام و مس خام ضربه بزرگی بر پیکر اقتصاد است و نباید بهره فرآورده سازی را خارجی ها ببرند درصورتی که توان آن را در داخل داریم.

آیت الله علم الهدی در ادامه تبیین مبانی اقتصاد مقامتی اظهار داشت:صرفه جویی و پرهیزاز هزینه ها نیز بدین معنا است که بدنیال توسعه اقتصادی بر حسب درآمد نباشیم و سطح هزینه چه در فرهنگ اقتصاد خانوادگی و چه اجتماعی را ۵۰ درصد درآمد قرار دهیم تا مابقی آن سرمایه گذاری گردد.

وی افزود: فساد ستیزی نیز از دیگر مؤولفه ها است که در کشوری که مفاسد اقتصادی اجرا می شود اقتصاد پویا به وجود نمی آید و رانت خواری، تبعیض های اقتصادی، اصراف، سودجویی نامشروع، پول شویی و مفاسد کلان اقتصادی بنیادی و بنیانی خانمان برانداز است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دانش محوری در اقتصاد نیز بدین معنا است که توسعه اقتصادی براساس زیربنای علمی ودانش محوری هم به رشد و توسعه متاوزن اقتصادی کمک می نماید و هم از پیدایش ثروتمندان یک شبه فاقد تخصص جلوگیری می کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 5