کتاب شهیدثانی مرامنامه طلاب است

  طلبگی ادامه راه انبیاء و ائمه اطهار(ع) است و باید شکرگزار این نعمت الهی بوده و با اخلاق و رفتار خود مبلغ اسلام ناب باشیم.

 حضرت آیت الله نوری همدانی، در دیدار جمعی از طلاب چالوس به تبیین راه و رسم طلبگی و روش موفقیت در امر تحصیل علوم اسلامی پرداختند.

ایشان با اشاره به جایگاه والای تحصیل علوم اسلامی،  ادامه دادند: کسب معارف الهی و هدایت مردم کار بسیار مقدس و بافضیلتی است و در روایات اسلامی به این اشاره شده است.

این مرجع تقلید، اولین مرحله طلبگی را آموختن فقه و معارف اسلامی دانسته و تصریح کردند: طلبه باید ابتدا خوب درس بخواند و تمام همت خود را مصروف تحصیل علم و دانش نماید، چرا که این کار جهاد بزرگی است و ادامه راه شیخ مفیدها، شیخ طوسی ها و بزرگان دین است.

معظم له، اخلاص را یکی از ضرورت های طلبگی برشمردند و تصریح کردند: طلاب تنها برای کسب رضایت الهی درس بخوانند و از انگیزه های مادی و دنیوی بپرهیزند، چرا که اگر انسان کارهایش را برای خدا خالص کند، خدای متعال نیز توفیق می دهد و انسان می تواند به مقامات بالای معنوی و علمی برسد.

این مرجع تقلید، تنبلی و سستی را از آفت های همه کارها مخصوصا طلبگی ذکر کرده و افزودند: انسان با تنبلی و سستی به هیچ جا نخواهد رسید. دقت در سیره علمای بزرگ اسلام نشان دهنده عزم راسخ و همت والای آن بزرگواران در راه تحصیل معارف اهل بیت(ع) می باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که رعایت نظم در کارها بسیار مهم است و اگر کسی نظم نداشته باشد، توفیق هم نخواهد داشت، خاطرنشان کردند: طلاب باید کتاب “منیه المرید شهید ثانی” را مطالعه کنند. این کتاب آداب درس خواندن از دیدگاه روایات اسلامی را به انسان می آموزد.

معظم له مدال طلبگی را عالی ترین مدال دانسته و افزودند: طلبگی ادامه راه انبیاء و ائمه اطهار(ع) است و باید شکر گزار این نعمت الهی بوده و با اخلاق و رفتار خود مبلغ اسلام ناب باشیم.

ایشان همچنبن توجه به صرف و نحو را برای طلاب بسیار مهم خواند و گفتند: اگر ادبیات طلبه ای قوی باشد، بیان و قلم او هم قوی خواهد بود، لذا باید درتحصیل علوم اسلامی، ادبیات را جدی گرفت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 8