عقده های مذهبی پشت پرده بازی های یهودی

82000-245299-1404213964

لوین به گفته خودش هیچ دینی را قبول ندارد و سعی کرده در بازیهایش دنیای انسانها را به همان شکلی که هست به نمایش بکشد. لوین اعتقاد دارد که هر مسئله ای که اتفاق می افتد دارای چندین دیدگاه متفاوت است که هر کدام در تناقض با دیگری است.

«کن لوین۱» در سال ۱۹۶۶ در خانواده ای یهودی در شهر نیویورک به دنیا آمد. لوین کارگردان خلاق و یکی از بنیانگذاران شرکت «ایرشینال گیمز۲»  است که بر روی بازیهای پرفروشی مانند مجموعه سیستم شاک۳، تیف۴ و بایوشاک۵ کار کرده است. کن به خاطر کارهایش بارها مورد تمجید قرار گرفته است. از نمونه کارهای موفق او می توان به انتخاب شدن او به عنوان بهترین داستان نویس قرن توسط سایت گیم اینفورمر۶ و بهترین شخص سال در سال ۲۰۰۷ توسط سایت وان آپ۷ اشاره کرد.

لوین در سال ۱۹۹۷ در کنار همکارانش یعنی جاناتان چی و رابرت فرمیر شرکت ایرشینال گیمز را بنیانگذاری کرد. اولین بازیی که لوین در شرکت خود طراحی کرد بازی سیستم شاک بود که این بازی در سبک نقش آفرینی داستانی بود و لوین نویسندگی و کارگردانی هنری آن را بر عهده داشت.

لوین علاوه بر کارگردانی بازی های رایانه ای، به نوشتن داستان هم می پردازد. سه کتابی که او در نوشته شدن آنها نقش داشته عبارتند از:

رپچور بایوشاک اینفینیت۸، مایند ان ریولت۹ (ذهن در انقلاب)  و آرت آو بایوشاک۱۰ (هنر در بایوشاک اینفینیت) است. لوین به طور مستقیم در نوشتن کتاب ها نقش نداشته اما محتوای اصلی هر سه کتاب را لوین در اختیار نویسندگان اصلی قرار داده است.

نکته جالب درباره لوین نحوه برخورد او با مذهب و معرفی خودش است. لوین به گفته خودش هیچ دینی را قبول ندارد و سعی کرده در بازیهایش دنیای انسانها را به همان شکلی که هست به نمایش بکشد. لوین اعتقاد دارد که هر مسئله ای که اتفاق می افتد دارای چندین دیدگاه متفاوت است که هر کدام در تناقض با دیگری است.

بایوشاک اینفینیت آخرین اثر لوین است که کارگردانی، داستان پردازی و خلق کاراکترهای آن را همگی خود او انجام داده است. بازی درباره کشمکش یک انسان با نام بوکر دوئت۱۱ است که در توهم دنیای خودش گرفتار شده و تنها راه رهایی او از این دنیا، کشتن خودش است. دوئت در روند بازی با جنبه های مختلف دنیای خیالی خودش روبرو می شود و با سفر به گذشته و آینده با رویکردهای مختلف زندگی و انتخابهایش روبرو می شود. در این بازی خدا هیچ موجودیتی ندارد و بازی سعی دارد بیان کند که سرنوشت انسان در دستان خود او است.

لوین در بایوشاک، مذهب را وسیله ای برای اعمال قدرت و سوء استفاده  از مردم معرفی می کند و یهودیت را قربانی افکار نژادپرستانه و مذهبی نشان می دهد. در بایوشاک اینفینیت فردی به نام زاخاری هیل کامستاک۱۲ که شخصیت منفی بازی به شمار می رود، خود را پیامبری از طرف خدا معرفی می کند و با ساخت شهری در آسمان ادعا می کند که هدایت مردم به بهشت را بر عهده دارد. کامستاک فردی بی رحم و سوء استفاده گر است که به کشتار سرخپوستان و برده های چینی می پردازد. همچنین در صحنه های مختلفی از بازی، یهودیان به عنوان افرادی مظلوم نشان داده می شوند که دولتمردان شهر کامستاک آنها را به شکلهای مضحک کشیده اند و از آنها به عنوان افراد سود جو و مضر برای اجتماع یاد کرده اند. در یکی دیگر از صحنه های بازی، مجسمه ای از کامستاک به نمایش در می آید که در آن کامستاک به جنگ اژدهایی رفته است که سه سر دارد و یکی از سرهای آن، سر یک فرد یهودی است و کامستاک در حال قطع کردن آن است. لوین در مصاحبه هایش درباره بازی گفته است که سعی داشته تبعیض ها و ظلم هایی را که به هر شکل بر یهودیان روا شده است، به تصویر بکشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 3 =