تفکر فردگرایی در کشورهای اسلامی در حال ترویج است

mesbah_lllll9111_137539
استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادبیات دنیا را به سه گرایش لذت گرایی، فردگرایی و لیبرالیسم اخلاقی(آزادی) تقسیم کرد و گفت: افراد لذت گرا خوبی را تنها در چیزهای که لذت می‌برند می‌بینند، دنبال لذت گرایی خود بوده و مکتب اصالت لذت را دارند.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری همزمان با شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی(ره) با تسلیت شهادت مولای متقیان به شرح فرازهای از حدیث قدسی معراج پرداخت و گفت: خداوند متعال در این حدیث به نبی‌اکرم(ص) می‌فرماید «یا احمد مردم دو دسته اهل دنیا و آخرت هستند، اهل دنیا را دشمن بدار و اهل آخرت را دوست بدار».

وی افزود: در قرآن کریم نیز خداوند متعال می‌فرماید «کار مردم در این دنیا زارعت است که برخی برای دنیا و برخی برای آخرت زارعت می‌کنند»، همه افراد در این دنیا مشغول کار هستند که نتیجه کار برخی سود دنیوی و برخی سود اخروی دارد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که خدا می‌فرماید «به محصول اهل آخرت برکت می‌دهیم»، اظهار داشت: کسانی که به دنبال دنیا باشند خدا تنها اندازه‌ای به هر کسی که بخواهد می‌دهد و در آخرت چیزی ندارند، تمام این گروه به دنیا نمی‌رسند و برخی هم که می‌رسند به تمام خواسته‌های دنیایی خود نمی‌رسند.

وی ادامه داد: طالبان، مریدان و خواهان دنیا تنها به مقداری از لذایذ زودگذر که می‌خواهند می‌رسند، در آخرت نیز بهره کسانی که به دنبال دنیا هستند آتش جهنم خواهد بود که در آن می‌سوزند.

شرک و ایمان اکثر افراد مخلوط است

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آیات قرآن کریم رسیدن به آخرت را در گروی ایمان، تلاش و کوشش کافی دانست و بیان داشت: خدا به افرادی که خواهان آخرت هستند فوق آن چیزی که می‌خواهند داده و از آن‌ها تشکر و قدردانی می‌کنند.

وی تأکید کرد: البته به معنای این نیست که میان مردم خط و دیوار کشیده و بگویند این طرف خط همه مؤمن، اهل آخرت و در بهشت با مراتب یکسان بوده و طرف دیگر اهل دنیا، کافر و اهل جهنم با مراتب یکسان هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که براساس آیات قرآن اکثر افراد مؤمن دارای شائبه‌ای از شرک هستند، خاطرنشان کرد: شرک و ایمان اکثر افراد مخلوط است، با این وجود این گونه نیست که اهل دنیا هیچ توجه‌ای به آخرت نداشته و اهل آخرت هیچ تمایلی به دنیا ندارند.

وی تصریح کرد: البته اولیا،‌ انبیا و اهل‌بیت(ع) تنها به فکر آخرت بوده‌اند، در مقابل نیز سران استکبار، رژیم صهیونیستی و افرادی همانند صدام بهره‌ای از تقوا و انسانیت در آن‌ها نیست، این افراد صرفا اهل کفر هستند.

تمایل برخی نسبت به دنیا بیشتر از آخرت است

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گروه سوم از مردم را علاقه‌مندان به دنیا و آخرت خواند و گفت: برخی علاقه دنیایی آن‌ها زیاد بوده و گرایش اخرویشان کم رنگ است، این افراد طینت دنیایی دارند و حالت اخروی آن‌ها عرضی است.

وی یادآور شد: خداوند متعال دستور می‌دهد که کارهای خوب این افراد را بپذیرید ولی ذاتشان را دوست نداشته باشید؛ در مقابل این گروه افرادی هستند که ریشه دینی و آخرتی آن‌ها محکم بوده ولی به دنیا نیز تمایل دارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم عنوان کرد: این افراد گرفتار بیماری قابل علاج هستند که اگر در این دنیا علاج نشود در هنگام جان دادن، قبر و برزخ با دیدن گرفتاری این بیماریشان حل می‌شود؛ در روایت آمده «اگر مؤمن در این دنیا توبه نکند خداوند در هنگام جان دادن و برزخ بر او سخت می‌گیرد تا کفاره گناهان او بوده و در قیامت با شفاعت وارد بهشت شود».

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که نباید افراد اهل ایمان و عاشق ولایت اهل‌بیت(ع) را هر چند تمایلی به دنیا دارند دشمن دانست، خاطرنشان کرد: این افراد بیمار بوده و باید آن را علاج کنند؛ خدا نیز می‌فرماید «با کار این افراد دشمن باشید ولی آن‌ها را کنار نزده و از آن‌ها نفرت و کینه نداشته باشید».

ملاک دنیا و آخرت ملاک ایمان و کفر است

وی ادامه داد: این افراد را باید به سبب ایمانشان دوست داشت، در این افراد دنیا و آخرت خواهی مخطوط شده است؛ وگرنه این افراد پلیدی خالص نیستند، ملاک دنیا و آخرت ملاک ایمان و کفر است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنانش با اشاره به فرازهای از حدیث قدسی معراج به بیان صفات دنیا طلبان پرداخت و اظهار داشت: خدا می‌فرماید «اهل دنیا پرخور، پر خواب، پر خنده و پر غضب هستند»، بیشتر سخن این افراد دنیا بوده و از خود راضی هستند در حالی که دیگران را قبول ندارند.

وی عنوان کرد: افراد خواهان دنیا همیشه از افراد طلبکار بوده و غر می‌زنند، همیشه بدی‌ها را که به آن‌ها می‌رسد بزرگ کرده و خوبی‌ها را فراموش می‌کنند؛ این افراد همواره از دنیا آه و ناله کرده و اظهار خوشبختیشان بسیار کم است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که افراد دنیا خواه عذر دیگران را در هنگام رسیدن بدی نمی‌پذیرند، بیان داشت: این گروه خود را از همه طلبکار می‌دانند، اگر بدی این‌ها به دیگران برسد از آن‌ها عذر خواهی نمی‌کنند و در هنگام نماز و عبادات بی حال هستند.

برخی همه چیز را در مدیریت، علم و ثروت خود می‌دانند

وی تصریح کرد: خدا می‌فرماید «این گروه در هنگام لذت و هوسهای دنیای شتاب کرده و اگر عمر کوتاهی داشته باشند آرزوهای طولانی دارند»، تلاش برخی این است که بتوانند زندگی مالی فرزند، نوه و نتیجه خود را نیز تأمین کند، این افراد حتی پایشان نیز لب گور باشد سعی می‌کنند املاکی و درآمدی زیادی داشته باشند.

آیت‌الله مصباح یزدی زیاد سخن گفتن و کم عمل کردن، نگران نبود به عذاب‌های الهی در دنیا و آخرت و عدم شکرگذاری از خداوند متعال را از دیگر صفات اهل دنیا برشمرد و اضافه کرد: این افراد دائما می‌گویند چنین خواهم کرد چنان خواهم کرد، ولی در عمل این‌گونه نیستند.

وی ادامه داد: این افراد تنها به اندوخته و داشته‌های خود دل می‌بندند و می‌گویند فلان بانک پول داشته و فلان جا ملک داریم، اگر مشکلی پیش بیاید ملکی را فروخته و مشکل خود را حل می‌کنیم؛ همیشه می‌گویند خودمان زحمت کشیدیم و با مدیریتمان به دست آوردیم پس چرا باید از خدا تشکر کنیم، همان‌گونه که قارون به علم، زحمت و داشته‌های خود دل خوش کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات قرآن کریم گلایه و نق زدن در هنگام گرفتاری به مصیبت را از دیگر صفات اهل دنیا خواند و اظهار داشت: این افراد در هنگام خوشی هیچ فردی را یاد نکرده و از بخش اموال خود بخل می‌ورزند.

وی یادآور شد: این افراد حتی خدمت زیاد دوستان و دیگران را نادیده گرفته و وظیفه آن‌ها می‌دانند، تلاش و کوشش دیگران در چشم آن‌ها جلوه‌ای ندارد؛ این افراد عاشق خودستانی بوده و چیزی‌هایی را به خود نسبت می‌دهند که برای خودشان نیست، لاف می‌زنند که ما چنین و چنان می‌کنیم.

برخی فداکاری شهدا را می‌خواهند به نام خود ثبت کنند

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آیات قرآن کریم علاقمندی به تعریف از کارهای که انجام نداده‌اند را از صفات اهل‌ دنیا خواند و گفت: بچه‌ها رفتند جنگ و فداکاری کردند ولی برخی می‌گویند ما کردیم، مردم دیگر با اخلاص برای اسلام زحمت کشیدند ولی می‌گویند ما کردیم؛ افراد دنیا طلب دوست دارند افراد دیگر آن‌‌ها را در برابر کاری که انجام نداده‌اند تعریف کنند.

وی افزود: برخی‌ها به دیگران وقتی می‌گویند شما امنیت را ایجاد کردید، کشور را نجات دادید، اگر شما نبودید کشور این‌گونه نبود خوششان می‌آید، حتی می‌گویند اگر شما نبودید امام بلد نبود چه کار کند، شما راهنمایی کردید؛ این افراد دوست‌ دارند مردم از آن‌ها حتی به خاطر کارهای که انجام ندادند تعریف کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: این گونه افراد لاف می‌زنند که این چنان و آن‌چنان می‌کنیم، در حالی که معلوم نیست یک صدم کارها عملی شود، آرزوهای خودشان را می‌گویند، وقتی صحبت از دیگران می‌شود سعی می‌کنند عیب‌های آن‌ها را گفته و خوبی‌هایشان را مخفی کنند.

وی تصریح کرد: در مقام رقابت خوبی‌های خود را جلوه داده و کارهای دیگران را مخفی می‌کنند؛ مثل روز روشن است که کارهای صورت گرفته است ولی برخی‌ها می‌گویند انگار هیچ کاری نشده است، می‌گویند اگر هم کاری شده است اشتباه و خراب است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نادانی و نابخردی را از صفات اهل دنیا دانست و خاطرنشان کرد: این گروه از افراد خیلی از چیزها را نمی‌دانند، عقلشان به کار خوب نمی‌رسد و از کسانی که مطالب و یا درسی یاد گرفتند تشکر و قدردانی نمی‌کند، در برابر استاد خود تواضع نداشته و به سبب خود خواهی دیگران را به حساب نمی‌آورند.

لذت‌گرایی، فردگرایی و لیبرالیسم اخلاقی ادبیات رایج در دنیا است

وی ادامه داد: دنیا طلبان خود را عقل کل و نابغه دنیا به حساب می‌آورند، خیال می‌کنند عقلشان از عقل همه آدمیان برتر است، در حالی که اهل معرفت و عرفا این‌گونه افراد را احمق می‌دانند، نمی‌دانند که اگر نعمتی است از جانب خدا و عنایت اهل‌بیت(ع) به آن‌ها رسیده است، این افراد به خود می‌بالند و فکر می‌کنند که آسمان شکاف برداشته و آن‌ها از وسطش به زمین افتادند، هیچ فرد و کاری را قبول ندارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش ادبیات دنیا را به سه گرایش لذت گرایی، فردگرایی و لیبرالیسم اخلاقی(آزادی) تقسیم کرد و تأکید کرد: افراد لذت گرا خوبی را تنها در چیزهای که لذت می‌برند می‌بینند، دنبال لذت گرایی خود بوده و مکتب اصالت لذت را دارند.

وی افزود: فردگراها نیز تنها به فکر خودشان هستند، همین که خودشان لذت برده و شاد باشند کافی است، حتی به فکر والدین، فرزندان و همسر خود نیز نیستند و این دیدگاه بیشتر در کشورهای غربی رایج است.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: این افراد به فکر خود بوده و کاری با دیگران ندارند، حتی گاهی برای فریب دادن افراد تظاهر به دلسوزی و محبت می‌کنند در حالی که ته دلشان چیزی نیست، این افراد خیلی ادب کنند سالی یکباره به دیدن والدین خود می‌روند، حتی برخی اعضای بدن والدین خود را پیش فروش می‌کنند.

متأسفانه تفکر فردگرایی در کشورهای اسلامی در حال ترویج است

وی تصریح کرد: متأسفانه موج تفکر فردگرایی به وسیله فیلم‌ها در کشورهای اسلامی در حال سرایت است، برخی از جوانان ما به والدین خود کم توجه بوده و تنها به فکر خود و به دست آوردن پست،‌ مقام، جایگاه و پول هستند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اعتقاد به بی بندباری اخلاقی را از تفکرات لیبرالیسم اخلاقی دانست و خاطرنشان کرد: این افراد می‌گویند هر چه دلمان می‌خواهد می‌کنیم، قانون، اخلاق و دین را کنار بگذارید، توصیه‌های اخلاقی را تمسخر می‌کنند.

وی تأکید کرد: پایگاه اصلی این مکتب آمریکا است، بنده در آمریکای لاتین بودم برخی از اساتید و معاونان دانشگاه‌ها که ۴۰ هزار دانشجو داشتند می‌گفتند فرهنگ آمریکایی جوانان را نابود کرده است و تنها چیزی که می‌تواند آن‌ها را نجات دهد اسلامی است که شما می‌گویید، دانشگاه‌های ما در اختیار شما هر برنامه تربیتی و اخلاقی می‌خواهید در آن اجرا کرده و جوانان را را نجات دهید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 5