​مشکل نخبگان حوزوی در تجاری سازی طرح های دانش بنیان

​مشکل نخبگان حوزوی در تجاری سازی طرح های دانش بنیان

 مدیر مرکز رشد علوم انسانی قم گفت: اکثر صاحبان ایده و نخبگانی که به این مرکز مراجعه می کنند، طلاب و روحانیون شاغل به تحصیلی هستند که خواستار ثبت موسسه فرهنگی یا قرآنی می باشند. 
 
 
 
 
 
 
 
 

 با اشاره به چالش پیش روی نخبگان حوزوی در عرصه تجاری سازی طرح های دانش بنیان، گفت: یکی از مأموریت های اصلی پارک های علم و فناوری و مراکز رشد علوم انسانی، حمایت از نخبگان و صاحبان ایده ها و طرح های نوآورانه برای تجاری سازی و کاربردی سازی آنها است.

 وی با اشاره به برنامه های مرکز رشد علوم انسانی قم در زمینه تجاری ساری ایده ها و طرح های نخبگان حوزوی، ادامه داد: این مرکز قصد دارد با استفاده از ظرفیت های علمی، فرهنگی و مذهبی قم، نقش موثری در ارتقای سبک زندگی اسلامی و کاربردی سازی دستاوردهای علوم انسانی و اسلامی را ایفا نماید، در این راستا با پذیرش بیش از ۱۸ هسته و واحد فناور، به طور جدی این هدف را دنبال می کند.

مدیر مرکز رشد علوم انسانی پارک علم و فناوری قم خاطرنشان کرد: اکثر صاحبان ایده و نخبگانی که به این مرکز رشد مراجعه می کنند، طلاب و روحانیون شاغل به تحصیل هستند که خواستار ثبت موسسه فرهنگی یا قرآنی می باشند.

شوشتری، دارا بودن معافیت تحصیلی را یکی از موانع پیش روی طلاب و روحانیون در زمینه ثبت موسسات فرهنگی و قرآنی اعلام کرد و گفت: براساس ضوابط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، یکی از مدارک اصلی جهت صدور مجوز تأسیس موسسات، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم می باشد و این مسئله طلاب را با مشکل مواجه می کند.

وی، حداکثر فرصت زمانی برای ثبت شرکت یا موسسه در مراکز رشد علوم انسانی را ۶ ماه اعلام کرد و یادآور شد: پس از اتمام این مهلت، صاحبان ایده و طرح باید در قالب شخصیت حقوقی به فعالیت بپردازند و تقریبا تمام حمایت های مراکز رشد، وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از واحدهای فناور دارای مجوز شرکت و موسسه انجام می گیرد. در نتیجه، این امر باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی برای نخبگان حوزوی شاغل به تحصیل و  همچنین توسعه ایده ها و طرح های نوآورانه آنان شده است.

مدیر مرکز رشد علوم انسانی پارک علم و فناوری قم در پایان با تاکید بر لزوم حل مشکل طلاب دارای ایده، ابراز داشت: با توجه به اهمیت موضوع امیدواریم که با همکاری مطلوب دستگاه های ذیربط از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و پارک علم و فناوری، تمهیداتی اندیشیده شود تا معافیت تحصیلی طلاب به منظور ثبت موسسه فرهنگی یا قرآنی پذیرفته شود و مشکل آنها برای عضویت و ادامه فعالیت در مرکز رشد علوم انسانی برطرف گردد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 6 =