توسعه حوزه‌های علمیه از اهداف استراتژیک نظام باشد

توسعه حوزه‌های علمیه از اهداف استراتژیک نظام باشد  مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: توسعه حوزه‌ های علمیه باید از اهداف استراتژیک نظام اسلامی باشد. 


 حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی،  در دیدار حجت‌الاسلام داوود نمازی با ابراز خرسندی از انتصاب وی به عنوان مشاور وزیر کشور در امور هماهنگی روحانیت و ائمه جمعه و جماعت اظهار کرد: بسیاری از امور امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور حتی مسائل تقنینی که شوراهای اسلامی به تصویب می‌رسانند به وزارت ارتباط دارد، بنابراین مشاورت این وزارتخانه جایگاه بسیار مهمی است.

وی با ذکر نمونه‌ای از منحصرشدن رابطه برخی نهادها با روحانیت در امر تبلیغ، گفت: رابطه مجموعه نهادهای نظام با روحانیت در چند لایه تعریف می‌شود که لایه آخر آن بحث تبلیغ است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران افزود: گرچه تصمیم‌گیری وزیران به صورت قانونی به مرحله اجرا در می‌آید، اما بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها نیاز به کارشناسی دینی دارد.

حجت‌الاسلام  والمسلمین جمشیدی به پیامدهای منفی اجرای برخی طرح‌ها بدون پیوست فرهنگی و نگاه دینی اشاره کرد و گفت: وزارت مسکن، طرح مسکن مهر را اجرا کرد، اما بعد از مدتی عوارض این طرح نمایان شد که در کوتاه مدت، کمبود مسجد و کانون فرهنگی مشخص شد و در درازمدت آسیب‌های اجتماعی به بار می‌آورد.

وی اضافه کرد: بسیاری از طرح‌های وزارت کشور چه آنهایی که توسط این وزارتخانه و چه طرح‌هایی که با همکاری سایر وزارتخانه‌ها اجرا می‌شود نیاز به کارشناسی مذهبی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران جایگاه مشاوری وزیر کشور را مهم دانست و افزود: اگر این جایگاه جدی گرفته شود عرصه مشاوره با ایجاد ساختار و تشکیلات مناسب در کنار ارتباط با مراجع عظام تقلید و علما و حوزه‌های علمیه بسیار گسترده خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی تعامل وزارت کشور با حوزه‌های علمیه خواهران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه وزرای کشور و بیشتر استانداران همراهی خوبی با حوزه‌های علمیه خواهران داشته و دارند و اکنون ۴۰۶ واحد آموزشی با ۶۵ هزار طلبه خواهر در سراسر کشور وجود دارد.

وی اظهار کرد: بیش از هزار کانون، انجمن و هسته فرهنگی خواهران در سراسر کشور وجود دارد که قریب به ۳۰۰ پژوهش قرآنی آماده چاپ، محصول این کانون‌ها است.

به گفته وی طلبه‌های خواهر در بیشتر جشنواره‌های مشترک حوزه از نظر تعداد و رتبه در جایگاه بالایی قرار دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه در دو سال گذشته ۶۰۰ هزار فرصت تبلیغی برای خواهران طلبه به وجود آمده است، اظهار کرد: یک سوم مدارس آموزش و پرورش و بسیاری از مراکز آموزش عالی از نظر اقامه نماز و تبلیغ تحت پوشش طلبه‌های خواهر هستند.

وی تصریح کرد: طلبه‌های خواهر در تمامی مدارس امین حضور دائم دارند و در بخش مشاوره و مشارکت در اجرای طرح‌ها، حدود ۷ هزار طلبه با چند طرح کلان کشوری مشارکت داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  اضافه کرد: در کنار حوزه‌های علمیه ۱۰۰ کانون قرآن تشکیل شده و حدود ۱۳۰ تشکل حوزوی خواهران در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی با اشاره به ضرورت توجه به حوزه‌های علمیه خواهران تاکید کرد: توسعه حوزه‌های علمیه از اهداف استراتژیک نظام اسلامی است، بنابراین همکاری در توسعه حوزه‌های علمیه باید از اهداف استراتژیک وزارت کشور باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران از طرحی خبر داد که قرار است با مشارکت برخی نهادهای استان قم، ۱۰ مدرسه علمیه خواهران در ۱۰ نقطه قم به ویژه در مناطق محروم این شهر احداث شود که در کنار این مراکز حوزوی، کتابخانه عمومی و کانون فرهنگی پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: زمین‌هایی برای احداث این حوزه‌ها شناسایی شده و اگر زودتر در اختیار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران قرار گیرد کار ساخت این حوزه‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ارتقای فرهنگ عمومی و دینی در قم را نیازمند توجه جدی مسئولان دانست و تاکید کرد: بیشتر جمعیت ساکن در برخی مناطق شهری قم مهاجر و غیربومی هستند که باید برای ارتقای فرهنگ این افراد کارهای ویژه‌ای انجام شود.

حجت‌الاسلام  والمسلمین جمشیدی توسعه معارف دین را یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌ها برای ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب دانست و گفت: وزارت کشور هم زیاد می‌تواند کار کند و هم خوب کار کرده است.

وی در پایان از حجت‌الاسلام نمازی به عنوان یکی از استادان سطوح عالی حوزه یاد کرد که چندین دوره نماینده طلاب و فضلا بوده و هم حوزه‌های علمیه را خوب می‌شناسد و هم بزرگان حوزه، وی را می‌شناسند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در توصیه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین نمازی گفت: با شخصیت‌های محوری و کسانی که اهل فکر و نظر هستند ارتباط داشته باشید تا جایگاه مشاورت از حالت تشریفاتی ارتباط با مراجع و بزرگان حوزه خارج شود؛ گرچه همین ارتباط هم کار عظیمی است، اما شما باید ساحت‌های مختلف مشاوره، کارشناسی، نظریه پردازی و مدیریت را مورد توجه قرار دهید.

در ابتدای این دیدار مشاور وزیر کشور در امور هماهنگی روحانیت و ائمه جمعه و جماعت گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 14