این انقلاب به مستضعفان جرأت و پر و بال داد

دیدار ائمه جماعات مشهد با آیت الله نوری همدانی در مشهد
حضرت آیت الله نوری همدانی در گردهمایی منطقه ای ائمه جمعه در مشهد مقدس، انقلاب اسلامی ایران را زمینه ساز ظهور امام عصر(عج) دانست و تاکید کرد: این انقلاب به مظلومان و مستضعفان جهان پروبال داده و آنها را بیدار کرده است


حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی، امروز در دومین گردهمایی منطقه‌ای ائمه جمعه که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: از جمله موضوعات مهمی که در روایات اسلامی به آن اشاره شده و مورد تشویق و ترغیب اهل بیت(ع) است، مساله شناخت زمان است.

این مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به این که شناخت زمان به معنای شناخت حوادث و رخداد‌های زمان است، افزود: تحلیل و ریشه‌یابی و شناخت زمان سبب می‌شود که انسان بر اساس آن رسالت خود را در مقاطع مختلف تشخیص دهد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان ما جریانی به عنوان انقلاب اسلامی اتفاق افتاد که معادلات جهان را بر هم زد، اوضاع فرهنگی را تغییر می‌داد و حادثه بزرگی در قرن حاضر و قرون اخیر بود.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی گفت: در شرایطی که دنیا به دو قطب شرق و غرب تقسیم شده بود و کسی جرأت نداشت گامی بردارد مگر این که در برابر یکی گردن کج کند و در برابر دیگری کمر خم کند، فقیهی فرزانه، عارفی حماسه‌آفرین، قهرمان میدان علم و قلم و بیان و فریادگری که فریاد همه فریادگران جهان را در سینه داشت با همتی به استواری کوه‌ها و دلی به وسعت دریا‌ها، یعنی امام خمینی(ره) قیام کرد.

این مرجع تقلید تأکید کرد: لازم است ارکان، حوادث، برکات و آثار انقلاب، و آسیب‌ها و آفت‌هایی که بر سر راه آن است را بشناسیم که با توجه به این مهم، به عقیده من ارکان اصلی انقلاب سه چیز است؛ اسلام، مردم و ولایت فقیه.

وی در تبیین ارکان اصلی انقلاب اسلامی افزود: دشمنان،  اسلام را که در طلوع خود تحول عظیمی را در دنیا ایجاد کرده بود، هدف آماج تهمت‌های دشمنان داده و منزوی کرده بودند و می‌گفتند دین از سیاست جداست و به آداب فردی و اخلاقی محدود شده و آزادی زنان را محدود کرده و دین اغنیاست، اما انقلاب اولین دستاوردش این بود که اسلام ناب را به عرصه زندگی مردم برگرداند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: امام در تبلیغات خود توانستند مردم را بیدار کنند و مردم استبداد ‌زده و استعمار‌ زده را هوشیار و آماده کرد که این کار پیامبران است که در گام اول مردم را بیدار می‌کردند و در گام بعدی به سراغ فرعون‌ها و نمرود‌ها می‌رفتند.

این مرجع تقلید با اشاره به وظایف مسؤولان در قبال مردم به خطبه‌ اول نهج‌البلاغه و نیز نامه امام علی‌(ع) به مالک اشتر اشاره و اظهار کرد: حضرت خطاب به مالک می‌فرمایند بدان عمود و ستون دین، و اجتماع امت و سپر برابر دشمن همین مردم هستند پس تمام توجهت به آن‌ها باشد.

وی با اشاره به نظام سرمایه داری غرب، گفت: تأکید ما در حکومت اسلامی بر این است که بانکداری اسلامی باشد و پول‌ها در اختیار کشاورزی و صنعت قرار گیرد و مراقب باشیم که ربا مخرب اقتصاد است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: رهبری جامعه از نظر ادیان الهی یا باید در اختیار پیامبران باشد، یا امام معصوم و یا قائم‌مقام امام معصوم که از نظر تقوا در حد بسیار بالایی باشد و اسلام‌شناس کامل و دارای توانایی مدیریت جامع باشد که نجات مردم از سلطه استکبار در ولایت فقیه نائب امام معصوم تعریف می‌شود.

وی تأکید کرد: ما باید در نماز جمعه‌ها در سه جبهه وظیفه را انجام دهیم، مردم‌داری و تواضع، بیان برکات انقلاب که یکی از عرصه‌های آن خود نماز جمعه است، و احیای فرهنگ جهاد و شهادت که عامل حماسه‌آفرینی‌های هشت سال دفاع مقدس بود و امنیتی که امروز در ایران حاکم است، نتیجه آن به شمار می آید.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان این که اعتقاد داریم این انقلاب مقدمه ظهور امام زمان(عج) است، اظهار کرد: این انقلاب به مستضعفان جرأت و پر و بال داد، به همین دلیل وسعتی جهانی دارد و باعث شد نگاه با عظمتی که مردم به قدرت‌های استکباری داشتند پایان یابد و چهره منفور استکبار به مردم نشان داده شود.

وی در پایان مطالعه سه کتاب صحیفه نور، دفتر تبیان، و وصیت‌نامه امام(ره) را برای آشنایی بیش‌تر با اندیشه‌های امام راحل به حاضران در جلسه توصیه کرد و گفت: همه ما باید تلاش کنیم که افکار و اعمال‌مان را با ایشان منطبق کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 2 =