عقلانیت نقطه اتکای مکتب اهل بیت است


حضرت‌ آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که توهین به مقدسات دیگر مذاهب جایز نیست، گفت: ما بدون این‌که بخواهیم به مقدسات دیگران توهین کنیم راهی که انتخاب کرده‌ایم را صحیح می‌دانیم.


حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار جمعی از ره یافتگان مکتب اهل‌بیت(ع) از استان‌های سیستان، هرمزگان، کردستان و گلستان توهین به مقدسات دیگران را صحیح ندانست.

وی گفت: ما به مقدسات دیگران اهانت نمی‌کنیم و اجازه‌ نمی‌دهیم احدی نیز اهانت کند؛ این مطلب را نیز به صورت فتوا نوشته‌ایم و منتشر شده است؛ ولی بدون این‌که بخواهیم به مقدسات دیگران توهین کنیم راهی که انتخاب کرده‌ایم را صحیح می‌دانیم.

این مرجع تقلید خطاب به حاضران تصریح کرد: شما نیز راه صحیح را پیدا کرده و باید خدا را بر این نعمت شکر کنید؛ شما افراد آزادی بودید که با شجاعت راه صحیح را شناخته و با قبول هزینه‌هایش قدم در این راه گذاشتید؛ بدانید که پاداش عظیمی در انتظار شماست.

وی بیان داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «کسانی که بگویند پروردگاه ما خدا است و در این راه استقامت کنند، فرشتگان بر آن‌ها نازل شده و کمک‌شان می‌کند؛ همچنین بشارت می‌دهند در این راه نترسیده و بدانید بهشت جایگاه شما است».

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: راه روشن است و کسانی که دلشان نمی‌خواهد آن را بپذیرند چه کار می‌توان کرد.

وی افزود: وظیفه شما در این باره مهم است، باید به گونه‌ای عمل کنید که مردم تفاوت رفتار شما را پس از گرویدن به مکتب اهل‌بیت(ع) مشاهده کنند؛ به وسیله عمل خودتان و خوش اخلاقی باید مردم را به مکتب ائمه اطهار(ع) دعوت و جذب کنید.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ما می‌توانیم حتی بدون مراجعه به منابع اهل‌بیت(ع) حقانیت شیعه را اثبات کنیم، گفت: پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) می‌توانند از کتب درجه اول اهل سنت حقانیت خود را اثبات کنند.

وی تصریح کرد: یکی از علمای اهل‌سنت پاکستان گفته بود که شیعیان می‌توانند فروع و اصول دین خود را از کتاب‌های ما اثبات کنند و کاش این روایت در کتاب‌های ما نبود.

این مرجع تقلید با اشاره به وصیت نامه تاریخی امام راحل که در آغاز آن به حدیث ثقلین اشاره شده است، بیان داشت: پیامبر(ص) در این روایت می‌فرمایند «گمراه نمی‌شوند کسانی که به قرآن و عترتم تمسک جویند، این دو هرگز از هم جدا نمی‌شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند».

وی بیان داشت: حدیث ثقلین متواتر است؛ اگر تعصبی نباشد باید به وسیله همین یک حدیث نیز مکتب اهل‌بیت(ع) را بپذیریم.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَـٰئِکَ هُمْ خَیْرُ‌ الْبَرِ‌یَّهِ» اظهار داشت: پس از نزول این آیه نبی‌اکرم(ص) خطاب به امیرمؤمنان می‌فرمایند «تو و شیعیانت خیر البریه و بهترین هستید»؛ این روایت نشانگر آن است که برای نخستین بار لقب شیعه را پیامبر(ص) به پیروان علی(ع) داده‌اند.

وی یادآور شد: البته دنبال حق رفتن مشکلاتی دارد، ولی خدا حرکت کنندگان در این مسیر را یاری خواهد کرد و مشکلاتشان را حل می‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به موج اسلام خواهی افراد به ویژه به مکتب اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد: اکنون در شرق و غرب عالم همه روزه افراد زیادی به پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) می‌پیوند؛ چرا که می‌بینند معارفی در صحیفه سجادیه و نهج البلاغه است که احدی آن را بیان نکرده است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که ما در سایه مکتب اهل‌بیت(ع) قرآن و اسلام را با عقلانیت همراه می‌دانیم، بیان داشت: اگر از ‏بیرون به اسلام نگاه شود آن گروهی که عقلانیت را می‌پذیرد مقبول‌تر است؛ اکثریت اهل سنت قائل هستند که عقل حجیت ندارد؛ در حالی که مخاطبان قرآن عقلا هستند؛ ۷۰ آیه قرآن درباره عقل نازل شده است؛ باب نخست کتاب کافی ما نیز درباره عقل و جهل است.

 وی یادآور شد: ما قائلیم که انسان در انتخاب مسیر اختیار دارد؛ در حالی که اکثریت اهل‌سنت قائل به جبر هستند و می‌گویند مقدرات الهی را نمی‌توان تغییر داد؛ با این وجود پس تکلیف عدالت خدا، بهشت و جهنم چه می‌شود؛ حتی پس از این موضوع نیز عدالت خدا را منکر شده‌اند و می‌گویند خدا هر کاری کند عدالت است؛ اگر دلش بخواهد می‌تواند همه گنه‌کاران را به بهشت و مؤمنان را به جهنم ببرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 6 =