مسؤولان حوزه اجازه ندهند طلاب مستعد رها شوند

جوادی آملی
 
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه دین به حوزه و علما وابسته است، گفت: فردی که استعداد قوی دارد حق ندارد به کارهای معمولی بپردازد؛ این فرد باید سنگربان و مرزبان حوزه شود و بداند که استعداد قوی برای او مسؤولت آور است.
حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، ظهر امروز در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در مؤسسه اسرا برگزار شد، گفت: باید شاکر خدا باشید که مسؤولیت شما مربوط به حوزه علمیه است.

وی افزود: مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه چند وظیفه در قبال حوزه دارد، نخستین وظیفه این است که به فکر آینده حوزه باشد، البته این وظیفه مربوط به تمام حوزویان نیز می‌شود.


مفسر برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که نخستین مسؤولیت مسؤولان حوزه تربیت افرادی برای آینده حوزه است، بیان داشت: حوزه باید کسانی را تربیت کند که در آینده بتوانند مرجعیت دین، تألیف و تدریس کتاب‌های مختلف دینی را بر عهده گیرند.

وی تصریح کرد: البته باید نیازهای داخلی همانند تربیت امام جمعه، امام جماعت، مبلغ برای مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز را انجام دهد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی حوزه علمیه قم را از برجسته‌ترین حوزه‌های علمیه جهان تشیع خواند و گفت: خدا این نعمت را به حوزه علمیه قم داده است، این حوزه به برکت تلاش امام راحل، علما و شهدا به این عظمت و شکوه رسیده است.

وی تأکید کرد: البته در برابر هر نعمتی مسؤولیتی نیز وجود دارد، حوزه علمیه قم باید جهانی فکر کند، گرچه منطقه‌ای و ملی عمل می‌کند ولی باید جهانی فکر کند؛ اگر امروز خروجی حوزه علمیه نجف را از حوزه‌ها بگیریم تمامی آنها ساکت و راکد شده و دستمان خالی می‌شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم کتب اربعه و دیگر کتاب‌های معتبر حوزه‌های علمیه جهان تشیع را خروجی حوزه علمیه نجف دانست و عنوان کرد: اگر محصولات حوزه علمیه نجف را بگیریم تمام حوزه‌ها یخ می‌بندد، دلیل این خروجی نیز به سبب زعامت و مدیریت سید مرتضی بوده است.

وی یادآور شد: هر یک از ما باید یک سید مرتضی کوچکی باشیم، صرف این‌که طلبه دو سال درس بخواند اتلاف عمر است، چرا حوزه علمیه نباید بتواند پس از صد سال کتابی همانند کفایه یا رسائل بنویسید، نباید عمر فروشی صورت گیرد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که در حوزه‌های علمیه باید بتوان افراد مستعد و با استعداد را شناسایی کرد، گفت: افراد دارای استعدادهای ضعیف، متوسط و قوی هستند، افرادی که استعداد ضعیف و متوسط دارند باید به کارهایی همانند تبلیغ، امام جماعتی و دیگر مسائل بپردازند.

وی افزود: ولی فردی که استعداد قوی دارد حق ندارد به کارهای معمولی همانند امام جماعتی یک مسجد بپردازد؛ این فرد باید سنگربان و مرزبان حوزه شود و بداند که استعداد قوی برای او مسؤولت آور است؛ البته معلوم نیست در قیامت کدام فرد غنی یا فقیر است، نمی‌توان گفت کسانی که در حوزه هستند عندالله مقرب‌تر از افرادی که در جاهای محروم تبلیغ می‌کنند هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این‌که فرد مستعد دارای مسؤولیت است، اظهار داشت: طلبه مستعد باید مرجع، مؤلف، محقق و پژوهشگر شده و تربیت کننده امام جمعه، امام جماعت شود، حیف است فردی که از استعداد سرشاری برخوردار است بخواهد به کارهای معمولی بپردازد.

وی تأکید کرد: طلاب مستعد بذر آینده حوزه هستند؛ وظیفه شناسایی این افراد نیز وظیفه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم است، سید مرتضی که زعامت حوزه علمیه نجف را داشت در آن زمان افراد با استعداد را شناسایی و حمایت کرد که امروز خروجی آن حوزه‌های را سرپا نگه داشته است، این عالم بزرگوار اموال موقوفه را در قطب فرهنگی استفاده کرد، سید مرتضی کتب اربعه نویس تربیت کرد.                                

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه دین به حوزه و علما وابسته است، اظهار داشت: دین به وسیله عالمان حوزوی محفوظ است، تا از روحانیت صدا بر نخیزد مردم قیام نمی‌کنند؛ تا نفس می‌کشید باید همانند سید مرتضی مدیریت کنید، نگذارید عمر طلاب مستعدی که آینده حوزه را تأمین می‌کنند تلف شود، این‌ها بذر حوزه‌ها هستند.

وی افزود: طلبه درباره مسائل سیاسی نیز باید در متن جامعه قرار گیرد، ولی خوش باور نباشد، ما در کشور هفته وحدت برگزار می‌کنیم ولی با این وجود دشمن داعش را می‌سازد، از فهم عده‌ای بهره زشت برده و داعش را تربیت می‌کند.

مفسر برجسته قرآن کریم گفت: باید به مسائل جهان نیز آگاه باشیم و بدانیم صهیونیست و آمریکا چه کار کرده و چه افرادی را تربیت می‌کند، ‌باید دور دست را دید، البته حوزه از این جهت بصیرت و آشنایی پیدا کرده و کل جهان را رصد می‌کند.

وی عنوان کرد: نخستین کار این است که کار حوزه نجف را انجام دهیم؛ وگرنه کار حوزه مدینه و مکه مشکلی را حل نمی‌کند، باید تلاش کنیم تا سید مرتضی شویم، امامت و رسالت نیست که بگوییم نمی‌شود، همه که نباید منبر بروند، اگر فردی استعداد بالا ندارد معذور است ولی فرد مستعد وظیفه دارد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: امروز سطح علم بسیار بالا آمده است، همانند گذشته نیست، تمام جهان به یکدیگر مرتبط است و راه برای کسب علم باز است، ‌فرد تا نفس می‌کشد باید به دنبال علم برود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 8