گذشت و انفاق مورد تأکید ائمه اطهار است


استاد حوزه علمیه مشهد، گفت: گذشت، صدقه و انفاق یکی از برنامه ها‌ی جاری و همیشگی ائمه اطهار(ع) بود.
حجت الاسلام سید جعفر علم الهدی، استاد حوزه علمیه مشهد شامگاه ۲۸ مهرماه در حرم مطهر رضوی اظهار داشت: انسان‌های انفاق کننده از کسانی که مورد انفاق قرار می گیرند، بهره بیشتری می‌برند.
وی با بیان اینکه قرآن کریم خطاب به نبی مکرم اسلام (ص) فرموده است: از مردم صدقه، زکات، خمس بگیر برای این‌که اموال آن‌ها پاکیزه و تطهیر شود، تصریح کرد: شخصی که در راه خداوند انفاق می کند یا زکات، خمس و صدقه می‌دهد، خود بهره بیشتری از فرد نیازمند می برد زیرا به شخص مورد انفاق فقط همان مقدار صدقه می رسد، در حالی‌که انفاق کننده از چندین برابر آن نزد خداوند بهره مند می شود.

حجت الاسلام علم الهدی با تاکید بر این که باید نسبت به این موضوع باور قلبی پیدا کنیم‏ ابراز کرد: به کار بردن جمله “خداوند از همه عالم غنی تر است“ غلط است زیرا خداوند غنی به ذات است و به اموال ما نیازی ندارد به گفته قرآن فقرا همه فقیر هستید؛ خداوند غنی و ما محتاج و نیازمند هستیم.

ثواب انواع صدقه
استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به این‌که چنین خدایی چرا به ما دستور انفاق، زکات، خمس و صدقه می‌دهد، خاطرنشان کرد: این سوال را جبرئیل ملکه مقرب الهی و فرشته وحی در پاسخ به حضرت محمد صلوات علیه که فرمودند فضیلت صدقه را برای من بیان کن، چنین بیان می کند: «صدقه بر پنج نوع است؛ اگر به شخصی که اعضای بدن او سالم اما در زندگی دچار مشکل شده است، کمک کنی ۱۰ برابر صدقه ات اجر و پاداش به تو می رسد. اجر صدقه در حق فردی که به دلیل از دست دادن یکی از اعضای بدنش زمین گیر شده و توانایی کار کردن نداره است‏ 70 برابر است. خدا به کسی که نسبت به پدر و مادر نیازمند خیر و گذشت داشته باشته ۷۰۰ برابر این کمکش به او عنایت می کند؛ پدر و مادر ممکن است توانانی جسمی یا مالی نداشته باشد.خداوند اجر صدقه ای که برای ادای دین فردی که از دنیا رفته است‏ و در مقام گره گشایی آن میت صورت می گیرد،۷۰ هزار برابر می کند. کسی که به دنبال معرفت احکام و طالب علم است، خداوند اجر و ثواب فردی که به این شخص کمک کند و او را به علمش برساند صدهزار برابر می‌کند.»
وی گذشت، صدقه و انفاق را یکی از برنامه ها‌ی جاری و همیشگی ائمه اطهار علیه السلام  عنوان کرد و افزود: در غدیر با حضرت علی (ع) هم پیمان شدیم که مطابق سیره آن‌ها عمل کنیم، بنابراین در آیاتی از سوره هل اتی که در وصف این خاندان است آمده است؛ مومنانی که پیرو خاندان اهل بیت(ع) هستید، برای رسیدن به کمال گذشت لازم است.
حجت الاسلام علم الهدی تاکید کرد: ما باید از مال و جان و خیلی از داشته های خود گذشت کنیم تا خداوند را راضی کنیم زیرا این سیره اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به دچار تورم های سنگینی که امروز بر جامعه اسلامی ما حاکم شده است، ابراز کرد: وظیفه مومن است که در چنین شرایطی رحم اسلامی و رحم دینی کند و در کنار نزدیکان و همسایگان خود باشد؛ در مجالس و محافل دچار چشم و به هم چشمی، تجمل گرایی و گسترش تبذیر و اسراف گرایی، نشود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 9 =