آگاهی بخشی به مردم اساس قیام کربلا است

آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: یکی از پیام های امام حسین (ع) در کربلا علم و دانش و آگاهی است و امام حسین(ع) قیام کرد تا بندگان خدا را از جهل و نادانی و سرگردانی و گمراهی نجات دهند.


حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید،  در جمع طلاب، روحانیان، علما و فضلا با اشاره به این مطلب که اهدافی که امام حسین (ع) در جریان کربلا تعقیب کرد قابل دقت و مطالعه است گفت: علم و دانش و آگاهی بخشی به مردم در زیارت نامه‌ها و خطبه‌های امام حسین(ع) در مکه و کربلا و در خطبه‌های حضرت زینب (س) در کوفه و امام سجاد(ع) در شام قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر این مطلب که در کنار سوگواری باید به پیام‌های آن توجه شود افزود: یکی از این پیام‌ها همان خارج کردن مردم از جهالت و بردن آن‌ها به سمت دانش است، پیامی که قیام پیامبر اسلام (ص) بر اساس آن بنا شد و ایشان همیشه از علم و دانش و دانشمند دفاع کردند.

مرجع تقلید شیعیان جهان با تاکید بر این مطلب که  اولین حوزه علمیه را پیامبر اکرم در مدینه احداث کردند تا آنچه را که یاد گرفته‌اند نشر دهند و به دیگران برسانند گفت: پایه اسلام و پایه قیام کربلا بر اساس علم و دانایی و بینایی و آگاهی رساندن است.

وی تاکید کرد: در علم هرچه انفاق کنی و تدریس کنی قوی تر خواهی شد اما در ثروت هرچه انفاق کنی شورا ضعیف تر خواهد کرد.

آیت الله مکارم شیرازی آماده کردن طلبه‌ها در حوزه‌های علمیه برای تدریس را یکی از محاسن حوزه دانست که در دانشگاه‌ها و جود ندارد و گفت: حاکمیت با علم است حتی به دست آوردن مال هم به علم و دانش نیاز دارد و اگر علم نباشد مال و ثروت نمی‌توان پرورش داد چرا که علم همیشه حاکم است.

وی ثروت‌اندوزان را فراموش شده و علما را آفتابی درخشان دانست و خطاب به طلبه‌ها گفت: باید شاکر باشید که در این شرایط قرار دارید و به عنوان سربازان امام زمان(عج) فعالیت می‌کنید.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد:  که دشمنان امروز از هر زمان دیگری بیشتر عمل می‌کنند اما نباید در مقابل آنان عقب نشینی کرد چرا که تکیه گاه مردم خدا و اعتماد به حقانیت و معارف قوی اسلام است.

وی تاکید کرد:  امروز اسلام در سراسر دنیا در حال پیش رفت است باید به آینده امیدوار بود و به امید پیش رفت.

آیت الله مکارم شیرازی رشد حوزه‌های علمیه فارس را یک جهت خوب دانست و گفت: زمانی شیراز مرکز فعالیت بزرگان علم و دین بود و در حال حاضر می‌بینیم که فارس در بحث حوزوی پیشرفت قابل توجهی داشته است، هم قابلیت قابل و هم فاعلیت فاعل وجود دارد و در آینده فقهای بزرگی از فارس به جهان اسلام معرفی خواهد کرد.

مرجع تقلید شیعیان جهان در خاتمه یادآور شد: که فارس سرزمین استعداد های بزرگ است و باید موقعیت علمی سابق خود را پیدا کند و در دنیا بدرخشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 5