تقریب میان شیعه و سنی ضروری است

احمد الطیب، شیخ الازهر مصر
شیخ الازهر مصر با اشاره به اینکه شیعیان و اهل تسنن برادر یکدیگر به شمار می‎آیند، تقریب میان این دو مذهب را ضروری توصیف کرد.

خبرگزاری رسا، احمد الطیب، شیخ الازهر مصر که به همراه هیأتی از علمای الازهر در اندونزی بسر می برد، در دیدار با جمعی از اعضای شورای علمای این کشور نسبت به اختلاف علمای مسلمان هشدار داد و گفت: این اختلاف سبب شکاف میان مسلمانان و گسترش تندروی در مذاهب می شود. هیچ کس حق ندارد یک مذهب را بر دیگران تحمیل کند چرا که به نزاع دینی منجر خواهد شد.

وی شیعه و سنی را دو بال اسلام توصیف کرد و افزود: تقریب میان شیعه و سنی ضروری است زیرا شیعیان به ویژه اعتدال گرایان از برادران ما به شمار می آیند. اختلاف میان شیعه و سنی کاملا فرعی است و فقط در مساله امامت اختلاف نظر وجود دارد که ما اعتقاد به فرعیت امامت داریم در حالی که شیعیان آن را از اصول می دانند.

الطیب اظهار داشت: شیعیان معتدل، مسلمان هستند و نمی توانیم آنان را خارج از اسلام بدانیم. علمای شیعه معتدل نیز با توهین به صحابه به شدت مخالف هستند و تنها برخی از آنان تندروی را در پیش گرفته اند.

شیخ الازهر مشکلات موجود در عراق و سوریه و یمن را ناشی از اختلافات دینی دانست و تأکید کرد: متأسفانه دین در حال خرید و فروش در دنیای سیاست است. علمای مسلمان باید صلح و وحدت را دنبال کنند تا مسامح بودن دین را نشان دهند. اختلاف میان مذاهب کاملا طبیعی است و نباید وحدت را به مثابه اجماع در یک فکر و اندیشه دانست.

وی از آموزش غیر صحیح به عنوان عامل گسترش تندروی یاد کرد و ادامه داد: این اندیشه در میان برخی طلاب گسترش یافته است که حرمت تبریک سال نو میلادی به مسیحیان نیز در این راستا صورت می گیرد.

این عالم سنی مصالح مادی را عامل برخی اختلافات میان مذاهب اسلامی خواند و گفت: الازهر همواره در پی تقریب بین مذاهب است به گونه ای که رمضان امسال، علمای شیعه و سنی را برای برگزاری همایش در الازهر دعوت کرد تا فتوای مشترک تحریم قتل شیعیان از سوی اهل تسنن و قتل اهل تسنن از سوی شیعیان را صادر کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 13