آرام بخورید، تا روزی را جذب کنید(قسمت ۳)

IMAGE634954770205468750در این قسمت دونکته مهم دیگر را از زبان حجت‌الاسلام مشیری مطرح می‌کنیم. نکته اول این است که: چه چیزی بخوریم؟ در همین زمینه از امام‌رضا(ع) نقل شده است: «غذا باید متناسب با بدن باشد». اگر کمی بیشتر به زوایای این فرمایش امام(ع) دقت کنیم، ردپای توصیه‌های پزشکان را مشاهده می‌کنیم. اینکه غذا متناسب با بدن باشد یعنی هر خوراکی برای بدن مناسب نیست، غذا باید کیفیت مناسب داشته باشد، زیرا خوراکی‌هایی که ارزش غذایی ندارند، نه‌تنها برای بدن مناسب نیستند، بلکه زمینه‌ساز انواع بیماری‌ها می‌شوند. از سوی دیگر مصرف خوراکی هایی که ارزش غذایی خوبی ندارد، سبب اسراف در خوردن و ناخوشی می‌شود. نکته‌ای که از این حدیث استنباط می‌شود، این است که: هر فردی مزاجی دارد و اگر غذا متناسب با آن نباشد، بیماری‌هایی بر او غالب می‌شود.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «غذا را داغ نخورید، زیرا برکت آن از بین می‌رود، غذا را سرد (معتدل) بخورید، زیرا هم گواراست و هم برکتش بیشتر است.» علم هم ثابت کرده‌است بسیاری از بیماری‌های گوارشی به‌دلیل مصرف غذاها یا نوشیدنی‌های داغی است که استفاده می‌کنیم.
نکته دوم، دانستن نکاتی است که بعد از غذاخوردن باید رعایت کنیم. تاکید شده که، بلافاصله بعد از خوردن نخوابید و به حالت خوابیده یا درازکشیده غذا نخورید. از امام رضا (ع) نقل شده که بعد از خوردن، کمی به پشت دراز بکشید و پای راست را روی پای چپ قرار دهید، زیرا این امر سبب چاقی بدن، ریشه‌کن شدن دردها و شادابی بدن می‌شود.
معصومین(ع) تاکید دارند که:« از پرخوری پرهیز کنید، زیرا سبب فساد تن و روان می‌شود و دل را می‌میراند، شادابی را از چهره می‌برد و قدرت فکر و اندیشه را کم می‌کند». توصیه شده که آرام بخورید، زیرا سبب جذب روزی می‌شود. خداوند از لحظاتی که سر سفره هستید و آرام می‌خورید حسابرسی نمی‌کند.
سفارش شده، بعد از نماز صبح حتما کمی صبحانه بخورید؛ زیرا دهان را خوشبو، خلق را نیکو، روزی را زیاد، حرارت بدن را کم، دندان‌ها را محکم و لثه‌ها را سفت می‌کند. خداوند در قرآن توصیه کرده دو وعده غذایی برای خود قرار دهید که شامل صبحانه و شام است، حتی تاکید شده شام را اگر به‌اندازه لقمه‌ای نان است، میل کنید.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 6