آیت الله مروی :عربستان تمام قد به مبازه با شیعیان می‎پردازد/ اجازه سوء استفاده به دشمنان ندهیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار هوشیار علما و حفظ وحدت شد و تصریح کرد که عربستان درپی ایجاد اختلاف در میان شیعیان است.

آیت الله مروی دشمن شناسی و هوش سیاسی را دو صفت بارز مسلمانان نیجریه دانست و تصریح کرد: در موسم حج شیعیان و اهل تسنن بسیاری از کشور نیجریه به بعثه مقام معظم رهبری می‎آیند و هنگامی که با آنان به گفت‎وگو می‎نشینیم در می یابیم که مسلمانان این کشور از هوش بالایی برخوردار هستند واقبال شان به سمت تشیع بسیار است.

وی انفتاح باب اجتهاد را از شعارهای مکتب تشیع خواند و گفت: انفتاح باب اجتهاد از مسائلی است که علمای گذشته نیز به آن اذعان داشته‎اند و این بدان معناست که ما اختلاف دیدگاه و سلیقه را می‎پذیریم بر همین اساس مشاهده می‎کنیم که باوجود اختلاف‎های بسیار در میان علما و شیعیان نزاع و درگیری بسیار کمی وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اهل تسنن به علت عدم قبول انفتاح باب اجتهاد برای کوچک ترین مسأله‎ای به شدت با یکدیگر درگیر می‎شوند.

وی مشورت و همفکری را از مسائل رایج در میان شیعیان دانست و اظهار داشت: ما نمی‎گوییم که باید یک حرف باشد بلکه سلیقه‎ها و دیدگاه‎ها مختلف بوده اما نکته بسیار مهم عدم بازی در زمین دشمن است. دشمن نباید از اختلاف سلیقه میان ما سوء استفاده کند و به ما ضربه بزند. ما در زمانی که می‎بینیم مذهب تشیع در حال ضربه خوردن است باید از دیدگاه و نظر خود عقب نشینی کنیم.

آیت الله مروی اختلاف سلیقه در جامعه بزرگی مانند نیجریه را امری بدیهی خواند و تصریح کرد: عربستان از همه امکانات برای اختلاف بین شیعیان و ضربه زدن به تشیع استفاده می‎کند بر این اساس علمای شیعه باید هوشیار و زیرک باشند و اجازه ندهند که دشمنان از آنان سوء استفاده کنند.

وی با بیان این که امام خمینی (ره) با هوشیاری و زیرکی، به دشمنان اجازه اختلاف میان شیعیان در دوران قبل از انقلاب را نمی‌داد، خاطرنشان کرد: بسیار از اختلافات با نشست و گفت‎وگو قابل حل شدن است. امام خمینی (ره) توصیه می‎کرد که هر چند وقت یک بار علما دور هم جمع شوند و حداقل یک چای با یکدیگر بنوشند زیرا با چنین کاری اختلافات به شدت کاهش پیدا می‎کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر با گفت‎وگو مشکلات حل نشد باید به مرجع و حکم مراجع کرد؛ در دوران کنونی این مرجع حل اختلافات می‎تواند جمهوری اسلامی ایران باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 11