بانک ها قانون بانکداری اسلامی را دور می زنند

 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مشکل مهم اجرای بانکداری اسلامی است، گفت: گوش بانک ها بدهکار بانکداری اسلامی نیست و هرچه گفته می شوند کار خود را انجام می دهند.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار رییس و جمعی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مسأله بانکداری اسلامی و با بیان این که بانک در دنیای امروز یک ضرورت است، گفت: بدون وجود بانک نه مردم می توانند مبادلاتی داشته باشند و نه محلی برای حفظ سرمایه ها وجود خواهد داشت.

وی افزود: بدون حضور بانک فعالیت های گسترده اقتصادی وجود ندارد، اصل بانک یک ضرورت است و منافع متعددی دارد و بدون آن زندگی در دنیای امروز امکان پذیر نیست اما این بانکداری از غرب سراغ ما آمده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که ما این بانکداری را تأسیس نکردیم بلکه از آنچه در غرب تأسیس شده پیروی کردیم، اظهار داشت: قطعا می بایست این موضوع را اسلامی کنیم و در اسلامی کردن آن گرفتار شدیم.

وی ادامه داد: هرچه می خواهیم بانکداری را اسلامی کنیم می بینیم که از طرف دیگر بوی بانکداری غربی را می دهد، بسیار باید کار شود تا بانکداری اسلامی سالم داشته باشیم، پس از این که نظرات مورد نیاز پیاده شد حاصل را در اختیار ما قرار دهید تا نظر بدهیم یعنی نظرهای نهایی را به ما بدهید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مشکل مهم اجرای بانکداری اسلامی است، ابراز داشت: گوش بانک ها بدهکار بانکداری اسلامی نیست و هرچه گفته می شوند کار خود را انجام می دهند، هر چه بر قانون اسلامی تأکید می شود و باید فاکتور حقیقی آورده و تفهیم شود که بانک با پولی که می دهد وکالت می دهد که آن را برای بانک بخرند و بعد اقساط را باسودی واگذار کنند اما می گویند این چیزها نیست ما پول را می دهیم و سود را می گیریم.

وی عنوان کرد: تا کنون به رؤسای برجسته بانک ها گفتیم که به قوانین عمل نمی شود و تکلیف عمل نکردن آنها چیست که هنوز این شکل حل نشده است، اگر راهی پیدا شود که زحمات در عمل پیاده شود بسیار مهم است، باید مشخص باشد که چه ضمانت اجرایی برای این کار وجود دارد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مسؤولان بانک می خواهند درآمد بیشتر داشته باشند و کاری به این کارها ندارند و مقید به اجرای آن نیستند، وقتی هم می بینند که کار مشکل می شود برای تسهیل کار واگذار به خود مردم می کنند.

وی اضافه کرد: مشکل مهم دیگر در کار بانک ها این است که قانون بانکداری اسلامی را دور می زنند، از ما سؤال می کنند چند درصد کارمزد کافی است می گوییم ۴ درصد و دیگر بالاتر از این نیست، اگر ۴ درصد بگیرند هزینه پوشش داده می شود، ما برای هر سال ۴ درصد می گوییم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برای مجموع باید ۴ درصد گرفت، گفت: با بهانه های مختلف قانون را دور زده و سر قانون کلاه می گذارند، مشکل مهم بیش از آنچه در اصل قانون باشد در اجرای قانون است.

وی افزود: باید فکری برای این مسأله کرد، باید به مردم هم آموزش های لازم داده شود؛ سؤال می پرسند که سود بانکی چگونه است می گوییم شما وکالت به بانک می دهید که سپرده را دریافت و کار اقتصادی کند و سهمی از کار اقتصادی را به افراد بدهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید از طریق رسانه ها به مردم آموزش داده شود، اظهار داشت: باید به اعضای بانک هم آموزش های لازم هم داده شود و الا صرفا روی کاغذ بودن کار را پیش نمی برد و در وضعیت تغییری ایجاد نمی شود.

وی ادامه داد: ریشه اصلی ریشه نامشروعی به شمار می رود که از غرب آمده است، حالا می خواهیم اصلاح کنیم و مشکلات بسیاری دارد، اگر این کار انجام شود ذخیره یوم المعاد محسوب می شود، نباید مأیوس شد بلکه باید تلاش کرد، باید کارکرد که به جایی برسد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 2