عزت طلبی نشانه بارز خانواده حسینی است

حجت الاسلام محمدجواد نظافت یزدی شامگاه سه شنبه در مراسم سوگواری عزای سید و سالار شهیدان که در محل مسجد حضرت زهرا(س) واقع در خیابان دلاوران مشهد برگزار شد، به تبیین ویژگی های خانواده حسینی پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم ترین ویژگی های خانواده حسینی عزت طلبی است. ما باید «هیهات منا الذله» را به کودکان خود بیاموزیم.مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به آیه شریفه «و لله العزه و لرسوله و للمؤمنین» خاطرنشان کرد: عزت سرمایه ای است که خداوند متعال به مؤمنان عطا فرموده است. امیرمؤمنان(ع) وقتی مطلع شدند شریح قاضی منزلی خریداری کرده که با درآمدش سازگار نیست، فرمودند «اگر هنگام خرید منزلت نزد من می آمد، در قولنامه اش می نوشتم این خانه را بنده ای ذلیل به بهای عزتش خریداری کرده است.»وی افزود: اگر کسی تا آخر عمر مستأجر بماند اما عزیز باشد، بهتر از این است که صاحب خانه ای ذلیل باشد. طبع بلند یکی از ویژگی های مورد تأکید دین ماست و عواملی که این مهم را با چالش مواجه می کند، به ما آموخته اند.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به عواملی که موجب ذلت انسان می شود، گفت: در روایات آمده بیشترین جایی که عقل انسان زیر سؤال می رود، جایی است که طمع چیزی چشم انسان را کور کند. چشم امید انسان فقط باید به درگاه الهی دوخته شود. از همین روست که اسلام برای ما عزت پایدار را خواسته؛ نه عزت پوشالی و توخالی.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) تصریح کرد: اگر کسی فکر کند با خریداری آهن آلاتی همچون خودرو و طلا عزتمند می شود، سخت در اشتباه است چون ارزش و شرف آدمی به وجود اوست و حتی وجود انسان عاملی است که به زمان و مکان و اشیا ارزش می دهد؛ همانطور که گفته شده «شرف المکان بالمکین.»

وی ادامه داد: رفاه بیش از حد انسان را دل زده می کند اما با این وجود انسان همواره به دنبال چیزهایی است که آن ها را در اختیار ندارد. قناعت به این معناست که انسان برای تولید ثروت تلاش کند اما به رضای الهی راضی باشد. رضایت به آنچه خدا نصیب انسان کرده، عامل افزایش شادی در زندگی است.

حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: اگر انسان بنده خدا باشد، عزیز خواهد شد اما اگر بنده پول و شهوت و شکم باشد، ذلیل خواهد شد. عمر سعد دوست نداشت با امام حسین وارد جنگ شود اما دلبستگی به حکومت ری او را به این جنایت رساند. بندگی غیر خدا دستاویز شیطان برای انحراف انسان است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 1 =