نظر مراجع پیرامون روزه در ماه رمضان سال ۱۳۹۹ با وجود بیماری کرونا

حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا از نظر رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب نظر خود را درباره روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان در شرایط شیوع بیماری کرونا اعلام کردند.

متن سؤال و پاسخ رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:

سؤال: در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟

پاسخ: روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است.

 از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است.

روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب:

۱ ـ ایجاد بیماری

۲ ـ  و یا تشدید بیماری

۳ ـ و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می شود.

در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.

بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می کند.

بنابراین اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.

آیت الله سیستانی تنها مرجع دینی نیست بلکه مرجع انسانیت است ...

حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا از نظر آیت الله سیستانی

وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است، و هر کس شرایط وجوب روزه را دارا باشد با صرف نظر از وجوب یا عدم وجوب آن بر دیگران، موظف است روزه بگیرد.

بنابراین اگر مسلمانی وارد ماه رمضان آینده شود و ترس آن را داشته باشد که در صورت روزه گرفتن به بیماری کرونا مبتلا خواهد شد هرچند تمام اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی را مراعات کند، نسبت به هر روز که چنین ترسی وجود داشته باشد وجوب روزه از او ساقط می‌گردد و بعدا باید قضا کند، ولی اگر بتواند با مراعات اقدامات احتیاطی احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد تا آنجا که ازنظر عقلا دیگر چنین احتمالی مورد اعتنا نباشد، و لو به اینکه در خانه بماند و از اختلاط با دیگران در فاصله نزدیک پرهیز کند و از ماسک و دستکش استفاده کند و دست‌هایش را مکرراً ضدعفونی کند، و انجام این کارها او را در مشقت شدید و فوق‌العاده قرار ندهد، در این صورت وجوب روزه از او ساقط نمی‌گردد.

و اما اینکه گفته شد برخی از پزشکان جهت جلوگیری از کاهش آب بدن و خشکی گلو، نوشیدن مکرر آب در فاصله زمانی نزدیک به هم را توصیه می‌کنند، چراکه عارض شدن این دو امر احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد؛ این مطلب ـ بر فرض صحت ـ مانع از وجوب روزه نمی‌شود، مگر برای کسی که پس از رسیدن این مطلب به او بر خود بترسد که اگر روزه بگیرد به این بیماری مبتلا خواهد شد و راهی برای کاهش احتمال ابتلا وجود نداشته باشد به طوری که [عنوان] ترس از بیماری بر او صدق نکند ـ هرچند با ماندن در خانه و به کارگیری سایر اقدامات احتیاطی یادشده ـ و اما افراد دیگر باید روزه بگیرند. و چه بسا ممکن است شخص روزه‌دار پیش از سحر با مصرف سبزیجات و میوه‌های سرشار از آب ـ مانند خیار و هندوانه ـ کاهش آب بدنِ ناشی از روزه‌داری را جبران کند؛ همچنان که می‌تواند با جویدن آدامسِ بدون شکر از خشک شدن گلو جلوگیری کند ـ البته به شرط اینکه ذرات آدامس پس از جدا شدن وارد حلق نشود ـ چراکه جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق دهان می‌شود و بلعیدن بزاق دهان در حال روزه بلامانع است.

 بنابراین افرادی که می‌توانند کار خود را در ماه رمضان رها کنند و در منزل باقی بمانند و از ابتلا به ویروس در امان باشند، وجوب روزه از آنان ساقط نمی‌شود؛ ولی افرادی که ـ بنا به هر دلیلی ـ نمی‌توانند کار خود را رها کنند اگر به واسطه نخوردن آب در فاصله‌های زمانی نزدیک در روز، ترس از ابتلا به کرونا داشته باشند و راه دیگری برای در امان بودن از آن نداشته باشند، روزه بر آنان واجب نیست، ولی با این وجود مجاز به روزه خواری درملأ عام هم نیستند. بدون شک روزه ماه رمضان یکی از مهم ترین فریضه‌های شرعی است و ترک آن بدون داشتن عذر واقعی جایز نیست، و هر شخص نسبت به وضعیت خود آگاه تر است که آیا عذر واقعی برای ترک روزه دارد یا خیر؟

خلاصه کلام اینکه وجوب روزه در ماه رمضان از کسی ساقط می‌شود که عذر شرعی داشته باشد، مانند بیمار و کسی که به خاطر نصیحت پزشک ـ مثلاً ـ بر خود بترسد که روزه گرفتن موجب ابتلایش به بیماری شود و اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی که او را از ابتلا به بیماری ایمن سازند برایش میسّر نباشد، و در غیر این صورت باید این اقدامات را انجام دهد و مجاز به ترک روزه نیست.

حکم روزه در شرایط شیوع بیماری کرونا طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی به استفتائی درباره روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان با وجود شرایط کرونایی پاسخ داد.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتائی درباره روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان با وجود شرایط کرونایی پاسخ داد و گفت در صورتی که مؤمنان واقعا از روزه گرفتن خوف ضرر داشته باشند (آن هم به تصدیق اطباء حاذق و متدین)، در این صورت می توانند روزه نگیرند.‌

باسمه تعالی

با توجه به سوالات متعدد مخاطبین در مورد حکم روزه در شرایط شیوع بیماری کرونا پاسخ معظم له به شرح ذیل می باشد:

در صورتی که واقعا روزه گرفتن خوف ضرر داشته باشد (آن هم به تصدیق اطباء حاذق و متدین)، در این صورت می توانند روزه نگیرند. البته مبادا اشخاص این موضوع را بهانه ای برای روزه خواری قرار دهند.

نظر آیت الله نوری همدانی درباره روزه ماه رمضان در ایام شیوع کرونا
حضرت آیت الله نوری همدانی نظر خود را درباره روزه گرفتن در ایام ماه مبارک رمضان در زمان شیوع بیماری کرونا اعلام کرد.

حضرت آیت الله حسین نوری همدانی در پاسخ به استفتاء چگونگی روزه مومنین در ماه مبارک رمضان با توجه به بیماری کرونا را اعلام کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

در روزهای اخیر مکرر عرض شد که روزه یکی ازاعمال واجبی است که برای افرادی که شرائط دارند واجب است مگر اینکه در سفر و یا بیمار باشد و یا اینکه در وضعیتی باشد که اگر روزه بگیرد خوف آن راداشته باشد که بیمار شود و یا بیماریش تشدید گردد.

به نظر اینجانب ملاک خوف ازبیماری یا تشدید بیماری است و خوف باید منشاء عقلایی داشته باشد یا پزشک متعهد و متدین تشخیص دهد و در چنین شرایطی وجوب روزه برداشته خواهد شد و اگر بگیرد عمل حرام انجام داده است.

همانطورکه اگرسالم باشد و خوف ضرر و بیماری نداشته باشد واجب است بگیرد و ترک آن کفاره داردو اگر کسی هم به هرعنوان نمی تواند روزه بگیرد حق روزه خواری را در جامعه ندارد و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان ضروری است.

نظر آیت الله علوی گرگانی درباره روزه ماه رمضان در ایام کرونا

حضرت آیت الله علوی گرگانی در پاسخ به سؤالی، نظر فقهی خود را درباره روزه ماه مبارک رمضان در ایام شیوع کرونا اعلام کرد که پرسش و پاسخ مطرح شده بدین شرح است

سؤال: با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه پزشکان به مصرف مداوم آب تا گلو خشک نشود (زیرا خشکی گلو ابتلاء به بیماری را آسان می‌کند) و جلوگیری از ضعیف شدن بدن، روزه ماه مبارک رمضان امسال چه حکمی دارد؟

پاسخ: روزه از تکالیف واجب الهی است که به‌راحتی از عهده مکلف ساقط نمی‌شود لذا نمی‌توان به‌صرف احتمال ضرر آن را ساقط دانست ولی اگر فردی با نظر پزشکان متخصص ظن قوی عقلایی می‌دهد که روزه باعث تشدید بیماری و یا مبتلاء شدن به این بیماری می‌شود می‌تواند روزه نگیرد و بعداً باید قضای آن را به‌جا آورد و نباید این موضوع بهانه‌ای برای فرار از روزه گرفتن باشد.

نظر آیت الله صافی گلپایگانی درباره روزه ماه رمضان در ایام کرونا

به طور کلی روزه برای هر مسلمانی در ماه مبارک رمضان واجب است و افطار بدون عذر شرعی علاوه بر قضا، کفاره عمد دارد. بلی، اگر کسی خوف عقلائی ضرر ابتلاء به بیماری یا تشدید آن داشته باشد افطار نماید و قضاء آن را بجا آورد.

نظر آیت الله وحید خراسانی درباره روزه ماه رمضان در ایام کرونا

مسأله سه صورت دارد:

صورت اول: کسی که می داند(یعنی یقین دارد) روزه برای او ضرر ندارد اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد.

صورت دوم: کسی که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشأ عقلایی(علت به جایی) داشته باشد، دارد اگرچه پزشک بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد صحیح نیست مگر این که روزه برای او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد که در این صورت روزه اش صحیح است.

صورت سوم: اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر قابل اعتنا دارد و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود، چنانچه احتمال او عقلایی باشد(احتمال به جا) نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد باطل است مگر در صورتی که ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد.

آیت الله شبیری زنجانی کیست؟

نظر آیت الله شبیری زنجانی درباره روزه ماه رمضان در ایام کرونا

اگر بنا به گفته پزشکان متخصص، روزه گرفتن برای فردی، احتمال ابتلای او به این بیماری و آسیب دیدن وی را افزایش دهد، نباید روزه بگیرد و این مسأله در رساله عملیه هم آمده است. البته نباید مرتکب تظاهر به روزه خواری شده و به ماه مبارک بی احترامی کند.

همچنین اگر با تغییر شرایط؛ مثلاً با ماندن در منزل، تحرک کمتر، رعایت نکات بهداشتی و مصرف غذاها و نوشیدنی های تقویتی، بتواند احتمال متعارف ضرر را دفع کند و ایجاد چنین شرایطی موجب مشقت شدید نشود، باید چنین کند و روزه بگیرد.

احراز ضرر عقلایی برای ترک هر روز از ماه رمضان، شرعا واجب است
آیت الله فیاض از مراجع تقلید شیعیان عراق، احراز ضرر عقلایی برای ترک هر روز از ماه رمضان در سایه شیوع کرونا را شرعا واجب دانست.

آیت الله محمد اسحاق فیاض از مراجع تقلید شیعیان عراق در پاسخ به استفتائی گروهی از مؤمنان درباره روزه ماه رمضان در سایه شیوع کرونا، بیان داشت: ترک روزه بدون تحقق ترس واقعی از ضرر جایز نیست و احراز وجود ضرر عقلایی و قوی برای هر یک از روزهای ماه مبارک رمضان، شرط ترک روزه همان روز است.

آیت الله فیاض ادامه داد: نیاز به نوشیدن مکرر آب برای دفع خطر ابتلا به ویروس کرونا امری ضروری است، ولی از آنجایی که روزه ماه رمضان از ضروریات دین اسلام است، نمی توان به صرف توصیه های عمومی و غیر دقیق روزه در این ماه را ترک کرد.

وی افزود: اگر کسی با استناد به توصیه پزشک، احتمال قوی و عقلایی دهد که روزه گرفتن در سایه شیوع کرونا برای او خطر جسمی یا خطر از دست دادن کسب و کار داشته باشد، روزه از او ساقط است و پس از ماه مبارک باید قضا کند، به شرطی که تظاهر به روزه خواری نکند.

گفتنی است که استان نجف که بعد از بغداد بیشترین موارد ابتلا به کرونا داشته در طول دو روز گذشته تاکنون هیچ مورد تازه ای ثبت نکرده امری که امیدواری را به مهار این ویروس در عراق افزایش داده است.

همین امر سبب شده است که با توجه به گرما شدن هوا، مردم بدون توجه به مقررات منع تردد از خانه ها بیرون زده و اکثر مغازه داران و بازارها فعالیت خود را از سرگرفته و نیروهای امنیتی در اجرای تدابیر منع تردد، نرمش نشان دهند، موضوعی که نگرانی ها را از همه گیری  ویروس کرونا افزایش داده است.

وزارت بهداشت و محیط زیست عراق در تازه ترین گزارش خود، شمار مبتلایان به ویروس کرونا را یک هزار و ۴۰۰ مورد، فوت شدگان را  ۷۸ نفر و بهبودی یافته ها را ۷۶۶ تن اعلام کرد.

روزه در ماه رمضان فرصتی برای پیشگیری از ابتلا به کروناست

آیت الله بشیر نجفی از مراجع تقلید شیعیان عراق بیان داشت که روزه در ماه رمضان فرصتی برای پیشگیری از ابتلا به کروناست.

آیت الله بشیر نجفی از مراجع تقلید شیعیان عراق در پاسخ به استفتای گروهی از مؤمنان درباره روزه داری در سایه شیوع کرونا، بیان داشت: اگر کسی علم پیدا کند که روزه گرفتن موجب ابتلا به کرونا می شود، افطار بر او واجب است، ولی تحقیقات صورت گرفته از سوی پزشکان متخصص نشان می دهد که ارتباطی میان روزه گرفتن و ابتلا به این ویروس وجود ندارد.

آیت الله بشیر نجفی ادامه داد: در احادیث نبوی آمده است که پیامبر اکرم(ص) روزه داری مایه سلامتی و تندرستی است و از این رهگذر لازم است که از ماه مبارک رمضان به عنوان فرصتی برای پشگیری از همه بیماری ها بویژه ویروس منحوس کرونا، کمال بهره برداری را برییم.

همچنین «سیف بدر» سخنگوی وزارت بهداشت عراق تاکید کرد که تاکنون بهترین درمان برای این ویروس، پیشگیری و اهتمام جدی به نظافت فردی و دوری از تجمع های بشری است.

پیش از این نیز نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در عراق از سهل انگاری در تدابیر پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا به بهانه مهار این بیماری در این کشور هشدار داده بود.

نماینده این سازمان گفت که تاکنون دولت و وزارت بهداشت عراق در بین دیگر کشورها، به دلیل مدیریت عالی در مقابله با ویروس کرونا دستاورد خوبی کسب کرده اند و ادامه این روند تا مدت کوتاه دیگر می تواند در تامین سلامت شهروندان اثر گذار باشد.

دولت عراق اعلام کرده است که درصدد کاستن از تدابیر ویژه پیشگیری از شیوع بیماری از جمله مقررات ممنوعیت آمد و رفت است.

مقررات شدید منع تردد برای پیشگیری از شیوع کرونا از ۱۷ مارس گذشته ( ۲۷ اسفند ۹۸) آغاز شده و در ۱۸ آوریل آینده (۳۰ فروردین  ۹۹) به اتمام می رسد.

دولت عراق اعلام کرده که در صدد کاهش جزیی مقررات منع تردد است تا به بخشی از کارکنان و فعالان مشاغل عمومی اجازه دهد روزانه برای حضور در محل های کار خود رفت و آمد کنند.

این در حالی است که نتایج آزمایش های ویروس کرونا در برخی مناطق عراق تاکنون خوب گزارش شده است.

استان نجف که بعد از بغداد بیشترین موارد ابتلا به کرونا داشته در طول دو روز گذشته تاکنون هیچ مورد تازه ای ثبت نکرده امری که امیدواری را به مهار این ویروس در عراق افزایش داده است.

همین امر سبب شده است که با توجه به گرما شدن هوا، مردم بدون توجه به مقررات منع تردد از خانه ها بیرون زده و اکثر مغازه داران و بازارها فعالیت خود را از سرگرفته و نیروهای امنیتی در اجرای تدابیر منع تردد، نرمش نشان دهند، موضوعی که نگرانی ها را از همه گیری  ویروس کرونا افزایش داده است.

وزارت بهداشت و محیط زیست عراق در تازه ترین گزارش خود، شمار مبتلایان به ویروس کرونا را یک هزار و ۴۰۰ مورد، فوت شدگان را  ۷۸ نفر و بهبودی یافته ها را ۷۶۶ تن اعلام کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 8 =