ده‌نمکی: رهبر انقلاب فرمودند پول این فرهنگ‌نامه از کجا تامین می‌شود گفتم کلاهبرداری!

مسعود ده‌نمکی گفت: وقتی ۵ جلد اول مجموعه را برای نمونه منتشر کردم، محضر رهبر انقلاب تقدیم شد. ایشان فرمودند برای من سؤال است پول از کجا می‌آورید؟ گفتم کلاهبرداری! ایشان فرمودند چگونه کلاهبرداری؟!

خبرگزاری فارس: ده‌نمکی: رهبر انقلاب فرمودند پول این فرهنگ‌نامه از کجا تامین می‌شود گفتم کلاهبرداری!

به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از مجموعه فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان که به کوشش مسعود ده‌نمکی تهیه شده بود صبح امروز با حضور وی، منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسری کشور، حجت‌الاسلام رسایی، حجت‌الاسلام رحیمیان، غلامحسین الهام، مسعود زری‌بافان و مهرداد بذرپاش در تالار وحدت برگزار شد.

مسعود ده‌نمکی گردآورنده فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان این اثر را هدیه‌ای به پیشکش افرادی دانست که دشمنان ما بهتر از ما آنها را می‌شناسند و در ادامه گفت: رئیس سازمان جاسوسی فرانسه که برای بازدید از خطوط نبرد به جبهه‌های عراق آمده بود وقتی با صدام به گفت‌وگو می‌نشیند صدام به او می‌گوید بیا به جبهه برویم اما او می‌گوید ما از جبهه‌ها خبر داریم باید به اردوگاه اسرا برویم؛ پس از آن این فرد در کتاب خود می‌نویسد من در اردوگاه‌ها کسانی را دیده‌ام که در چشمان آنها مقاومت چنان موج می‌زد که برای ما تداعی‌گر جنگ جهانی چهارم بود و …

وی افزود: ای کاش امروز مرحوم ابوترابی اینجا بود تا من می‌توانستم چند لحظه سر را روی شانه‌اش بگذارم تا از بی‌وفایی‌ها به این قشر قهرمان طی سالهای رفته بگویم. از اینکه حتی کار برای آزاده‌ها هم مظلومیت است برای این اثر بارها دست یاری دراز کردم اما اگر حمایت معنوی شما رزمنده‌ها و آزاده‌ها نبود این مجموعه منتشر نمی‌شد.

ده‌نمکی ضمن تأکید بر اینکه این اثر با ۱۵۰ نفر و دو میلیون ساعت کار تهیه شده است متذکر شد: این اثر با همکاری همکارانی حدود ۲ میلیون ساعت کار تهیه شد که بزرگترین فرهنگ‌نامه جنگ در طول این سالهاست. البته فرهنگ جبهه یا سایر آثار نیز چاپ شدند اما این گونه متمرکز تاکنون کاری انجام نشده است.

این فیلم‌ساز در سینما با تأکید بر اینکه خود اسرا همت کردند تا این اثر تألیف شود از اولین فرد تا آخرین نفر تشکر کرد و ابراز داشت: از اولین فردی که به من افتخار و انگیزه داد می‌توانم به نام مرحوم ابوترابی اشاره کنم پس از او آقای طایفه نوروز آزاده دیگر همکار ما بود و از دیگر افراد سردار حاج احمد روزبهانی که کردها او را با یک گونی شکر عوض کردند، یکی از بزرگترین افتخارات، شهید شهسواری است که صلابت و مقاومت در چشمان او موج می‌زند. از این رو عکس وی را روی جلد فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان درج کردیم.

ده‌نمکی بیان داشت: این مجموعه کتاب هدیه به محضر شماست با همه عیب‌ها و نقص‌هایش. من نویسنده و مؤلف نیستم دکترای پژوهش ندارم و فقط کارگرم اما وقتی ۵ جلد اول مجموعه را برای نمونه منتشر کردم و محضر رهبر انقلاب تقدیم شد ایشان فرمودند برای من سؤال است پول از کجا می‌آورید گفتم کلاهبرداری ایشان فرمودند چگونه کلاهبرداری؟!؛ این روزها میلیاردها هزینه برای فیلم دو ساعته می‌شود اما کتابی که صد هزار صفحه دارد با ایراد مواجه می‌شود اما از مجموعه فعالیت‌ها نیمی از حق‌التحریر بر عهده نهاد کتابخانه‌ها بود و باقی آن از هزینه شخصی خودم تأمین شد.

وی با انتقاد از اینکه برخی‌ها عنوان می‌کنند سوژه نداریم گفت: در دیدار اخیر رهبر انقلاب با وزرا ایشان به وزیر ارشاد تأکید کردند که من می‌گویم درباره جنگ فیلم بسازید اما آقایان می‌گویند سوژه نیست! در همین جلسه رهبری به کتاب‌ها اشاره می‌فرمایند که این آثار منابعی برای رجوع پژوهشگران خواهد شد.

ده‌نمکی در پایان گفت: این کتابها هنوز چاپ نشده پژوهش‌گران خارجی را بر آن داشته تا به آن دست یابند و ترجمه کنند عزت این کتاب متعلق به آزاده‌هاست.

در این مراسم لوح تقدیری از سوی منصور واعظی به مسعود ده‌نمکی اعطا شد و در ادامه بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در جملاتی کوتاه عنوان کرد: ده‌نمکی در هر عرصه‌ای که وارد شده روحیه انقلابی و دفاع مقدسی‌اش آشکار بوده است فرهنگ‌نامه واقعاً از کارهای برجسته‌ای است که باید مورد تقدیر قرار گیرد.

کارگر افزود: دفاع مقدس ظرفیتی است که ما هنوز جا دارد از آن استفاده کنیم و اگر دفاع مقدس نبود انقلاب ما دوام و قوامش پایدار نمی‌شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای مقدس در پایان اضافه کرد: از من پرسیده شد در حوزه دفاع مقدس چه مقدار کار صورت گرفته که من گفتم ۵ درصد بیشتر در حفظ ارزشهای آن کار نشده است اگر دنبال فرهنگی شاخص هستیم در دفاع مقدس باید دنبال آن بگردیم.  این روزها رهبر انقلاب به سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی اشاره می‌کند که در دفاع مقدس وجود دارد.

وی اینگونه سخن خاتمه داد که در جبهه یک ربع اسیر شدم و آن در کربلای یک بود که بلافاصله آزاد شدم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 7