معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری: روحانی باید سیاسی باشد نه جناحی

  این‌که می‌گویند روحانی نباید سیاسی باشد، حرف کاملا غلطی است؛ مگر ائمه ما سیاسی نبوده‌اند؟ مگر می شود یک طلبه و روحانی از مسائل مهم جامعه غافل باشد؟ البته روحانیت نباید رفتارهای جناحی یا باندی داشته باشد، بلکه باید شرایط زمان را بشناسد، تا بتواند پاسخگوی نیازها باشد حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در گردهمایی بزرگ طلاب و فضلای استان لرستان که در نمازخانه جامعه المصطفی قم برگزار شد، به تبیین جایگاه حوزه و روحانیت و نقش آنان در تبلیغ دین و نشر معارف اهل بیت (ع) پرداخت.

وی با اشاره به این که علما وارثان انبیاء هستند، گفت: روحانیت قبل از هرچیز باید رسالت و جایگاه خویش را بشناسد؛ چرا که علما وارثان پیامبران هستند و این کلام، تنها در مورد علمای دینی آمده که نشان دهنده عظمت و جایگاه روحانیت است.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: یکی از رسالت های حوزویان این است که ابتدا به تهذیب خود بپردازند و سپس به سراغ مردم بروند و اگر این گونه عمل نمایند، عنایت خدای متعال و امام زمان(عج) شامل حال آنان خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی، تبلیغ دین و انذار مردم را یکی دیگر از رسالت های روحانیت دانسته و افزود: تبلیغ دین و انذار مردم از رسالت‌های انبیاء الهی است که این رسالت بزرگ و مهم طبق آیه شریفه “وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَآفَّهً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَهٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَهٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ”(توبه/ ۱۲۲) بردوش علما هم گذاشته شده است.

قدمت اعزام مبلغ

وی با اشاره به این که پیامبر(ص) خود به سراغ مردم می‌رفتند، یادآور شد: امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه می فرمایند که پیامبر(ص) طبیبی بود که به سراغ بیماران می رفت و منتظر آمدن آنان نمی ماند و در سیره آن بزرگوار آمده که حضرت به ممالک مختلف اسلامی مبلغ اعزام می کردند و می توان گفت سابقه اعزام مبلغ دین به زمان رسول خدا(ص) برمی گردد.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری همچنین با اشاره به هجمه های دشمنان علیه اسلام و انقلاب اسلامی، تاکید کرد: طلاب و روحانیون باید آگاه به زمان باشند؛ چرا که امروزه دشمن با همه توان برای نابودی دین و شریعت پا به عرصه گذاشته و بدون شناخت ترفند ها و حیله های آنان نمی شود با آنها مقابله کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: با وجود هجمه ها و سیل شبهاتی که از طریق سایت های مختلف، مجلات و شبکه های ماهواره ای، دین و اعتقادات مردم به خصوص جوانان را هدف گرفته اند، چه کسی جز طلاب و روحانیون باید پاسخگوی هجمه ها باشد.

وی با بیان این که دین و سیاست از هم جدا نیستند، تاکید کرد: این که می گویند؛ روحانی نباید سیاسی باشد، حرف کاملا غلطی است؛ مگر ائمه ما سیاسی نبوده اند؟ مگر می‌شود یک طلبه و روحانی از مسائل مهم جامعه غافل باشد؟؛ براین اساس روحانیت نباید رفتارهای جناحی و باندی داشته باشد، بلکه باید شرایط زمان را بشناسد تا بتواند پاسخگوی نیازهای دنیا باشند.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به آثار و برکات انقلاب اسلامی در همه زمینه ها، خاطرنشان ساخت: طلاب و روحانیون باید با تمام قوا مدافع انقلاب و ولایت فقیه باشند؛ چرا که به برکت انقلاب اسلامی امروز درس و بحث مستمر در حوزه وجود دارد و گرنه همان مشکلاتی که برای حوزه نجف پیش آمد برای حوزه علمیه قم می آوردند.

وی، مواضع رهبرمعظم انقلاب را شاخص مهمی در همه زمینه ها توصیف کرد و افزود: طلاب و روحانیون مقید باشند که سخنان مقام معظم رهبری را حتما گوش نمایند و از مواضع ایشان آگاه شوند؛ چون سخنان و مواضع مقام معظم رهبری شاخص مهمی برای پیدا کردن مسیر می باشد و لازم است که جهت گیری همه مردم بر اساس مواضع ایشان باشد.

حوزه و روحانیت از دغدغه‌های جدی رهبری است

حجت الاسلام والمسلمین مروی همچنین با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در مورد حوزه و روحانیت، گفت: حوزه و روحانیت و مسائل و مشکلات آنان، همواره یکی از مشغله‌ها و دغدغه‌های فکری معظم‌له است و هیچ وقت ایشان از مسائل حوزه و روحانیت غافل نبوده اند.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری به حربه های مختلف دشمن برای نابودی اسلام اشاره کرد و گفت: اختلاف افکنی بین شیعه و سنی در دستور کار جدی دشمن قرار دارد؛ به گونه‌ای که در سوریه با این که آمریکا و رژیم صهیونیستی پشت پرده همه قضایا قرار دارند، اما مسلمانان به جان هم افتاده اند و به کشتار هم می پردازند.

وی با اشاره به تحولات اخیر منطقه و جهان، ابراز داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران به قدرت بزرگ منطقه تبدیل شده است، به همین خاطر آمریکا مجبور است که با ایران کنار بیاید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 5