مراجع عظام تقلید در دیدار استاندار خراسان رضوی :ضرورت تقویت جنبه های روحانی و معنوی مشهد

6

استاندار خراسان رضوی با حضرات آیات مکارم‌شیرازی، صافی‌گلپایگانی، سبحانی و جوادی‌آملی در قم دیدارکرد.معاون زیارت استاندار خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما، درباره هدف استاندار خراسان رضوی از سفر به قم اظهار کرد: این سفر با هدف کسب رهنمودها از مراجع تقلید به قم صورت گرفت و استاندار خراسان رضوی هم در این دیدارها گزارشی از خدمت‌رسانی به زائران حضرت رضا(ع) ارائه داد.
محمدمهدی اعلایی خاطرنشان کرد: همچنین در این دیدارها استاندار درباره وضعیت زائران پیاده و خدمت‌رسانی به آن‌ها گزارشی ارائه داد.
در این دیدارها که به صورت جداگانه انجام شد، آیت‌ا… مکارم‌شیرازی با اشاره به جایگاه مشهد در کشور و جهان اسلام، از وجود بارگاه ملکوتی امام رضا‌(ع) به عنوان سرمایه‌ای معنوی یاد کرد و بر تامین زیرساخت‌های ضروری زائران ازسوی مسئولان استان تاکید کرد و افزود: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که زائران ثامن‌الحجج(ع) با خاطری آسوده به مشهد سفر کنند و هیچ‌گونه دغدغه‌ای نداشته باشند.
این مرجع عالی‌قدر با اشاره به اینکه خراسان رضوی به دلیل وجود بارگاه منور رضوی یگانه است، بر تقویت جنبه های روحانی و معنوی مشهد تاکید کرد.
آیت ا… مکارم افزود: مهمترین کاراستاندار، شخصیت ها ومسئولان این آستان این است که مشکلات زواررا به خوبی حل کنند.
وی همچنین توجه و برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح کمی و کیفی زیارت و همچنین لزوم افزایش معرفت زائران به جایگاه نورانی امام رضا‌(ع) و مقوله زیارت را ضروری دانست.
لزوم برنامه‌ریزی فرهنگی برای زائران
حضرت آیت‌ا… صافی‌گلپایگانی نیز از زیارت ائمه‌اطهار‌(ع) به عنوان تعظیم شعائر الهی یاد کرد و عارف بودن به حق امام را یکی از نکات سفارش‌شده برای زیارت معصومین‌(ع) دانست.وی توجه ویژه به اقدامات فرهنگی در برنامه‌ریزی برای زائران در راستای معرفت‌افزایی و قداست زیارت و همچنین توجه به حضور قلب در محضر امام را از نکاتی دانست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
تاکید بر معماری اسلامی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی
آیت‌ا… سبحانی نیز با تاکید بر لزوم توجه به حفظ شئون مذهبی در شهرهایی که منتسب به ائمه معصوم(ع) است، افزود: رعایت اصول معماری اسلامی‌ایرانی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و پایبندی به رعایت حقوق مردم در روند توسعه و بازسازی اماکن متبرکه، از نکاتی است که همواره باید آن را مدنظر داشت.
آیت‌ا… سبحانی بر فراهم آوردن امکان زیارت برای زائرانی که از سراسر نقاط کشور و جهان در مشهد حضور می‌یابند و تلاش درراستای بهره‌گیری معنوی بیشتر آن ها از فرصت حضور در این مکان مقدس و افزایش میزان رضایتمندی آنان تاکید کرد.
لزوم انتقال معارف شیعی به نسل جوان
آیت‌ا… جوادی‌آملی نیز عقلانیت را عامل ماندگاری تمام شعارها، دعاها و مراسم مذهبی دانست و اظهار کرد: در شرایط کنونی به برکت وجود اهل‌بیت عصمت و طهارت‌(ع) فرصت‌های مغتنمی برای اشاعه معارف اهل بیت(ع) فراهم شده است. وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای انتقال معارف شیعی به نسل جوان به دلیل اثرپذیری بیشتر آنان گفت: باید از ورود هرگونه خرافه و مطالب منافی شئون زیارت به طور دقیق و عالمانه جلوگیری کرد.
زیارت پیاده، میراثی معنوی و ماندگار است
محمدحسین فروزانمهر، استاندار خراسان رضوی، نیز در ابتدای هریک از این دیدارها ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پذیرایی از زائران حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر، گفت: سالانه حدود ۲۸‌میلیون زائر به مشهد سفر می‌کنند که از این تعداد، ۳میلیون نفر زائر خارجی هستند که بیشتر از کشورهای عراق، سوریه، لبنان و دیگر کشورهای اسلامی به مشهدمی آیند. وی تعداد زائران پیاده در سال گذشته را ۱۳۵‌هزار نفر اعلام و اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این میزان با رشدی حدود ۲۵‌درصد همراه
باشد.
استاندار خراسان رضوی از زیارت پیاده به عنوان میراثی معنوی و ماندگار یاد کرد و گفت: از آنجا که ۷۰‌درصد زائران پیاده را جوانان زیر ۳۰‌سال تشکیل می‌دهند، این حرکت، پدیده‌ای فرهنگی در برابر شبیخون فرهنگی دشمنان به شمار می‌رود.فروزانمهر خاطرنشان کرد: ستاد تسهیلات زائر خراسان رضوی از مدت‌ها قبل در قالب ۱۲‌کمیته، با بسیج امکانات تمام نهادهای اجرایی و هماهنگی‌های به عمل آمده، آمادگی کامل را برای استقبال از زائران در این مدت ایجاد کرده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 5 =