نباید در برابر کسالت معنوی بی تفاوت بود/ یاد مرگ انسان را از پوچ گرایی نجات می دهد

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی مشهد:
نباید در برابر کسالت معنوی بی تفاوت بود/ یاد مرگ انسان را از پوچ گرایی نجات می دهد خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نظافت با اشاره به این که انسان نباید در برابر کسالت معنوی بی تفاوت باشد، گفت: یاد مرگ یکی از راه های ایجاد نشاط معنوی است و مانع اشتغال انسان به لهو و لعب و گرفتاری به پوچ گرایی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) شامگاه پنجشنبه در نشست شرح مواعظ اخلاقی امیرمؤمنان علی(ع) با عنوان «سلوک علوی» که در مسجد العلی برگزار شد، گفت: یکی از گله ها و دغدغه های اغلب افراد، کسالت معنوی است که سبب هدررفت عمر و لذت نبردن انسان از زندگی می شود.
وی اظهار کرد: در این میان آنچه اهمیت دارد این است که انسان در برابر این کسالت بی تفاوت نبوده و به فکر چاره باشد و به خدا پناه ببرد.
موعظه از راه های ایجاد نشاط معنوی است/ یاد مرگ؛ بهترین موعظه
استاد حوزه علمیه مشهد، موعظه را یکی از راهکارهای ایجاد نشاط معنوی در انسان عنوان و تصریح کرد: موعظه ممکن است دیدنی، خواندنی یا شنیدنی باشد؛ روزی گوش، شنیدن موعظه است و خوب گوش ندادن می تواند سبب قساوت قلب شود.
حجت الاسلام نظافت افزود: یاد مرگ یکی از مؤثرترین موعظه های است که سوخت مستمر حرکت آدمی را تأمین می کند در حالی که سبک زندگی ما به گونه ای است که اصلا یاد مرگ نیستیم واین غفلت موجب می شود به فرموده امیرمؤمنان علی(ع) انسان به آرزوهای دروغین دچار و برده دنیا شود.
وی خاطرنشان کرد: این که قرآن کریم می فرماید بسیاری از اهل بهشت از مسلمانان صدر اسلام و تعداد کمی از آخرالزمان هستند، به سبک زندگی آن زمان بر می گردد که افراد صبح و شب از قبرستان عبور کرده و متذکر می شدند.
ترس از مرگ به دلیل نبود آمادگی است
مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به این که تمنای مرگ، به فرموده قرآن کریم، نشانه صداقت در ایمان است، ادامه داد: مؤمن یاد مرگ را دوست دارد؛ ترس از مرگ به دلیل نبود آمادگی است. اگر آماده باشیم حتی انتظار آن را هم می کشیم.
آثار یاد مرگ
حجت الاسلام نظافت در تشریح آثار یاد مرگ گفت: یاد مرگ هم برای دنیا و هم برای آخرت انسان آثاری مثبت دارد وهمه شؤون زندگی را سامان می دهد؛ کسی که زیاد یاد مرگ باشد به کم دنیا راضی می شود در نتیجه بر سر آن دعوا، رقابت و جنایت انجام نمی دهد.

وی با بیان این که باید به گونه ای یاد مرگ باشیم که وقتی فرارسید، غافلگیر نشویم، ادامه داد: یاد مرگ، روابط ما را هم سامان می دهد؛ ما معمولا عادت داریم پس از مرگ، خوبی های افراد را ببینیم در حالی که باید این نقاط مثبت را در زمان حیات آن ها مورد توجه قرار داده و قدر بدانیم و محبت نسبت به یکدیگر را به تأخیر نیندازیم.
یاد مرگ، تنها گنهکاران و عیاشان را افسرده می کند
مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) اظهار کرد: این که می گویند یاد مرگ، افسردگی می آورد صحیح نیست؛  یاد مرگ، تنها گنهکاران وعیاشان را افسرده می کند و ما وظیفه نداریم عیاشان را شاداب نگه داریم بلکه وظیفه ما، سلب نشاط گناهکاران است.
یاد مرگ انسان را از پوچ گرایی نجات می دهد
وی، حرکت، پویایی، صبوری، کنترل نفس، حضور قلب، درمان تکبر و سرعت گرفتن به سمت خیرات را از دیگر آثار یاد مرگ معرفی و تصریح کرد: یاد مرگ همچنین مانع اشتغال انسان به لهو و لعب و بازی می شود.
حجت الاسلام نظافت اضافه کرد: هر کاری که با هدف آفرینش و زندگی انسان مرتبط نباشد، بازی و هر کاری که در راستای هدف زندگی باشد، عبادت است بنابراین اغلب ما گرفتار پوچ گرایی شده و برای عمرمان ارزشی قائل نیستیم.
استاد حوزه علمیه، رسیدن انبیا به مقام خلوص را حاصل یاد مرگ دانست و افزود: یاد مرگ همت انسان را در حد آبادانی اخرت بالا می برد./






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 3