نبود وحدت عامل اصلی تأخیر در ظهور امام زمان است

حجت الاسلام عزیزی با بیان این‌که عامل اصلی تأخیر در ظهور امام زمان (عج) نبود وحدت بین مسلمانان است، گفت: امام زمان(عج) در نامه‌ای به شیخ مفید فرمودند که اگر شیعیان ما وحدت و انسجام خویش را حفظ می‌کردند در ظهور ما تعجیل می شد.

حجت‌الاسلام رضاعلی عزیزی، عضو اتاق فکر تبلیغ و استاد حوزه علمیه امروز در حرم مطهر رضوی ضمن قرائت حدیثی از پیامبر اکرم (ص) گفت: شخصی که سه صلوات در روز و سه صلوات در شب از روی محبت و اشتیاق بفرستد خداوند متعال برخود واجب کرده است گناهان آن شب و آن رز شخص را بیامرزد.

وی در ادامه افزود: دو نکته در این حدیث شریف مهم است؛ اول، صلوات از روی محبت و علاقه‌مندی باشد. دوم، در این علاقه اشتیاق وجود داشته باشد.

استاد حوزه علمیه به بیان راهکارهای ایجاد اشتیاق و محبت به اهل بیت (ع) در جامعه پرداخت و گفت: برای به دست آوردن اشتیاق و محبت باید به چند نکته توجه داشت. تمرین یکی از راهکارهای به دست آوردن اشتیاق است. همانطور که در روز عاشورا حس و حال غم ما را فرا می‌گیرد، در هنگام صلوات نیز باید احساس درونی ما برانگیخته شود.

وی افزود: برای تمرین به انگیزه نیاز است و برای به دست آوردن انگیزه شخص باید شناخت کسب کند. ما باید نسبت به اهل بیت (ع) معرفت خویش را بالا ببریم. زمانی که شناخت ما از ذکر صلوات نیز بالا رفت دیگر به راحتی از این ذکر شریف نمی‌گذریم.

عضو اتاق فکر تبلیغ ضمن قرائت آیه ۵۶ سوره أحزاب «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» اظهار داشت: خداوند قادر مطلق است بنابراین نیاز به شراکت و همکاری در هیچ کاری ندارد اما برای درود فرستادن به حضرت رسول اکرم (ص) با مؤمنان طبق این آیه قرآن کریم همراهی می‌کند.

وی با بیان این‌که طبق سفارش قرآن کریم یکدیگر را باید به کارهای خیر سفارش کنیم، گفت: باید قدر و عظمت زیارت امام رضا (ع) را بدانیم. امام جواد (ع) می‌فرمایند: شخصی که زائر مزار پدرم بشود، برکات زیادی نصیب او می‌شود، یکی از آن‌ها این است که در روز قیامت کنار منبر پیامبر(ص) سکو و محلی قرار می‌دهند که زائران امام رضا (ع) روی آن بنشینند تا همراه با رسول خدا (ص) وارد بهشت شوند.

حجت الاسلام عزیزی با بیان این‌که عامل اصلی تأخیر در ظهور امام زمان (عج) نبود وحدت بین مسلمانان است، ابراز داشت: امام زمان(عج) در نامه‌ای به شیخ مفید فرمودند که اگر شیعیان ما وحدت و انسجام خویش را حفظ می‌کردند در ظهور ما تعجیل می شد.

وی در توضیح وحدت افزود: دو تعریف اصلی درباره وحدت و اتحاد وجود دارد؛ اول، وحدت بشری. اکنون در تمام دنیا به عظمت و خوبی وحدت پی برده اند و آن را تکیه بر مشترکات عنوان می‌کنند. جهانیان می گویند اگر منافع مشترک داشته باشیم می‌توانیم بر اساس آن وحدت ایجاد کنیم. این تعریف خوبی است اما مشکل بشریت را تاکنون برطرف نکرده است.

حجت الاسلام عزیری در تبیین اشکالاتی که به این تعریف وارد است، گفت: این تعریف موقت است و امکان دارد با از بین رفتن آن منافع، اتحاد نیز از بین برود. نمونه‌اش اتحاد تمام  دنیا با صدام، رییس جمهور وقت عراق برای نابودی ایران است. همان کشورهایی که با صدام اتحاد داشتند منافع خود را در خطر دیدند به همین دلیل به او حمله کردند و نابودش کردند.

عضو اتاق فکر تبلیغ اشکال دوم بر این تعریف را ناعادلانه بودن آن دانست و ابراز داشت: آن شخصی که قدرت و ثروت و نفوذ بیشتری دارد بهره بیشتری خواهد برد.

وی افزود: اشکال دیگر تعریف این است که منافع مشترک مبنای درستی ندارد و سلیقه‌ای است. به روی کار آمدن یک حزب یا گروه منافع و تعریف‌ها تغییر می‌کنند. بنابراین براساس نوع تفکر و انگیزه‌ افرادی که در آن جامعه هستند معادلات تغییر می‌کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 4 =