عزاداری برای اهل بیت باید همراه با پیروی از ایشان باشد

دبیر اتاق تبلیغ خراسان:
عزاداری برای اهل بیت باید همراه با پیروی از ایشان باشد
حجت الاسلام مشیری گفت: اگر ما اهل بیت را الگویی از انسان های کامل می دانیم باید رهرو ثابت قدم ایشان باشیم؛ وگرنه این عزاداری ها و این گریه ها نمی تواند ما را تطهیرکند.

حجت الاسلام محمدهادی مشیری در سخنرانی بارگاه منور رضوی که صبح امروز در محل شبستان معارف حسینی با موضوع «اهمیت والای امر به معروف و نهی از منکر و تبیین ویژگی های همراهان اهلبیت(ع)» برگزار شد، در ادامه تفسیر آیه ۱۱۹ سوره مبارکه توبه، به تبیین رهنمودهای اساسی این آیه شریفه پرداخت و گفت: طبق نص صریح آیه «یا أیّها الّذین آمنوا اتّقوالله و کونوا مع الصّادقین» شایسته است ما پایبند به دو رهنمود این آیه، یعنی تقوا و همراهی با اهلبیت(ع) باشیم.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان در تبیین چگونگی همراهی با اهلبیت(ع)، خاطرنشان کرد: اولین گام این است که ببینیم قرآن صادقان را با چه ویژگی هایی وصف کرده است و ما نیز رهرو این اوصاف باشیم. یکی از مصادیق همراهی با اهلبیت(ع) را قرآن کریم ضمن رعایت کردن سه شرط بدین ترتیب معرفی می کند که می فرماید «کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتَابِ لَکَانَ خَیْرًا لَّهُم» یعنی شما بهترین امتی هستید که خداوند شما را روی زمین قرارداده است اما این پلاک زرین نصیب هرکسی نمی شود.

تبیین اهمیت امر به معروف و نهی از منکر

وی با بیان برخی نکات ذیل این آیه شریفه افزود: ذات باری تعالی دو مسأله احیا کننده امر به معروف و نهی از منکر را که می تواند بنیاد هر نظامی باشد، بر ایمان به خود مقدم داشته است و این نکته شایان ذکر است که بدانید اگر ما قائل به حکیم بودن خدا هستیم باید توجه داشته باشیم که حکیم اگر نطقی دارد اگر مطرح کننده مسأله ای است، از روی حکمت آن مسأله را مطرح می کند و برای جزء به جزء کلامش دلیل و مدعا دارد؛ پس در تقدیم و تاخیر آیات حکمتی نهفته است که هیچ گاه نباید از آن غافل باشیم.

دبیراتاق تبلیغ خراسان در بیان هدف تقدیم و تاخیر در این آیه شریفه گفت: این که خداوند امر به معروف و نهی از منکر را مقدم بر ایمان به خودش قرار داده است. پیامبر اکرم(ص) در این زمینه می فرمایند «إنَّ اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَیُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعیفِ الَّذی لادینَ لَهُ، فَقیلَ: وَما الْمُؤْمِنُ الضَّعیفُ الَّذی لا دینَ لَهُ؟ قالَ: اَلذّی لا یأمر بالمعروف و لا یَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ» یعنی «همانا خداوند دشمن دارد آن مؤمنى را که ضعیف و بى دین است.» سؤال شد «مؤمن ضعیف و بى دین کیست؟» پاسخ داد «کسى که نهى از منکر و جلوگیرى از کارهاى زشت نمى کند.»

وی خاطرنشان کرد: از این دست مؤمنین ضعیف در برهه های مختلف زمانی وجود داشته است که پا از رکاب اهلبیت(ع) کژ گذاشته و از ایشان فاصله گرفته اند. به عنوان نمونه می توان به واقعه عاشورا گریزی زد و رسالت و هدف قیام سیدالشهدا(ع) را از نامه ای که ایشان به محمد حنفیه روانه ساختند و رهنمودهایی را متذکر شدند بازیافت که فرمودند «من نه از روی خودخواهی و یا برای خوشگذرانی و نه برای فساد و ستمگری از شهر خود بیرون آمدم؛ بلکه هدف من از این سفر، امر به معروف و نهی از منکر است و خواسته ‏ام از این حرکت، اصلاح مفاسد امت و احیای سنت و قانون جدم، پیامبر اکرم(ص) و راه و رسم پدرم، امیرمؤمنان(ع) است.»

عزاداری اهل بیت(ع) باید همراه با پیروی از ایشان باشد

حجت الاسلام مشیری با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر آن قدر مهم است که می تواند مقدمه نهضت سازی و انهدام نظام های طاغوتی باشد»، اهلبیت(ع) را الگویی راست و درست در مسیر باری تعالی قلمداد کرد و گفت: امام حسینی که بزرگ شده ی خاندان نبوی و پرورشگاهش بالین حضرت ختمی مرتبت بوده است خودش و فرزندانش را فدای اسلام کرد. اگر ما ایشان را الگویی از انسان کامل می دانیم باید رهرو اقدام ثابت ایشان باشیم وگرنه این عزاداری ها و این گریه ها نمی تواند ما را تطهیرکند و نمی تواند ما را رهرو ایشان قلمداد کند.

وی تصریح کرد: استغفاری انسان ساز است که ما را در مسیر اهلبیت(ع) ببرد. امیرمؤمنان(ع) در روایتی فرمودند «التائِبُ من الذَّنب کَمَن لا ذَنبَ له و المُقیم على الذّنب و هو مستغفِرٌ منه کالمُستَهز» یعنی «توبه کننده از گناه همانند کسى است که گناه ندارد و آنکه در گناه بماند و در عین حال استغفار کند همانند مسخره کننده است.»

دبیر اتاق تبلیغ خراسان ادامه داد: توبه ای که ما را در مسیر نیاورد و ما را از انحراف به راستی نکشاند نه تنها توبه نیست، بلکه باید ترس از آن داشته باشیم که مبادا سخره گرفتن خداوند قلمداد شود.

تبیین حدود امر به معروف و نهی از منکر

وی در تبیین حوزه اجرایی امر به معروف و نهی از منکر افزود: دایره این اوامر و نواهی دایره ای وسیع است که در تمام شؤون دینی و در تمام فرامینی که قرآن اظهار داشته، راه دارد. در تمام مسائلی که خداوند به عنوان رهنمود قرآنی متذکر شده است قرآن و اهلبیت(ع) بیان کننده و روشن کننده این دایره و حد و حدودات امر به معروف و نهی از منکر هستند.

حجت الاسلام مشیری گفت: در امر به معروف و نهی از منکر حساسیت در عمل بسیار مهم است و باید بسیار هوشمندانه باشد و نیز باید با زبان خوش و لین باشد که آن فرامین الهی در قلب مؤمنین خاشعانه وارد شود تا بپذیرند.

بی حیایی مظهر بی دینی است

وی در تبیین ضرورت نهی از منکر نسبت به بد حجابی با گریزی به واقعه عاشورا افزود: بعدازظهر عاشورا وقتی لشکر یزید آمدند و خیمه ها را آتش زدند. حضرت زینب در این شرایط نفرمودند به ما آب بدهید و یا آسودگی و رفاه طلب نکردند؛ بلکه فرمودند «لطفا آن چادرهای روی سرمان را برگردانید.» از همین روست که اهل بیت(ع) مظهر دین و دین داری هستند چون ایشان مظهر حیا هستند.

وی در پایان اشاره ای به دوره پهلوی و سلطنت رضا خان داشت و گفت: ترویج بی حیایی مظهر بی دینی است و متأسفانه در آن زمان رضا خان با کشف حجاب مصداق شیطان لعین شد و ۴ هزار نفر مدعی حجاب را بی عفت کردند و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و در گورستان های دسته جمعی دفن کردند ولی آن بانوان از حجابشان کوتاه نیامدند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 1 =