فرهنگ را به گونه‌ای تبیین کنیم که در آن اسلام جلوه کند

IMAGE633811162342183506

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه فرهنگمان را به گونه‌ای تبیین کنیم که در آن اسلام جلوه کند، گفت: باید همه کارهای زندگی انسان‌ها دینی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در برنامه درس‌هایی از قرآن که شب گذشته، ۲۷ تیرماه در حرم مطهر رضوی برگزار شد اظهار کرد: کارهای ماندگار و مورد نیاز جامعه انجام دهید تا بعد از مرگ خود نیز مفید واقع شوید.

قرائتی با اشاه به آیه ۲۱سوره کهف «وَکَذَلِکَ أَعْثَرْنَا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَهَ لَا رَیْبَ فِیهَا إِذْ یَتَنَازَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیْهِم بُنْیَانًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِدًا،و بدین گونه [مردم آن دیار را] بر حالشان آگاه ساختیم تا بدانند که وعده خدا راست است و [در فرا رسیدن] قیامت هیچ شکى نیست هنگامى که میان خود در کارشان با یکدیگر نزاع مى‏کردند پس [عده‏اى] گفتند بر روى آنها ساختمانى بنا کنید پروردگارشان به [حال] آنان داناتر است [سرانجام] کسانى که بر کارشان غلبه یافتند گفتند حتما بر ایشان معبدى بنا خواهیم کرد»؛ افزود: مردم می‌خواستند بر سر مزار اصحاب کهف ساختمانی بنا کنند که یکی از افراد پیشنهاد داد بجای ساخت بنا مسجدی ساخته شود که مورد استفاده خلق قرار گیرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه فرهنگمان را به گونه‌ای تبیین کنیم که در آن اسلام جلوه کند، گفت: باید همه کارهای زندگی انسان‌ها دینی شود.

وی تصریح کرد: اسلام انسان را به انجام کارهای ماندگار مانند وقف سوق می دهد، همانگونه که در شب های ماه مبارک رمضان هزاران نفر در حرم مطهر امام رضا(ع) از موقوفاتی که برای ایشان قرار گرفته بهره مند شده و به صرف افطار دعوت می شوند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور و مفسر قرآن کریم با بیان اینکه افطاری دادن برای افرادی که نمی‌شناسید مورد توجه است نه مهمانی برای دوستان و آشنایان، ابراز کرد: خدمت باید به خلق و خمگانی باشد و از خودنمایی پرهیز شود.

قرائتی عنوان کرد: به مقداری که فرزندانتان از فقر نجات پیدا کنند برای آنان هزینه کنید و باقی را وقف عموم مردم کنید و سعی شود وقف آزاد باشد پس در عمل وقف تنگدستی نکنید.

وی با اشاره به مورد خدمت به خلق در شرایط خاص خاطرنشان کرد: خدمت حتی به کسی که به شما بدی کرده است موجب رشد جامعه می‌شود، همانونه که از خداوند انتظار بخشش گناهان خویش را دارید از کارهای اشتباه دیگران چشم پوششی کتید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور و مفسر قرآن کریم با اشاره به بخشیدن انگشتر از جانب امام علی(ع) به مسکین گفت: خدمت می تواند حتی در نماز باشد و بهانه ای برا عطا کردن وجود ندارد.

قرائتی با بیان اینکه مردان خدا کسانی هستند که حتی در زمان نیاز به نیازمندان کمک می کنند ادامه داد: سومین مورد خدمت به خلق، خدمت حتی در زمان نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه به انسان‌ها کمک شود حتی اگر به نتیجه نرسیدید و ایمان خویش را از دست ندهید، افزود: خدمت می تواند حتی قبل از درخواست انجام شود و خدمت به پدر و مادر در درجه اول خدمت‌های قبل از درخواست قرار دارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور و مفسر قرآن کریم نهمین مورد خدمت را خدمت در هنگام انجام کاری دانست و ابراز کرد: فردی اگر ۴ فرزند دارد می تواند احساس کند ۵ فرزند دارد و هزینه تحصیل فرد نیازمندی که مشغول به تخحصیل است را تقبل کند.

وی خاطرنشان کرد: خدمت باید با جنس مرغوب باشد زیرا عنصر خدمت از یک سو برای برطرف کردن نیاز خلق و از طرفی برای دور شدن انسان از ثروت اندوزی و حریص شدن است، از همین رو سعی شود برای خدمت به خلق، بهترین راه ممکن آن استفاده شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 9