در درس اخلاق مطرح شد؛ پنج قانون مؤثر در سعادت و شقاوت انسان از نگاه آیت‌الله مظاهری

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که محیط‌های گوناگون تأثیر عجیبی در تربیت فرزندان دارد و با بیان این‌که برنامه‌های ماهواره بر روی تربیت فرزندان دارد، گفت: فرزند اگر با صدای نماز شب و قرآن بزرگ شود، با تربیت او در یک محیط فاسد متفاوت است. حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، چهارشنبه صبح در درس اخلاق خود که در مدرسه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: پنج قانون است که در سعادت و شقاوت انسان‌ها تأثیر بسیار عجیبی دارد، یکی از این قانون‌ها، تأثیر محیط و قانون محیط است که بر فرزندان و نوجوانان تأثیر بسیار زیادی دارد و آنان از این امر تأثیر بسیاری می‌پذیرند.

رییس حوزه علمیه با اشاره به این‌که درباره قانون محیط جامعه‌شناس‌ها، روانشناس‌ها و علمای علم اخلاق صحبت‌های بسیاری شده است، اظهار کرد: به غیر از بحث‌های علمی افراد قانون‌ محیط را تجربه کرده‌اند و آن را خود دریافته‌اند.

وی اظهار کرد: در روستاها و شهرهای مختلف لهجه‌های گوناگونی وجود دارد، هر روستا و شهری نحوه معاشرتی با دیگران دارد، افراد این روستاها درباره لهجه و محیط درس نخوانده‌اند و محیط هم لهجه و هم آداب و رسوم اجتماعی به آنان بخشیده است.

حضرت آیت‌الله مظاهری ابراز کرد: همان طور که روستاهای مختلف و شهرهای گوناگون از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند، از نظر معنویات و از نظر فضایل اخلاقی و رذایل اخلاقی ویژگی‌های خاص آن شهر را دارند.

وی با بیان این‌که علم روز درباره تأثیر محیط مباحث بسیار مهمی را طرح کرده‌اند، خاطرنشان کرد: می‌گویند محیط بر افراد در مغز انسان تأثیر بسیاری دارد و این امر به طور ناخودآگاه است، بچه‌های امروز پای تلویزیون‌ها و گاه ماهواره بزرگ شدند و این موضوع بر روی آنان تأثیر می‌گذارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: روش و منش ماهواره‌ها بچه‌های ما را خراب می‌کند، و یکی از دلایل فساد‌های اخلاقی این است، بچه اگر با صدای نماز شب و قرآن بزرگ شود، به غیر از بزرگ شدن در یک محیط فاسد است.

وی با اظهار تأسف از این‌که وضعیت دبیرستان‌ها و دبستان‌های ما مطابق با اسلام نیست، افزود: قران یکی از علت‌های جهنم رفتن را همین محیط می‌داند، فرشتگان به برخی افراد می‌گویند «ألم تکن أرض الله واسعه فتهاجروا فیها»، آیا زمین خدا وسیع نبود که از این محیط فاسد به جای دیگر هجرت کنید.

حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: به عنوان مثال حضور یک طلبه در محیط درس خواندن و نماز شب و معنویت و اخلاق تأثیر بسیاری بر روی طلبه دیگر می‌گذارد، محیط امروز ما چندان مناسب نیست و از این امر طلبه‌ها بی‌تأثیر نبوده‌اند.

وی با اشاره به این‌که گاه در میان طلبه‌ها افت علمی دیده می‌شود و طلبه‌ها در برخی موضوعات همچون مباحثه‌ها کوتاهی می‌کنند، بیان کرد: محیط یکی از عوامل این افت علمی است، اگر در وضعیت نحوه زندگی بزرگان گذشته بررسی کنیم، تفاوت بسیاری با امروز می‌یابیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: باید بدانیم محیط تأثیر بسیار عجیبی دارد، خداوند در ابتدا سوره نجم می‌فرماید «والنجم إذا هوی ما ضل صاحبکم و ما غوی»، یعنی اینکه قسم به ستاره چون فرود آید، که پیامبر(ص) نه گمراه شد و نه در اثر محیط کج‌راهه رفت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 9