تشریح دستور العمل های قرآنی برای مقابله با تحریم های اقتصادی

 امام جمعه نیشابور با بیان این که تحریم اقتصادی در زمان پیامبر(ص) هم وجود داشت، گفت: خداوند در قرآن کریم با اشاره به این تحریم ها، برای برون رفت از آن ها بر استقلال و توانمندسازی اقتصاد درونی جامعه و افزایش نیروی معرفتی و اعتماد و توکل بر خدا تأکید می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام  اسماعیل مقری، امام جمعه نیشابور شامگاه ۱۹ اسفندماه در میان زائران و مجاوران بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) به تشریح نکات و دستور العمل های قرآنی در رابطه با مسائل اقتصادی و همچنین مقابله با تحریم ها و فشارهای اقتصادی دشمن پرداخت.

وی به وظایف اقتصادی انسان با توجه به آیات و روایات اشاره و ابراز کرد: نکات و دستورالعمل های موجود در آیات و روایات تأکید می کند که انسان موظّف است به آبادانی زمین و بهره برداری از نعمت های آن بپردازد و در بعد معیشتی جامعه اسلامی نیز مقولۀ توانمند و قدرتمند سازی اقتصادی را دنبال کند تا جامعه در مواجه با فشارهای بیگانگان دچار تنش و مشکل نشود.

حجت الاسلام مقری با اشاره به فشارها و توطئه های اقتصادی موجود در عصر پیامبر(ص)، اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید منافقین عصر پیامبر(ص) در راستای توطئه های خود تلاش می کردند تا اطرافیان رسول الله(ص) را تحت فشار و تنگنای اقتصادی و معیشتی قرار دهند و به عبارتی فساد اقتصادی ایجاد کنند تا در نتیجۀ آن مسلمانان از اطراف پیامبر(ص) پراکنده شوند؛ این توطئه همان حرکتی است که امروز از آن با عنوان تحریم اقتصادی یاد می کنند، تحریمی که دشمن سعی دارد با همین اهداف برای کشورمان به وجود بیاورد.

امام جمعه نیشابور از راه حل ارائه شده در قرآن برای مقابله با این فشارها سخن گفت و ادامه داد: خداوند در ادامۀ بیان این داستان و برای خنثی و بی تأثیر شدن این توطئه ها، می فرماید: «خزائن آسمان و زمین از آن خداوند است».

سخنران حرم رضوی به تفسیر و تشریح این سخن الهی و تبیین راه حل موجود در آن پرداخت و عنوان کرد: خزائن و نعمت های عظیم الهی نیاز به استخراج و البته تدبیر، مدیریت و برنامه ریزی دارد؛ به عبارتی این سخن الهی تأکید می کند برای مقابله با تحریم های اقتصادی باید به استقلال و توانمندسازی قدرت اقتصادی درون جامعه و مدیریت و برنامه ریزی دقیق توجه شود.

وی به بیان برداشت دیگری از این کلام الهی پرداخت و تصریح کرد: در روایات برای معنای خزائن الهی، علاوه بر نعمت های مادی به موارد دیگری چون توکل، صبر، حسن ظن به خدا، اعتماد به وعده الهی و غیره اشاره شده است، به بیان دیگر مسلمانان باید برای مقابله با تحریم ها نیروی معرفت زای درونی در رابطه با مسائل اقتصادی و تربیتی را در خودشان پرورش دهند و با صبر و استقامت بر خداوند توکل کنند.

حجت الاسلام مقری در ادامه به داستان حضرت شعیب(ع) در سورۀ هود اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت شعیب(ع) که برای هدایت مردم شهر مدین مأمور شده بود، مشاهده کرد که آن ها با دو مشکل عمده روبرو هستند؛ اول اینکه خدا را نمی پرستند و دوم اینکه در معاملات اقتصادیشان به فساد روی آورده اند.

امام جمعه نیشابور ادامه داد: حضرت شعیب(ع) به مردم شهر مدین عنوان کرد که خداوند را بپرستند زیرا غیر از او خدایی وجود ندارد و ما بقی خیال و وهم است.

سخنران حرم رضوی با بیان این که قیامت روز حق و حقیقت است، گفت: متأسفانه اکثر ما با تخیلاتمان زندگی می کنیم و در قیامت هنگامی که وارد صحرای محشر شویم، متوجۀ این نکته خواهیم شد؛ در واقع بسیاری از مواردی که ما برای آن ها ارزش قائلیم در نتیجه توهمات و تخیلات خودمان است و در واقعیت آن ها ارزشی نداشته و برای انسان شخصیت ایجاد نمی کنند.

وی به ادامۀ سخنان حضرت شعیب(ع) و کلام الهی اشاره و تصریح کرد: در ادامۀ این داستان تأکید شده است که معاملات اقتصادیتان را اصلاح کرده و مردم را در دارایی هایشان دچار نقصان و در زمین فساد ایجاد نکنید.

امام جمعه نیشابور با تأکید بر این که فساد اقتصادی می تواند جامعه را متلاشی کند، عنوان کرد: طبق این کلام الهی فساد در معاملات اقتصادی یعنی مواردی چون کم فروشی، گران فروشی، ربا خواری، غش در معامله، احتکار و غیره دو ضرر بزرگ را برای جامعه به دنبال دارد؛ اولین ضرر فساد اقتصادی این است که مردم در مال و دارایی هایشان با نقص مواجه شده و به عبارتی قدرت خرید و مدیریت اقتصادیشان کاهش می یابد.

حجت الاسلام مقری به ضرر دوم فساد اقتصادی اشاره و بیان کرد: هنگامی که قسط و عدل در جامعه از بین برود و فساد اقتصادی حاکم شود، اخلاق و  انسانیت نیز از بین خواهد رفت و در نتیجه فساد و مشکلات اجتماعی دامن گیر جامعه و خانواده ها خواهد شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 6 =