رحیمپور ازغدی : مذاهب اسلامی نقاط مشترک زیادی باهم دارند،برای ایجاد وحدت باید بر این نقاط تأکید شود/بیش از نفی دیگران باید خود را اثبات کنیم/ معرفی اسلام؛ بهترین روش مبارزه با تکفیریها

به گزارش خبرگزاری رسا ، حسن رحیمپور ازغدی در «نشست علمی رسالت عالمان دین و نخبگان در مواجهه با پدیده تکفیر» که به همت جامعه المصطفی العالمیه مشهد در سالن همایش هلالاحمر برگزار شد، با اشاره به سخن برخی که معتقدند امام خمینی (ره) پیش از انقلاب سخن از اختلافات عقیدتی با اهل سنت میگفت و پس از پیروزی انقلاب به دلیل منافع سیاسی موضوع وحدت را مطرح کرده است، گفت: کسانی که حرفهای امام را نقض میکنند، منظور وحدت را نفهمیدهاند.
وی ادامه داد: منظور از وحدت، دست کشیدن از اعتقادات خود نیست بلکه به معنای تمرکز بر نقاط مشترک است و در موارد اختلافی نیز باید از غلو و تکفیر دوری جست و با ادبیات اسلامی بین خواص به بحث گذاشته شود.
اختلافات نباید به تکفیر منجر شود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بحثها باید از سوی خواص و با استناد به اسناد عقلی و نقلی بهصورت علمی انجام شود، عنوان کرد: در مباحث اختلافی اگر نتیجه مشترک حاصل شد بسیار خوب است اما اگر بر سر موضوعات نتیجهای حاصل نشد، کمر به قتل یکدیگر و تکفیر نمیبندند و تا قیامت صبر میکنند تا حق مشخص شود زیرا همانطور که خداوند فرموده، برخی اختلافات تا قیامت حل نخواهد شد.
وی منظور از وحدت را تکیهبر نقاط مشترک که بیش از نقاط اختلافی است دانست و تصریح کرد: برای جلوگیری از گسترش اختلافات ابتدا باید مانع عمومی شدن بحثهای تخصصی شد و دوم اینکه مراقب زبان بیان اختلافات بود تا بهطور علمی و منطقی بحث شود.
تسلط کفار بر مسلمانان به دلیل اختلافات داخلی است
ازغدی به اختلافات میان مسلمانان اشاره کرد و گفت: هیچگاه کفار نتوانستند بر مسلمانان مسلط شوند، هرجا مسلمانی ضربه خورد به دست مسلمان دیگر بوده؛ باید دقت شود که تفاوتهای فکری تبدیل به جنگ، ستیز و تکفیر نگردد و دشمنان اسلام و مسلمین را بر آنان مسلط نکرد. بنابراین نباید تفاوت فکری مذاهب اسلامی تبدیل به جنگ، ستیز و تکفیر شود.
وی به وحدت در امت اسلامی تأکید کرد و افزود: اغلب عقاید سنی و شیعه مشترک است پس باید با سعه صدر تشیع را معرفی کرده و بدانیم میان مذاهب اسلامی، تکفیری شیعه و تکفیری سنی هر دو با هم وجود دارند.
رحیم پورازغدی با بیان اینکه تکفیریهای وهابی معتقد هستند که شیعه با اصل سنت مشکل دارد، عنوان کرد: اگر مسلمانان نیز به تفاوت میان شیعه و سنی اصرار داشته باشند به تکفیریهای وهابی کمک کردهاند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از مسائل اختلافی میان شیعه و سنی احادیث هستند، بیان کرد: همچنین ریشههای فرهنگی بهعنوان منشأ دیگری از اختلافات میان شیعه و سنی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تکفیریها، صلیبیها و صهیونیستها با هم به این نتیجه رسیدهاند که میتوانند از اختلافات میان مسلمانان برای براندازی اسلام استفاده کنند، اظهار کرد: وهابیها با برپایی اتاق برنامهریزی و سوء استفاده از احساس مذهبی میان امت اسلام سعی بر عملیاتیکردن اهداف خود دارند.
وی افزود: به همان دلیلی که امیرالمؤمنین (ع) که صاحبولایت است و در موضوع خلافت میفرمایند اگر بخواهم بر سر حکومت درگیر شوم مسلمانان خون یکدیگر را میریزند اما به خاطر مصالح امت درگیر نشدم و زمانی که مردم آمدند و بیعت کردند حکومت تشکیل دادم؛ چطور امیرالمؤمنین که صاحبولایت است به خاطر مصالح مسلمانان اینگونه رفتار میکند و حتی در مواقعی که از ایشان مشورت میخواستند نیز مشورت میدادندآنوقت امروز اینگونه نباشد؟
رحیمپور ازغدی به راهاندازی و پخش شبکههایی که به اسم شیعه و سنی به تکفیر یکدیگر میپردازند اشاره کرد و گفت: شبکههایی که به اسم تشیع فعالیت میکنند به چه حقی به اهل سنت توهین میکنند؟ شما تنها باید حقیقت شیعه را بیان کنید همانگونه که امام رضا (ع) میفرمایند: «شما محاسن کلام ما را برای مردم درست بیان کنید و کنار روید، کسی در برابر حرف ما مخالفت نخواهد کرد».
تغییر مسیر جنبش بیداری اسلامی، پاتک دشمنان اسلام بود
وی به تغییر مسیر جنبش بیداری اسلامی در منطقه اشاره کرد و عنوان داشت: چه میشود که بیداری اسلامی که با شعار وحدت «اللهاکبر»، آرمان فلسطین و مرگ بر اسرائیل و الگوی انقلاب اسلامی به راه افتاد تبدیل به جنگ داخلی شد که مسلمان خون مسلمان را میریزد و تبدیل به جنگ سلفی و علوی میشود؟ این پاتک و ضد حمله دشمن بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آنان وقتی قدرت خود را در حال سقوط و اسرائیل را در لبه پرتگاه دیدند این حرکت را انجام دادند تا نیروی مسلمان را علیه مسلمان فعال کنند.
وی با تأکید بر اینکه نباید با اعتقادات اهل سنت مبارزه کرد، اظهار داشت: شما از دوران کودکی احادیثی را خواندهاید و به آنها اعتقاد دارید و آنان هم از کودکی با احادیثی بزرگشدهاند که به آنان گفتهشده؛ آنان متدین هستند به احادیثی که آموختهاند و شما نمیتوانید به آنان بگویید احادیث را قبول نداشته باشید.
اشتراک بیش از ۸۰ درصد احادیث بین اهل سنت و شیعیان
رحیمپور ازغدی به موضوع احادیث و روایات که موردبحث در جوامع اهل سنت و تشیع است مورد اختلافی نیز به شمار میرود، اشاره کرد و عنوان داشت:سنت پیغمبر مبنای زندگی مسلمانان و مبنای تمدن سازی است و باید گفت که در بیش از ۸۰ درصد احادیث مشترک هستند اما جعل حدیث از پیامبر (ص) زمینه اختلافات فعلی در سطح گستردهای شد.
وی با اشاره به اخطار پیامبر (ص) در خصوص جعل احادیث پس از رحلت خود، تصریح کرد: ایشان همواره اخطار میدادند که اگر حدیثی از من نقل شد آن را با قرآن و دیگر احادیث بسنجید و اگر خلاف آنها نبود قبول کنید؛ زمینه گسترش جعل احادیث که از زمان حیات پیامبرآغازشده بود، به زمانی بازمیگردد که خواندن و نوشتن احادیث آزاد شد.
جعل احادیث برای دستیابی به مقاصد سیاسی و اقتصادی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلایل جعل حدیث اشاره کرد و گفت: این امر به دلایل مختلفی صورت میگرفت که از جمله آن میتوان به دلایل اعتقادی، دنیوی، اقتصادی و همچنین دستور حکومتها همچون معاویه برای جعل حدیث اشاره کرد؛ این جعل حدیث تنها به اهل سنت محدود نمیشود بلکه در شیعیان و برخی اصحاب اهلبیت نیز چنین جعلی دیده شده است.
وی افزود: تکفیر از مدتها پیش وجود داشته است اما برنامهریزی و رهبری این گروه توسط یهودیان و صلیبیان شکل گرفت که این برنامهریزیها را میتوان با بررسی اسناد دولت انگلستان مشاهده کرد که در ۱۵۰ سال پیش چه برنامههاییداشتهاند علاوه بر آن، تکفیریها حتی از علمای اهل تسنن نیز نمیگذشتندبهاندازهای که در زمان تشییع تبری، مورخ برجسته اهل سنت، لو را تکفیر کرده و از دفن او در قبرستان مسلمانان ممانعت کردند.
رحیمپور ازغدی در خصوص اختلاف در موضوع امامت، بیان داشت: آنان معتقدند که پیامبر در روز غدیر منظورش امامت نبوده و دوستی و محبت با اهلبیت را خطاب قرار داده اما برفرض صحیح بودن این صحبت، آیا به اهلبیت محبت شد؟ شهادت و مسمومیت محبت بود؟
در برخی از مذاهب حتی عصمت انبیا(ص) نیز زیر سؤال رفته است
وی با اشاره به اینکه روایات همیشه در عقاید تأثیر داشته است، ادامه داد: در برخی از مذاهب حتی عصمت انبیا(ص) نیز زیر سؤال رفته که دلیل آن متأسفانه روایاتی جعلی است که در این باره وجود دارد.
رحیمپورازغدی با اشاره به اینکه همچنین افرادی نیز از نزدیکان اهل بیت(ع) گاهی برای شهرت، ریاست و پول جملات دروغی را از اهل بیت(ع) نقل کردهاند، افزود: بزرگان سنی و شیعه همه قبول دارند که نقل حدیث تخصصی است در حال حاضر کتابهایی وجود دارد که احادیث صحیح و باطل با هم در آنها به چاپ رسیده است.
پیامبر(ص) نقلکنندههای احادیث جعلی را از اهل جهنم دانست
رحیم پورازغدی اضافه کرد: پیامبراکرم (ص) در رابطه با احایث و روایات نقل شده از سوی اصحابشان فرمودند: در زمان خودم روایات دروغی به من نسبت داده شده و پس از مرگ من نیز احادیث دروغ بیشتر خواهد شد و افرادی که ناقل چنین احادیثی هستند بدانند جایگاه آنان در جهنم است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پیغمبر اسلام (ص) همچنین خطاب به مسلمانان فرمودند: روایات و احادیثی که به من نسبت داده میشود و شما میشنوید را با قرآن، عترت و سنت من مطابقت دهید و سپس آنها را بپذیرید.
وی افزود: روایتی نیز از امیرمومنان(ع) در خصوص نقل روایات و احادیث داریم که میفرمایند: میان احادیثی که میان مسلمانان به نقل از پیامبر(ص) وجود دارد احادیث ناسخ و منسوخ، باطل و حق، جعلی و صادق و … بسیاری وجود دارد.
رحیمپورازغدی بخشی از بدبینیهای مسلمانان را مربوط به روایات جعلی دانست و بیان کرد: حضرت علی(ع) احادیث را به چهار دسته تقسیم کردهاند؛ احادیثی که از سوی ناقلان دروغگو به پیامبر(ص) نسبت داده شده، احادیثی که از سوی ناقلانی که سوء نیت نداشته اما اشتباه نقل کردهاند روایت شده، احادیثی که توسط ناقلانی که دروغ نگفته، خائن نبوده، الفاظ را درست نقل کرده اما همه حدیث را بهطور کامل نشنیدهاند نقل شده و احادیثی که ناقلانی که به خدا و رسولش(ص) دروغ نبسته و احادیث را درست نقل کردهاند، روایت شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه به ناقلان احادیثی که در گروه چهارم فرمایشات حضرت علی(ع) قرار دارند باید اعتماد کرده و روایات آنان را پذیرفت، اظهار کرد: از صدر اسلام بیش از ۸۰ سال نقل حدیث ممنوع بود و از دورانی که این ممنوعیت به پایان رسید جعل حدیث نیز افزایش یافت به حدی که برخی از اصحاب نبی مکرم اسلام (ص) برای دریافت صحت یک حدیث مجبور به سفر از یک سوی جهان بهسوی دیگر میشدند.
معرفی صحیح اسلام و اهل بیت(ع)؛ بهترین روش مبارزه با تکفیریها
وی بهترین روش مبارزه با تکفیریها را معرفی صحیح اسلام و اهل بیت(ع) دانست و یادآور شد: باید بدانیم بیشتر از آنکه دیگران را نفی کنیم باید خود را اثبات کنیم؛ چرا که اختلاف شیعه با سنی بر سر خلافت امام علی(ع) است.
راهکار نزدیکی مذاهب اسلامی
وی در پایان به ارائه راهکار برای ایجاد وحدت بین شیعه و سنی و جلوگیری از تکفیر یکدیگر پرداخت و عنوان داشت: بهترین کاری که میتوان در این زمینه انجام داد، راهاندازی یک شبکه ماهوارهای با تمرکز بر اشتراکات مذاهب اسلامی با ادبیات و برخوردی بسیار دوستانه است.
اخبار مرتبط
سخنرانی منتشر نشده از امام موسی صدر درباره حضرت زهرا(س)
«فاطمه و نماز» عنوان سخنرانی امام موسی صدر است که به مناسبت ایام ماه جمادیبیشتر بخوانید

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار صدها تن از زنان فرهیخته و فعال کشور:
زنان در اتفاقات اخیر در دهان دشمنان زدند/ غرب متجدد نسبت به مسئله زن جنایتبیشتر بخوانید