مراقب باشیم انتظارمان سکولار و ضد فرج نباشد/ کسانی که شیعه را جدای از سیاست می‌دانند با الفبای تشیع بیگانه‌اند

حسن رحیم پور ازغدی
رحیم پور ازغدی با اشاره به لزوم تلاش برای زمینه سازی ظهور و منتظر انقلابی بودن، گفت: انتظار حقیقی، شروع اصلاحگری و زمینه سازی برای مصلح حقیقی از زمان غیبت است نه انفعال و بی تفاوتی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته در مراسم احیای شب نیمه شعبان در دانشگاه فردوسی مشهد، ظهور حضرت حجت(عج) را احیاکننده عدالت در همه ابعاد دانست و گفت: انتظار به دو گونه است؛ انتظار فرج و انتظار ضد فرج.

وی اظهار کرد: منتظران فرج به دو دسته «منتظران انقلابی» که معتقدند باید برای برقراری توحید وعدالت در عصر غیبت تلاش و مبارزه کرد و «قاعدین منتظر» که تنها به برپایی مراسمات ظاهری بسنده کرده و هیچ مسؤولیتی برای خود در عصر غیبت در نظر نمی گیرند و در صحنه های جنگ و مواقع خطر(که باید هزینه های مالی و جانی بپردازند) حضور ندارند، تقسیم می شوند.

رحیمپور ازغدی با بیان این که این دو سبک انتظار، دو سبک جشن نیمه شعبان را نیز در پی دارد، افزود: عاشوراییانی داریم که برای امام حسین(ع) جشن می گیرند ولی هیچ گاه در زندگی شان عاشورایی عمل نمی کنند و یک گام در جهت حسینی شدن بر نمی دارند این ها همان ولایتی های بی دین هستند که هنگام ظهور با قرآن به مقابله با امام زمان(عج) می پردازند.

منتظر انقلابی مبارزه با فساد را زمینه ساز ظهور می داند

این استاد دانشگاه ادامه داد: افرادی که حاصل خط تحجر مذهبی و بدفهمی دین،  با هر نوع جهاد و مبارزه در عصر غیبت مخالف بوده و به هر گونه ستم و ذلت تن در می دهند، مبارزه با فساد را به معنای تأخیر ظهور می داند و تصور می کنند امام زمان(عج) هنگام ظهور، به ناگاه همچون یک سوپرمن همه ظلم ها و فسادهای زمین را برخواهد چید.

وی این نوع انتظار را به دور از عقلانیت و نظر قرآن و اهل بیت(ع) دانست و اضافه کرد: انسان امروز مدام به ابزارها و تکنولوژی جدید مجهز شده و پیشرفت می کند اما در انسانیت عقب گرد دارد؛ روایات انتظار در عصر غیبت بیانگر دوقطبی ارزش و ضد ارزش بوده و به ما آموزش می دهند با چه پدیده های اجتماعی مبارزه کنیم.

رحیم پور ازغدی در ادامه، با اشاره به برخی نشانه های عصر ظهور، علنی شدن مفاسد اخلاقی و بی تفاوتی مردم بدان، خیانت در امانت، دروغ، ربا، آراستگی مساجد، رشوه گیری ورشوه خواری، حاکمیت جاهلان و فاسدان، قطع رحم، حاکمیت نفسانیات در برنامه ریزی های اجتماعی، تجلیل اشرار و محترم شمردن ظلم و ظالم را از جمله این نشانه ها برشمرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حتی در جامعه مسلمان، مردم راه و رسم و باطن نماز( خلاق و اخلاص) را کنار گذاشته و به پوسته ظاهری عبادات بسنده می کنند، در صفوف فشرده کنار هم نماز می خوانند اما قلب هایشان از هم دور است. در این دوران، ریختن خون انسان ها آسان و جان انسان بی ارزش و ارزان می شود به گونه ای که مردم از خشونت و خونخواری لذت می برند و صبر و بردباری را نشانه ضعف می دانند.

زمین میراث خداست نباید گذاشت طاغوت بر آن حاکم باشد

وی با اشاره به لزوم تلاش برای زمینه سازی ظهور و منتظر انقلابی بودن، گفت: مسلمانی که می تواند خدمتی به جامعه اش داشت باشد اما دریغ می کند و تنها مصرف کننده است، در واقع متجاوز به حقوق دیگران است؛ اینکه قرآن کریم می فرماید آسمان و زمین و آنچه در آن است برای خداست یعنی جهان میراث خداوند است و نباید بگذاریم طاغوت در آن حکومت کند.

رحیم پور ازغدی یادآور شد: انتظار دینی در مقابل انتظار سکولار که ریشه در تفکیک دین از زندگی اجتماعی ریشه دارد در مقابل قرار می گیرد.

کسانی که شیعه را فارغ از سیاست می دانند با الفبای تشیع بیگانه اند

وی با اشاره به برخی سیاست گریزی ها خصوصا در محافل و هیئات مذهبی، تأکید کرد: اصولا تشیع با سیاست آغاز شده است؛  مگر می شود هیأت غیرسیاسی باشد؟ سیاست نبود، عاشورایی هم نبود. حتی آب نوشیدن شیعه هم سیاسی است؛ شیعه با سلام برحسین(ع) نشان می دهد که در جنگ میان حسین ویزید زمان بی طرف نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد:  امام حسین(ع) در میان مردم و حکومت زمان از احترام بالایی برخوردار بود اما درست زمانی که امام از سیاست و فاسد بودن حکومت و لزوم مبارزه با آن صحبت کردند، همین مردم تصمیم به قتل امام گرفتند وگرنه با امام بدون سیاست کاری نداشتند.

رحیم پور ازغدی با بیان این که کسانی که شیعه را فارغ از سیاست می دانند با الفبای تشیع بیگانه اند، تأکید کرد: انتظار حقیقی، شروع اصلاحگری و زمینه سازی برای مصلح حقیقی  از زمان غیبت است نه انفعال و بی تفاوتی.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 5