محرومیت زدایی مهم‌ترین ثمره وقف و پرداخت خمس و زکات است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، گفت: اگر در آمدهای ناشی از وقف، زکات و خمس به خوبی در جامعه اسلامی مورد استفاده قرار گیرد می تواند نقش موثری در کاهش مشکلات اجتماعی و رفع محرومیت داشته باشد.

حجت الاسلام محمدطاهر گرایلی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، پیش از ظهر امروز در جمع مردم در مسجد رسول بیرجند با بیان این که  خداوند وقف، خمس و زکات را از راهکارهای مهم اقتصادی اسلام برای مبارزه با تبعیض طبقاتی، تعدیل ثروت و محرومیت زدایی از شهرهای اسلامی قرار داده است، گفت: متاسفانه امروزه توجه به این سه فریضه در جامعه کم رنگ شده  و مردم به بهانه پرداخت مالیات از پرداخت خمس، زکات و انجام وقف خود داری می کنند.

وی با بیان این که خداوند بارها در قرآن کریم به مسلمانان تاکید کرده که در اموال آنها حق معلومی برای محرومان، ایتام و افراد سائل قرار داده است، بیان کرد: خمس، زکات و وقف همچنین پرداخت فطریه از مصداق هایی هستند که انسان مومن از طریق آنها می تواند حق افراد یتیم و نیازمند را در جامعه پرداخت کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی یکی از دلایل تنگی رزق در زندگی بعضی از افراد را بی توجهی به خمس، زکات، وقف و فطریه عنوان کرد، گفت: مال امانت خداوند در دست انسان است و زمانی که انسان از این اموال در راه رضایت خداوند استفاده نمی کند اموال او خیر و برکت خود را از دست می دهد.

حجت الاسلام گرایلی با بیان این که باید خانواده نسبت به خمس، زکات و فطریه و وقف حساس باشند و از همان دوران کودکی دستورات مالی اسلام را به فرزندان خود بیاموزند، اظهار داشت: خداوند با ارائه این راهکارهای اسلامی به دنبال برقراری رفاه، آبادانی، پیشرفت و رفع محرومیت و فقر از جامعه اسلامی است.

وی با بیان این که مردم با پرداخت خمس، زکات، فطریه و وقف می توانند جامعه اسلامی را از بسیاری از مشکلات اقتصادی نجات داده و موجب تعدیل ثروت شوند، گفت: تا زمانی که احکام اقتصادی در جامعه اسلامی به خوبی رعایت نشود مسلمانان نخواهند توانست جامعه ای پیشرفته داشته باشند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که باید با کمک نهادهای مختلف احکام اقتصادی اسلام در جامعه نهادینه شود، ابراز داشت: مردم باید با مطالعه سیره اهل بیت ثمره رعایت احکام اسلامی را در جامعه مورد مطالعه قرار دهند.

حجت الاسلام گرایلی با بیان این که در همزمان با روزهای  پایانی ماه مبارک رمضان پایگاه های کمیته امداد و سایر نهادها آماده جمع آوری زکات و فطریه مردم هستند، گفت: خوشبختانه در سال های اخیر ثمرات ناشی از جمع آوری زکات، خمس، وقف و فطریه به صورت شفاف از سوی مسؤولان برای مردم تبیین شده است.

وی با بیان این که مردم با انجام وقف می توانند جامعه را در بسیاری از فعالیت های عمرانی کمک کنند، افزود: وقف یکی از راهکارهای مهم اقتصادی اسلام است که به سبب اثرات بسیار زیادی که دارد که اهل بیت از آن به عنوان صدقه جاری یاد می کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 16