روایت سرپرست حجاج ایرانی از علت وقوع حادثه مرگبار منا

حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسکر سرپرست حجاج ایرانی و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت
سرپرست حجاج ایرانی بستن مسیر به روی حجاج را عامل اصلی حادثه غم بار منی ذکر و تصریح کرد که در ملاقات با نماینده ولیعهد عربستان سعودی به آنها گفتیم اگر ماموران شما جلوی مردم و حجاج را نمی گرفتند این حادثه اتفاق نمی افتد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ارتباط زنده تلفنی با بخش خبری ساعت چهارده شبکه یک سیما، با تسلیت حادثه اسفناک منا به عموم ملت ایران و جهان اسلام، برای بازماندگان این حادثه آرزوی صبر کرد.
وی با اشاره به دیدار خود با مقامات سعودی، تصریح کرد: شب گذشته نماینده ولیعهد عربستان به محل خیمه های ما در منا آمدند و تسلیت ایشان را اعلام کردند.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر یادآورشد: ما به صورت مبسوط این حادثه را بیان و تصریح کردیم که اگر ماموران جلوی مردم را نمی گرفتند و اجازه تردد به آنها می دادند این حادثه اتفاق نمی افتاد.
وی اضافه کرد: این نکته را نیز به نماینده ولیعهد عربستان گفتیم که اگر ماموران شما اگر اجازه می دادند تیم های پزشکی و درمانی ایران به کمک حادثه دیدگان می رفتند آمار تلفات این قدر افزایش نمی یافت.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر یادآورشد: متاسفانه ساعت ها جنازه ها را را روی زمین نگه داشتند و این کار تا نیمه های شب نیز طول کشید.
وی با بیان این که الان آنچه برای ما مهم است، روشن شدن تکلیف مفقودین است، گفت: ما متاسفانه در این حادثه ۱۳۱ نفر از حاجیان را از دست دادیم، ۸۳ مجروح داریم که خوشبتانه به بیمارستان هلال احمر در مکه منتقل شده اند و جای نگرانی نیست و حالشان خوب است.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: ۳۶۵ نفر مفقودی داریم که از شب گذشته تاکنون سی نفر برگشته اند و امیدواریم هرچه سریعتر وضعیت دیگر مفقودین نیز مشخص شود.
سرپرست حجاج ایرانی یادآورشد: من به نماینده ولیعهد عربستان گفتم اولویت نخست ما این است که نیروها ما به سردخانه ها بروند و افراد ایرانی را شناسایی کنند تا بتوانیم به مردم پاسخ دقیق بدهیم.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر خاطرنشان کرد: ضایعه منا بسیار بزرگ است، بسیاری از کشورهای اسلامی داغدار و مصیبت دیده اند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از تلاش همه جانبه دست اندرکاران حج برای رسیدگی به وضعیت پیش آمده خبر داد و گفت: تمام اعضای تیم حج و زیارت و تمی پزشکی از دیروز در حال رسیدگی به این وضعیت بوده و تا کنون به جد دنبال هستند و امیدوارم این تلاش ها به نتیجه برسد.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 1 =