انقلابی‌گری خط قرمز شورای عالی حوزه خراسان

خبرگزاری فارس: انقلابی‌گری خط قرمز شورای عالی حوزه خراسان

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: انقلابی‌گری خط قرمز شورای عالی حوزه خراسان است.

حجت‌الاسلام سید مصباح عاملی، ظهر امروز در نشست افق‌های پیش روی حوزه علمیه خراسان که با حضور مدیران مدارس علمیه و در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، با تأکید بر وحدت رویه مدارس علمیه با شورای عالی حوزه خراسان گفت: نظرات مدیران مدارس این وحدت را نشان می‌دهد و تمام زمینه‌های فکری و نظری برای اجرای برنامه‌های تحولی و پیاده‌سازی نظرات مقام معظم رهبری وجود دارد.

وی به وجود دیدگاه تحولی در چشم‌انداز و نظام‌های آموزشی و تبلیغی اشاره و تأکید کرد: به زودی برنامه‌های عملی در حوزه تحول حوزه اجرایی خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، انقلابی ماندن را از وظایف مدیران مدارس خواند و تصریح کرد: اینکه مقام معظم رهبری تعبیر انقلابی ماندن را برای حوزه‌ها به کار بردند حاکی از این است که حوزه‌ها انقلابی هستند اما باید در مقابل شیطان‌ها ایستاد تا این انقلابی بودن حفظ شود که به فضل خدا همه مدیران ما انقلابی هستند و این خوشحال‌کننده است.

عاملی دو نکته را از حکم اخیر مقام معظم رهبری در ایجاد شورای عالی حوزه خراسان مورد توجه قرار داد و بیان کرد: نکته اول اینکه در این حکم اشاره به جایگاه رفیع حوزه خراسان و ظرفیت‌های فراوان موجود در آن شده است که باید استفاده حداکثری از آن گردد، نکته دوم اینکه این تصمیم، یک فرصت تاریخی است لذا باید آن را غنیمت بشماریم و آن را از دست ندهیم.

* تحول در حوزه و حرکت به سوی فقاهت ضروری است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مطالبات خود از مدیران مدارس پرداخت و تأکید کرد: مطالبه اول ما بحث تحول در حوزه است. تحول در حوزه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر، مستمر و مداوم است. البته وقتی صحبت از تحول می‌شود به معنای نفی گذشته و وضعیت موجود نیست بلکه ارتقای آن است.

عضو شورای عالی حوزه خراسان مسئله فقاهت را از دیگر مطالبات خود از مدیران خواند و افزود: فقاهت پایه اصلی و هویت حوزه در گذشته، حال و تا ظهور امام زمان(عج) خواهد بود، پس حوزه باید به سمت فقاهت و اجتهاد برود.

عاملی بحث حوزه‌های تخصصی فقاهت را مهم دانست و تصریح کرد: این موضوع از دیرباز تحت عنوان اجتهاد مطلق و متجزی مطرح بوده و امروز نیز اگر فقاهت می‌خواهد در همه عرصه‌ها کارآمد و پاسخگو باشد، باید تخصصی شدن را مورد توجه قرار دهیم.

وی روی آوردن مدارس علمیه به تخصصی شدن را هم تهدید و هم فرصت برشمرد و گفت: این موضوع از این جهت که ممکن است موجب دوری از هدف حوزه و نیمه‌تمام رها کردن مسیر فقاهت گردد، تهدید است و از این جهت که موجب کارآمدی اجتهاد می‌گردد، یک فرصت خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خراسان، انقلابی گری را خط قرمز شورای عالی حوزه خراسان مطرح و با تقسیم‌بندی افراد به انقلابی، غیرانقلابی و ضدانقلابی تأکید کرد: ضدانقلابی‌ها مولود حوزه علمیه نیستند چون حوزه علمیه تولیدکننده انقلاب بود. ضدانقلابی‌ها در هر شأنی که باشند حتی مرجعیت، زاده حوزه نیستند بلکه مولود آمریکا و انگلیس‌اند چه متوجه باشند و چه نباشند.

عاملی با بیان اینکه غیرانقلابی‌ها می‌توانند فرزند انقلاب باشند اما ناکارآمدند افزود: مدیران و همکاران ما در حوزه باید با روحیه بانشاط و انقلابی در مدارس و حوزه‌ها حضور داشته باشند. تمام برنامه‌ها، چشم‌اندازها و فعالیت‌هایمان باید به گونه‌ای باشد که به صورت واضح و روشن رویکردها، مبانی و اهداف انقلاب در آن دیده شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 13