آیت الله نوری همدانی: خالی شدن شهرها از وجود علمای متنفذ و متعهد مصیبتی بزرگ است

نوری همدانی
حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به لزوم باسواد بودن طلاب و اهتمام در ارشاد مردم، گفت: یکی از مصیبت ها این است که علما که از دنیا می روند، در حال حاضر شهرها از وجود علمای متنفذ خالی شده و این مصیبتی بزرگ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار خواهران طلبه خراسان رضوی و جمعی از اعضای سازمان نظام پرستاری کشور پس از تبریک اعیاد شعبانیه خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات بسیاری مهم این است که انسان مسؤولیت خود را به درستی تشخیص دهد و به درستی در مسیر خود حرکت کند.

این مرجع تقلید درباره فضیلت علم و طالب آن اظهار داشت: کسانی که در راه تحصیل علم قدم بر می دارند باید بدانند که طلبگی بسیار پرفضیلت و با برکت است که روایات زیادی در این باره وجود دارد؛ فرشتگان الهی پر و بال خود را در زیر پای طالب علم پهن می کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: در روایت آمده هر کسی در حال تحصیل علم بمیرد، همانند آن است که در میدان جنگ شهید شده است؛ طلبگی سربازی و نوکری امام عصر(عج) است و کسی که در این راه قدم بر می دارد، ثواب زیادی خواهد برد و علاوه بر اصلاح خود، می تواند راهنمایی برای جامعه باشد.

وی با بیان این که سعی کنید در همت با ثبات باشید، گفت: طلاب باید چراغی برای راهنمایی مردم باشند و همانطور که جامعه به طلاب برادر دارد، به طلاب خواهر فقیه نیز نیازمند است و به برکت انقلاب مدرسه های علمیه خواهران در سراسر کشور وجود دارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی خطاب به طلاب یادآور شد: سعی کنید با سواد و اسلام شناس کامل باشد و با استقامت این راه را طی کنید که این راه، راه شیخ مفید و طوسی ها است و راه آسانی نیست.

این مرجع تقلید درباره نیاز دنیا به طلاب خواهر و اهمیت فراگیری ادبیات در تحصیل خاطرنشان کرد: متأسفانه در طول تاریخ اهمیتی به زن ها داده نشده است و نظر منفی به زن ها داشته اند، اما نظر اسلام درباره برتری انسان ها از لحاظ تقوای آنها است؛ دنیا به خانم های مجتهده و فاضل نیز دارد و سعی کنید در ادبیات فارسی و عربی را کامل بخوانید و کسی که کامل نخوانده باشد، نمی تواند عالم کاملی باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان توصیه هایی به بانوان طلبه اظهار داشت: باید هم نویسنده و هم از لحاظ بیان قوی باشید؛ طلاب باید در سه عرصه باید تأثیرگذار باشند: اول این که در تعلیم و تعلم باید اسلام شناسی کامل باشند؛ دیگری این که باید در ارشاد مردم تلاش کنند که وظیفه تحصیل کننده، ارشاد مردم است.

وی با کامل خواندن دین اسلام در همه ابعاد زندگی تصریح  گفت: اسلام در همه ابعاد دین کاملی است و باید در این عرصه ها مهارت داشته باشید تا بتوانید دنیا را با مبانی و فقه اسلام آشنا کنید؛ طلاب باید با برخورد و اخلاق کریمانه مردم را هدایت کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: یکی از مصیبت ها این است که علما که از دنیا می روند، جایگزین ندارند و امروزه حوزه ها همانند قدیم تربیت نمی کنند؛ در حال حاضر بسیاری از شهرها از وجود علمای متنفذ و متعهد خالی شده و این مصیبتی بزرگ است؛ رهبر معظم انقلاب روز گذشته فرمودند که طلاب سعی کنند با سواد باشند و مردم را ارشاد کنند.

این مرجع تقلید با بیان این که طلاب باید در راستای بصیرت افزایی و شناساندن زمان و نقشه ها دشمن به مردم تلاش کنند، گفت: در زمانی هستیم که دشمنان نقشه های کینه توزانه ای دارند و اسلام باید پاسخگویی همه شبهات باشد؛ دنیای امروز پاسخ شبهات را از طلاب می خواهد و طلاب باید طوری درس بخوانند که بتوانند همه مشکلات و شبهات مردم را پاسخگو باشند.

وی مبارز بودن را از دیگر ویژگی های طلاب عنوان کرد و ضمن تأکید بر لزوم این مسأله در روحانیان اظهار داشت: امروز تنها جنگ سخت نیست، بلکه جنگ نرم وجود دارد؛ انقلاب اسلامی در دنیا تحول ایجاد کرد و در مقابل انقلاب دشمنان زیادی وجود دارند؛ ما باید در مقابل دشمنان اسلام که سرسپردگان دنیای کفر هستند، بیدار، هشیار و تأثیرگذار باشیم و جبهه مقاومت را حفظ کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تهجد و نماز شب بر همه مردم لازم است؛ تا در معنویت غرق نباشیم نمی توانیم تأثیرگذار باشیم؛ کسی که در راه علم قدم بر می دارد، برای تأثیرگذاری باید با نماز شب انس داشته باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی درباره اهمیت شغل پرستاری تصریح کرد: پرستاری خدمت بزرگی است؛ معصوم(ع) فرمودند که بالاترین عبادت، خدمت به مردم است؛ نباید بی تفاوت باشیم و باید تأثیرگذار باشیم؛ خدمت پرستاران به مردم اجر زیادی دارد و پرستاران باید قدر این توفیق را بدانند.

این مرجع تقلید گفت: امروز ایران اسلامی یک نظامی قوی دارد که اثر گذار است و این قدرت به خاطر حق طلبی و ایثار است؛ هر کسی باید به اندازه توان خود خدمت کنند؛ اسلام، توجه نکردن به جامعه را نمی پسندد و در راه اصلاح جامعه گام بردارید؛ این انقلاب هزینه های کمی نداده، بلکه سرمایه گذاری های زیادی کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اسلام، مردم و ولایت فقیه را ارکان انقلاب عنوان کرد و یادآور شد: امام راحل به مردم شجاعت و خودباوری داد و مردم به میدان آمدند و امروز در میدان حاضر هستند؛ قدرت نظام به این است که میلیون ها انسان عاشق شهادت دارد که هیچ کشوری این امتیاز را ندارد.

در ابتدای این دیدار محمد شریفی مقدم، قائم مقام نظام پرستاری کشور به بیان گزارشی از وضعیت فعالیت این سازمان پرداخت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 10