آیت الله علم الهدی: امام سجاد قیام عاشورا را نهادینه کردند

سامرا به عنوان یک جزء لاینفک عتبات برای ما مطرح است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: امام سجاد(ع) در طول ۴۰ سال امامت خود نهادینه سازی را انجام دادند و یک فعالیت عظیم و شگرد سازی را دایر کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد(ع) که در خیمه الانتظار مسجدالعلی مشهد برگزار شد، حوزه معرفت شناسی امام سجاد (ع) را  متصل به معرفت شناسی عاشورا دانست و گفت: انقلاب کربلا از نظر رهبری، دارای سه فصل «زمینه سازی انقلاب»، «اجرای انقلاب» و «نهادینه سازی انقلاب» است که به ترتیب بر عهده امام حسن(ع)، سیدالشهدا(ع) و امام سجاد(ع) بود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: امام حسن(ع) در طول ۱۰ سال با موضع گیری های خاص در بوران های سیاسی آن عصر تاریک، زمینه را در افکار و اندیشه ها برای حرکت بر ضد حکومت معاویه آماده کردند و رهبر اول و زمینه ساز انقلاب کربلا امام حسن (ع) بود.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ خراسان با اشاره به نقش محوری امام سجاد(ع) در نهادینه سازی قیام عاشورا خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) در طول ۴۰ سال امامت خود این نهادینه سازی را انجام دادند و یک فعالیت عظیم و شاگرد سازی را دایر کردند.

آیت الله علم الهدی با بیان این که یکی از راهبردهای امام سجاد(ع) تربیت انسان های در خط قیام عاشورا بود، اظهار کرد: امام سجاد(ع) سعی داشتند که انسان هایی بسازند مانند افرادی که در کربلا شهید شدند. این افراد در خداباوری آنقدر قوی بودند که جز لقای خدا آرمانی نداشتند و آماده بودند همه چیز خود را را در راه خدا و ولایت تقدیم کنند.

امام جمعه مشهد مقدس گفت: امروز هم که رهبر معظم انقلاب می فرمایند مدرسه و حوزه و دانشگاه باید انقلابی باشد، به این دلیل است که اگر نیروهای ما انقلابی نباشند، انقلابی رخ نخواهد داد. پس نخستین حرکت، ساختن انسان های انقلابی است که امام سجاد (ع) به وسیله دعا، مناجات، عشق و دلدادگی به خدا اقدام به تربیت افراد کردند تا آن ها بذل مهجه و تودیع نفس کنند.

وی در تبیین شیوه هدایت گری امام سجاد(ع) در نهادینه سازی قیام عاشورا یادآور شد: امر امام سجاد (ع) ساخت و توسعه تشکیلاتی بود که به طور مثال ایشان غلامان و بردگانی را که وابستگی اجتماعی و قبیله ای نداشتند، خریده و آن ها را از نظر علمی، فقهی و عرفانی تربیت می کردند و آنها را در ماه مبارک رمضان یا ماه های دیگر آزاد می ساختند.

آیت الله علم الهدی در پایان اظهار کرد: این اقدامات امام سجاد(ع) حرکات سیاسی و حساب شده ای بود که عناصر مبلغ و مروج در راه تبلیغ اهداف امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) را وارد دستگاه های اجتماعی می کرد و به ترویج پیام عاشورا می پرداخت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 8 =