هدایت و ولایت، بزرگترین نعمت الهی است

 
سخنران حرم رضوی:
حجت الاسلام اسلامی فر با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی که خداوند به واسطه آن بر مردم منت گذاشته است، نعمت هدایت و ولایت است، گفت: پیغمبران به دنبال دنیا نبودند بلکه به دنبال هدایت مردم بوده اند.
حجت الاسلام جعفر اسلامی فر، مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد و سخنران حرم رضوی، امشب در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی(ره)، با اشاره به ایه «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ * وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ»، گفت: تمام مسائل دینی بر پایه مبانی و احکام عقلی بنا شده است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال به بشر عقل داده و پایه های دین را بر مبنای عقل قرار داده است، به موضوع شکرگزاری و قدردانی از نعمات و هدایای الهی که خداوند در اختیار انسان ها قرار داده است اشاره کرد و افزود: هرکس در هر جای عالم اگر هدیه ای از کسی بگیرد حکم عقل این است که در قبال این هدیه تشکر و قدر دانی کند.

شکر منعم، حکمی عقلی است

حجت الاسلام اسلامی فر با تأکید بر اینکه شکر منعم، حکمی عقلی است و دستور عقل بر این است از چیزی که در اختیار انسان قرار گرفته باید تشکر و قدر دانی کرد، ادامه داد: شکر باید متناسب با نعمت باشد و اگر ارزش هدیه بالا باشد تشکر و تقدیر هم باید ارزش بیشتری پیدا کند.

وی تصریح کرد: حکم عقل ایجاب می کند که در مقابل کسی که خدمتی کرده و نعمتی را به ما ارزانی داشته به نحو مناسبی باید تقدیر و تشکر کرد.

حجت الاسلام اسلامی فر هدایت مردم به صراط مستقیم از سوی خداوند و ائمه معصومین(ع) را نعمتی بسیار ارزشمند و عظیم دانست و گفت: نعمت هدایت، دنیای مسلمین و مؤمنان را تأمین می کند و آنها را از آتش جهنم حفظ می کند.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) که می فرمایند «سزاوار نیست برای کسی که از نعمتی بهره مند است، از شکر آن نعمت غافل باشد زیرا  غفلت از شکر نعمت، به دلیل جهل است و از ان جهت که شکر هر نعمت باید متناسب با آن نعمت باشد، شکر نعمت بزرگ این است که انسان به غیر منعم مشغول نباشد»، گفت: کلام ائمه معصومین(ع) از جانب خداو ند حق است و عقل می گوید باید در مقابل این کلام زانو زد.

سخنران حرم رضوی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی که خداوند به واسطه آن بر مردم منت گذاشته است، نعمت هدایت و ولایت است، اظهار داشت: پیغمبران به دنبال دنیا نبودند بلکه به دنبال هدایت مردم بوده اند.

وی به داستان نجاشی پادشاه حبشه در جهت امتحان کردن پیامبر گرامی اسلام در زمان نبوت اشاره کرد و افزود: وقتی که اخبار نبوت پیامبر اسلام(ص) به حبشه رسید، نجاشی هدایایی را نزد پیامبر فرستاد و در میان هدایا نگین یاقوت و نگین عقیق گذاشت و گفت: اگر او دنیا طلب باشد و ادعای پیامبری را برای رسیدن به پادشاهی ، نموده باشد، از آن نگین ها، یاقوت را برای خود بر می دارد، و اگر پیغمبر به حق باشد، عقیق را بر می دارد.

حجت الاسلام اسلامی فر ادامه داد: هنگامی که این هدایا به پیامبر(ص) رسید، آنها را پذیرفت و بین اصحاب خود تقسیم کرد و برای خود چیزی برنداشت، جز نگین عقیق را برداشت و این نشانه حق بودن پیامبر بود که فقط به دنبال هدایت مردم بود.

مودت ذی القربی، راه اسلام و روش ناب محمدی است

وی در ادامه با بیان اینکه پیامبران هیچ تقاضایی به عنوان اجرت و مزد رسالت نمی‌خواهند و این کار را به عنوان یک مسؤولیت و وظیفه الهی می‌دانند، به آیه «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى» و «قُلْ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبِیلاً» اشاره کرد و افزود: مزد رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) خوب مسلمانی کردن و عمل به احکام اسلامی است.

سخنران حرم رضوی با تأکید بر اینکه مودت ذی القربی راه اسلام و روش ناب محمدی است، گفت: نتیجه این دوستی و محبت، محبوب بودن در نزد خداوند متعال است و قطعا خداوند کسی را دوست دارد که به فرمانهای الهی عمل کند و تابع پیامبر خداوند بوده و او را به عنوان الگوی عملی زندگی خود قرار دهد.

وی در ادامه به آیه ۵۵ و ۵۶ سوره مائده اشاره و خاطر نشان کرد: کسانی که ولایت خداوند و رسول گرامی اسلام را بپذیرند آنها حزب الله و همیشه پیروز هستند.

حجت الاسلام اسلامی فر با بیان اینکه بعضی ها اسمشان مسلمان است ولی رفتار، اعمال، گفتارشان و سبک زندگی شان شبیه کفار و به دست کفار است، تأکید کرد: اگر می خواهید شکر نعمت  و هدایت را به جا بیاورید حکم عقل این است که به حکم پیغمبر عمل و آن را در زندگی اجرا کنیم.

سخنران حرم رضوی در ادامه به شکر نعمت و ناسپاسی و هم نشینی از منظر حضرت علی(ع) اشاره کرد و افزود: این امام بزرگوار می فرمایند: «شکر المؤمن یظهر فی عمله و شکر المنافق لا یتجاوز لسانه» تشکر و قدردانی مؤمن، در عمل او آشکار می شود، ‌اما قدردانی منافق از زبانش تجاوز نمی کند و به مرحله عمل نمی رسد.

وی در پایان تصریح کرد: شکر نعمت هدایت، که نصیب ما انسان ها شده مسیر بهشت را جلوی ما گذاشته است و شکر این نعمت عظیم به این است که کار و عملی که آنها می گویند را انجام بدهیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 11