ارکان و ستون فقرات حوزه‌های علمیه، طلاب و فضلای جوان هستند

آیت الله مروی گفت: دفاع جانانه، مستدل و منطقی، از ولایت فقیه وظیفه طلاب و روحانیون است و باید با همه توان خود برای آینده آنها برنامه ریزی درست و مناسب داشته باشیم.

آیت الله مروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در دیدار مجمع نمایندگان طلاب خراسان بزرگ با اشاره به اینکه «در سیاستگذاری های حوزه، رسیدگی به امور مادی و معنوی طلاب جوان باید مدنظر قرار بگیرد» گفت: ارکان و ستون فقرات حوزه‌های علمیه، طلاب و فضلای جوان هستند. بنابراین باید با همه توان خود برای آینده آنها برنامه ریزی درست و مناسب داشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه نمایندگان طلاب گفت: بهترین مسیری که می شود از آن به افکار طلاب جوان و فضلای حوزه نزدیک شد، مسیر نمایندگان محترم طلاب است. لذا واقعاً اعتقاد دارم که نشستن پای صحبتهای این نمایندگان و استفاده از مطالب و تجربیات و مشورت‌های آنها، برای برنامه ریزی بهتر، لازم و ضروری است.

وی درخصوص اهمیت تربیت و رسیدگی به امور طلاب گفت: همه بار مکتب و مذهب بر روی دوش طلاب جوان است. در واقع این طلاب جوان هستند که وقتی از جهات علمی، فکری، اخلاقی و مدیریتی، آموزش می بینند و تربیت می شوند، فردا همه بارهای سنگین دفع شبهات، تبیین مکتب و بسط و گسترش تفکر مذهبی را در ایران و دنیا به دوش می کشند. لذا مهمترین کار، ساماندهی امور طلاب مخصوصا از جهات تربیت معنوی و علمی و توجه به امور معیشتی و زندگی آنهاست.

آیت الله مروی همچنین با اشاره به ضرورت آسیب شناسی و رفع برخی مشکلات و نواقص موجود، تاکید کرد: موتور محرکه نوجوانان و جوانان برای طی مدارج علمی و تلاش در راه پیشرفت و موفقیت، انگیزه است و اگر امروز به دلایلی شاهد کاهش انگیزه های تحصیلی و تربیتی در بین طلاب هستیم، باید عوامل آن را شناسایی و راه های رفع و درمان آن مشکل را پیدا کنیم.

وی افزود: تحولات و تغییرات نسلی، رواج گسترده راحت طلبی، الگو سازی های کاذب، مشکلات معیشتی، عدم اطمینان نسبت به آینده، از جمله عوامل هستند که باعث کاهش انگیزه تحصیلی و تربیتی می شوند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه وظیفه اساتید حوزه ها را در رفع موانعی که باعث کاهش انگیزه طلاب می شوند، مهم دانست و تاکید کرد: همه ما وظیفه داریم که اولا متوجه اهمیت این مساله باشیم و ثانیا برای تقویت انگیزه های علمی و تربیتی فضلا و طلاب جوان راهکارهایی بیندیشیم.

عضو جامعه مدرسین، ضمن تاکید بر این نکته که فضای مجازی علی رغم همه فواید مثبت، موجب کاهش تمرکز و انگیزه جوانان و رغبت آنها به سمت غفلت و گناه می شود، تاکید کرد: امروز وضعیت فضای مجازی، چیزی شبیه فاجعه است و اگر نگاه درستی به آن نداشته باشیم و استفاده درستی هم از آن نکنیم، چه بسا باعث انحراف و کجروی آدمها بشود. بنابراین باید متوجه تاثیر دنیای مجازی در زندگی طلاب جوان هم باشیم.

آیت الله مروی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و محسن فخری زاده، بر ضرورت حفظ ارزش های الهی نظام تاکید کرد و گفت: امروز همه ما مخصوصا طلاب و روحانیون، در دفاع از مفهوم و عقیده ولایت فقیه مسئولیم. البته تعصب و حزب بازی‌ و رقابت های سیاسی و جناحی، نباید ما را به خود مشغول کند اما دفاع همه جانبه، جانانه، مستدل و منطقی، از ولایت فقیه وظیفه ماست و باید با همه توان خود پاسخ شبهات مطرح شده را بدهیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 10