شیعه تراز اهل بیت اسیر دنیا و نفس اماره نیست

دبیر اتاق تبلیغ خراسان:
شیعه تراز اهل بیت اسیر دنیا و نفس اماره نیست
دبیر اتاق تبلیغ خراسان گفت: امام زمان(عج) و اهل بیت از کسی راضی هستند که راه خدا را یاری کرده، دنیا پیش آن فرد کوچک باشد و دنبال هوای نفس و پیروی از شهوات و امیال نباشد.

حجت الاسلام محمدهادی مشیری در سخنرانی بارگاه منور رضوی که در محل شبستان معارف حسینی با موضوع «همراهی با اهلبیت(ع) در زندگی» برگزار شد، به تفسیر آیه ۱۱۹سوره مبارکه توبه پرداخت و با تبیین دو رهنمود قرآنی موجود در این آیه شریفه، گفت: طبق نص صریح آیه «یا أیّها الّذین آمنوا اتّقوالله و کونوا مع الصّادقین» ما اولا به تقوای الهی و ثانیا به همراهی با صادقین توصیه شده ایم که مراد از صادقین همان اهلبیت هستند.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان افزود: تقوای الهی سپر حفظ از تمامی هوا و هوس های شیطانی و معیت و همراهی اهل بیت(ع) محکم کننده پیوند الهی است. از جمله علایم همراه با صادقین یا همان معصومین که بسیار حیاتی و مؤثر در راه رضای پرودگار می باشد، رضایت امام معصوم(ع) از ماست؛ به گونه ای که اگر امام از ما رضایت نداشته باشد، هیچ حلقه ارتباط و همراهی با عالم ملکوت نداریم بلکه خیال همراهی داریم ولی در اصل بسیار از ایشان دور هستیم.

حجت الاسلام مشیری در پاسخ به این پرسش که «چطور بفهمیم امام از ما راضی است؟» اظهارکرد: حالت مطلوب این است که برای پاسخ به این پرسش به بیانات خود اهلبیت(ع) رجوع کنیم. امام زمان(عج) و اهلبیت از کسی راضی هستند که راه خدا را یاری کرده، دنیا پیش آن فرد کوچک باشد و دنبال هواپرست و پیروی از شهوات و امیال نباشد.

وی افزود: اگر کسی دنیارا کوچک ببیند، کارهای بزرگ می کند ولی تا زمانی که دنیا را کوچک نبیند برایش انجام کارهای بزرگ سخت است. اگر ما دنیا را مسخر خود کردیم و سوار آن مرکب بودیم خیر دیده ایم ولی اگر دنیا ما را مسخر خود کند، آن وقت دنیاست که از ما استفاده می کند.

حجت الاسلام مشیری تصریح کرد: دل کندن از دنیا از جمله اموری است که برای انسان به راحتی میسر نمی شود و هر نفس سرکشی بالقوه دلبسته به دنیاست. نشانه دیگر یاور و ناصر اهلبیت(ع) آن است که شهوت پرست نباشد و به دنبال هوای نفس نرود. طبق روایات موجود در این باب، بدترین دشمن انسان نفسی است که بین دو جهت بدن او و در میان وجود اوست.

دبیر اتاق تبلیغ خراسان ضمن تأکید بر اهمیت محاسبه نفس برای مؤمن، خاطرنشان کرد: ما انسان ها به اشتباه از نفس مان خاطرمان جمع است ولی نمی دانیم که این نفس همیشه دنبال خلاف می گردد و هیچگاه نباید خاطرمان از نفس راحت باشد. امام صاد‌ق فرمودند محال است نفس انسان در کنار جنس مخالف قرار بگیرد ولی نفسش به او تمایل پیدا نکند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 13