آیت‌الله علم الهدی:مشهد باید هویت شهری امام رضایی داشته باشد/ پذیرایی فرهنگی از هر پذیرایی لازم‌تر است

امام جمعه مشهد با اشاره به این که خدمات فرهنگی در مشهد باید نقطه اولویت همه خدمات باشد، گفت: در کنار همه پذیرایی های مادی، پذیرایی فرهنگی از هر پذیرایی لازم تر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد صبح امروز ۶ دی ماه در مراسم تجلیل از خادمان افتخاری حریم رضوی که در تالار شهر برگزار شد، به بیان داستان دعای حضرت ابراهیم در حق خانواده اش در دامنه سنگستان وحشتناک پرداخت.

وی افزود: آن روزی که حضرت ابراهیم(ع) از سوی خداوند مأموریت پیدا کرد که نوزاد و همسر خود را به نقطه‌ای دوردست ببرد، آنها را بر یک مرکبی سوار کرد و به‌ طرف ریگستان حجاز راه افتاد و روز و شب راه پیمودند تا به نقطه ای برسند که فرمان توقف و اسکان از طرف خداوند صادر شد.

وی ادامه داد: در یکی از روزها هنگام عصر در حالی‌ که از یک دامنه سنگستان وحشتناک در حال عبور بودند هاجر به ابراهیم گفت هر چه زودتر از این سرزمین خارج شویم چون منظره‌ای وحشتناک است و هنوز کلام وی تمام نشده بود که ابراهیم توقف کرد و گفت خداوند به من دستور توقف داد و من باید برگردم.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: ابراهیم(ع) وقتی برگشت دید فرزندش از شدت سرما گریه می‌کند و زن هم بسیار وحشتناک پریشان است و این منظره برای حضرت سخت بود و دست رو به آسمان بلند کرد و گفت، خدایا من خانواده‌ام را در دامنه بی‌آب‌ و علف ساکن کردم تا بندگی تو را بر روی زمین انجام دهند و به این عزیزان من بعضی از مردم دل ببندند.

آیت الله علم الهدی خطاب به خادمان افتخاری حریم رضوی گفت: این دعا امروز بعد از سه هزار سال در مورد شما اجابت شده است و هیچ تقدیر و تشکری نیز باارزش‌تر و دارای قرب بیشتر از این دعا نیست.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: تقدیر و تشکر از خادمان حریم رضوی با زبان امکانپذیر نیست و اما نکته‌ای که وجود دارد این است که شما خواهران و برادران مصداق اجابت دعای حضرت ابراهیم(ع) هستید که از خداوند متعال خواست توفیق بندگی به ایشان اعطا شود.

باید مشهد هویت شهری امام رضایی داشته باشد

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: قطعا خدمات ارزشمند شما خادمان حریم رضوی می‌تواند رأفت امام هشتم شیعیان را متوجه شما کند زیرا آن امام در زمان حیات خود به امام رئوف شهره بودند و امروز این رأفت می‌تواند شامل حال شما شود.

امام‌ جمعه مشهد عنوان کرد: اگر هیچ تقدیر و تشکری از زحمات و خدمات شما در ایام خدمت‌رسانی به زائران امام هشتم(ع) صورت نگیرد جز این که شما مصداق دعای ابراهیم قرار گرفته‌اید مطمئن باشید از هر قدردانی بالاتر و ارزشمندتر است.

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: شما برادران و خواهران برای زائران وقت صرف کردید ضمن این که مهمان امام رضا(ع) را پذیرایی کردید پس همکار امام هشتم(ع) شدید و حکم خادمی شما را شخص حضرت صادر کردند و اگر توجه امام نبود قطعاً این توفیق به شما نمی‌رسید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: تمام مردم ساکن شهر مشهد خادم امام رضا(ع) هستند و شهر مشهد به دلیل وجود این امام تشکیل‌ شده و بر این اساس باید مشهد هویت شهری امام رضایی داشته باشد.

از بین رفتن هویت امام رضایی با مکان‌های تفریحی و تجاری

وی ادامه داد: دغدغه امروز موضوع آبادی و پارک‌های آنچنانی و خیابان‌های کذایی نیست، بلکه دغدغه اصلی این است که این شهر امروز هویت امام رضا(ع) را از دست می‌دهد.

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: به فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی گفتم قرار بر این بود که زن‌های بدحجاب به حرم نزدیک نشوند اما امروز زن‌های بدحجاب در اطراف حرم دیده می‌شوند و وی به من گفت، وقتی هتل چند ستاره در کنار حرم ساخته می‌شود دیگر نمی‌توان جلوی برخی موضوعات را گرفت.

انتقاد آیت الله علم الهدی از ساخت و سازهای اطراف حرم و برپایی کنسرت موسیقی در مشهد

امام جمعه مشهد بیان کرد: وقتی در شهر مشهد مکان‌های تفریحی و تجاری شکل می‌گیرد هویت امام رضا(ع) از بین می‌رود و کلیپی از اطراف حرم رضوی به مقام معظم رهبری نشان دادند و به ایشان گفتند مشهد به این وضع به وجود آمده و کالاهای خارجی در این بازارها عرضه می‌شود که ایشان بسیار ناراحت شدند.

وی تصریح کرد: امروز این ساختمان‌های بلندمرتبه همچنان در اطراف حرم در حال گسترش هستند و باید مدیران شهری ما تأمل بیشتری کنند و هویت امام رضا(ع) را نباید در شهر به هم زد و باید از ساخت‌وسازهایی که قرار است هویت شهر را خراب کند، جلوگیری کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: این شهر متعلق به امام رضا(ع) است و وقتی ما می‌گوییم نباید در این شهر کنسرت برگزار شود، زیرا این شهر با شهرهای دیگر متفاوت است و افراد پای سفره امام رضا(ع) نشسته‌اند.

نباید با هر نوع آزادی در مشهد موافقت کرد

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: مراکز تفریحی حدی دارد و برای تفریحات در ایران شهر زیاد است، یعنی در شهر امام رضا(ع) نباید مراکز تفریحی قرار دهیم که اینجا یک عده سرمایه‌گذاری کنند و عده‌ای هم بالاترین عیش و نوش‌ها را داشته باشند، چراکه مشهد سالانه ۲۷ میلیون زائر را میزبانی می‌کند اگر اینجا کانون تفریحات و کنسرت‌ها شد دیگر هویت امام رضا(ع) به هم می‌خورد پس نباید با هر نوع آزادی در این شهر موافقت شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خطاب به خادمان افتخاری حریم رضوی با اشاره به این که حکم خدمت شما از سوی امام رضا(ع) صادر و امضا شده است تاکید کرد: اگر عنایات خاصه حضرت نبود قطعا شما نیز امروز در این جایگاه قرار نداشتید.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: امام رضا(ع)، محور و صاحب اصلی این شهر است و امروز تمامی شهروندان این شهر نیز در حکم خادم آن امام همام هستند، امروز هویت شهر مشهد نیز باید بر مبنای وجود اقدس آن امام همام تشکیل شود زیرا این شهر هویت خود را از وجود امام رضا(ع) دریافت می‌کند.

نباید در سایه اشاعه مسائل عمرانی هویت شهر امام رضا زیر سؤال برود

وی تاکید کرد: نباید در سایه اشاعه مسائل عمرانی هویت شهر امام رضا(ع) زیر سؤال برود، امروز شاهد ساخت و ساز هتل‌های چند ستاره در اطراف حرم رضوی هستیم که تبعات خاص خود را به دنبال دارد. اگر بارها عنوان می‌شود که این شهر محل برگزاری کنسرت نیست به دلیل همین هویت امام رضایی آن است.

آیت الله علم الهدی عنوان کرد: همچنان شاهد روند توسعه ساختمان‌های بلندمرتبه در اطراف حرم منور رضوی هستیم و این مسائل هویت شهر امام رضا(ع) را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و مدیریت شهری مشهد باید برای این مسأله تدبیری جدی داشته باشد.

در مشهد پذیرایی فرهنگی از هر پذیرایی لازم تر است

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که خدمات فرهنگی در مشهد باید نقطه اولویت همه خدمات باشد، اظهار کرد: در کنار همه پذیرایی های مادی، پذیرایی فرهنگی از هر پذیرایی لازم تر است.

وی ادامه داد: پذیرایی فرهنگی باید متناسب با بیداری سازی اسلامی باشد که سبب پیروزی انقلاب اسلامی شده است چرا که این پذیرایی از اولویت بیشتری برخوردار است./






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 10