مناطق مختلف کشور از کمبود روحانی رنج می‌برند/دولت مکلف به پشتیبانی از مراکز حوزوی و دانشگاهی شد/۱۷ کرسی سهم روحانیون در مجلس دهم

حجت الاسلام ربانی - رئیس مرکز خدمات حوزه

رئیس مرکز خدمات با بیان اینکه بسیاری از مناطق کشور از کمبود روحانی رنج می‌برند، گفت: مشکل کمبود روحانی در مناطق مختلف کشور بسیار مهم است و باید برای آن راهکاری اندیشیده شود.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی در دیدار با آیت الله العظمی سبحانی با اشاره به برنامه های فرهنگی مرکز خدمات ویژه خانواده طلاب، گفت: برگزاری همایش برای تجلیل از فرزندان ممتاز تحصیلی طلاب و روحانیون یکی از برنامه فرهنگی مرکز خدمات است که شور و شوق بسیاری را در فرزندان به وجود آورده است.
وی بیان کرد: در سال ۹۰ که برای اولین بار اقدام به برگزاری همایش‌های ممتازین کردیم تعداد ممتازین کمتر از ۱۲ هزار نفر بود ولی تعداد فرزندان ممتاز در سال گذشته در مقاطع مختلف به ۳۲ هزار نفر رسید.
رئیس مرکز خدمات تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی احکام، تربیت معلم قرآنی، تربیت مربی مهد کودک و برگزاری رشته‌های فنی و حرفه‌ای ازجمله برنامه‌های مرکز خدمات ویژه خانواده‌های طلاب و روحانیون است.
وی ارائه خدمت و مساعدت به روحانیونی که دچار آسیب نخاعی هستند و یا یکی از اعضای خانواده آنها دچار این عارضه است را از خدمات جدید مرکز خدمات عنوان کرد و گفت: سال گذشته در طرحی تعدادی از روحانیونی که دچار آسیب دیدگی نخاعی بودند و سال‌ها بود که به حرم امام رضا(ع) مشرف نشده بودند را به مشهد مقدس اعزام کردیم که تأثیر بسیاری در آنها و در اعضای خانواده آنها داشت.
حجت الاسلام و المسلمین ربانی به سفرهای استانی خود و مدیران مرکز خدمات اشاره کرد و افزود: در این طرح نمایندگان مرکز خدمات در تمامی مدارس علمیه سطح استان حاضر می‌شوند و ضمن بررسی مشکلات طلاب و روحانیون و مدیران این مدارس، از ممتازین تحصیلی نیز تجلیل می‌کنند.
وی به سفر استانی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در این سفر علما و بزرگان شهر بیرجند از کمبود طلبه و روحانی در استان گله مند بودند و خواستار حضور بیشتر طلاب و روحانیون در استان شدند.
رئیس مرکز خدمات قطع شدن شهریه را یکی از دلایل تمرکز طلاب در قم عنوان کرد و افزود: علما و بزرگان شهر بیرجند از ما درخواست کردند که در قم خدمت بزرگان حوزه رسیده و این خواسته را مطرح کنیم تا شهریه طلابی که به این مناطق اعزام می شوند قطع نشود.
وی با بیان اینکه بسیاری از مناطق کشور از کمبود روحانی رنج می‌برند، بیان کرد: مشکل کمبود روحانی در مناطق مختلف کشور بسیار مهم است و باید برای آن راهکاری اندیشیده شود.

دولت مکلف به پشتیبانی از مراکز حوزوی و دانشگاهی شد
نمایندگان ملت در جریان بررسی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور دولت را مکلف به پشتیبانی از مراکز تحقیقاتی، حوزوی و دانشگاهی جهت مقابله با جبهه معاند نظام اسلامی کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز، یک‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه در نشست علنی خود و در جریان بررسی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور، ماده ۴۱ این لایحه را به تصویب رساندند.
براساس این ماده، به منظور زنده و نمایان نگهداشتن مبانی اسلام ناب محمدی (ص) و اندیشه دینی، سیاسی و فرهنگی و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و برجسته‌ کردن نقش ایشان به عنوان یک معیار اساسی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها و تسری آن به مجموعه ارکان نظام و نیز انتقال آن به نسل‌های آینده، دولت مکلف است با بهره‌گیری از ظرفیت همه دستگاه‌های مربوط به ویژه آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و جهاد دانشگاهی، مراکز فرهنگی و هنری، حوزه‌های علمیه، صدا وسیما، شهرداری‌ها و مؤسسات مردم‌نهاد و بسیج اقدامات ذیل را انجام دهد:
الف- ایجاد ساز و کار و تأمین اعتبار لازم به‌منظور اجرائی شدن خط‌مشی حضرت امام خمینی(ره) و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)
ب- پشتیبانی از مراکز تحقیقاتی و آموزشی حوزوی و دانشگاهی، تشکل‌های اجتماعی- فرهنگی مردم‌نهاد در زمینه اسلام‌شناسی، شیعه‌شناسی، ایران‌شناسی و اندیشه‌های انقلاب اسلامی و شخصیت‌ها و نهادها و مجامع تقریبی و همچنین گسترش شبکه‌های مجازی بین‌المللی و فعالیت‌های رسانه‌ای و هنری با ساماندهی مادی و معنوی و توسعه سرمایه انسانی و مقابله با جبهه معاند نظام اسلامی
آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف مدت شش‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
ماده ۴۱ لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشورم با ۱۴۸ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.
۱۷ کرسی سهم روحانیون در مجلس دهم

روحانیون راه یافته به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۷ نفر هستند که نسبت به دوره‌های گذشته کم‌ترین کرسی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.یکی از اقشار تأثیرگذار مجلس شورای اسلامی طی ۹ دوره گذشته روحانیون بوده‌اند که با توجه به جایگاهی که دارند، توانسته‌اند در موقعیت‌های حساس در فضای مجلس اثرگذار باشند. از سوی دیگر با توجه به تخصص حوزوی و دینی و نیز گرایش به تخصص‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و حتی اقتصادی حضور این قشر از نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی ثمرات فراوانی را به همراه داشته است.

ارتباط منتخبان ملت و مجلس شورای اسلامی با مراکز حوزوی و دینی و رفع دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در حوزه‌های گوناگون از جمله مسائلی بوده که همواره به مجلس توصیه شده است لذا حضور نمایندگان روحانی در خانه ملت، ارتباط مستقیمی بین مجلس و حوزه برقرار می‌کند.

پس از انقلاب اسلامی تا کنون ۹ دوره از مجلس شورای اسلامی گذشته و نمایندگان روحانی توانسته‌اند به خوبی در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند. هر چند این انتظار می‌رود که شخصیت‌های حوزوی راه‌یافته به بهارستان در کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی یا آموزشی حضور داشته باشند اما با توجه به تخصص این شخصیت‌ها در حوزه‌های علمی و دانشگا‌هی باعث حضور و نقش‌آفرینی آنها در سایر کمیسیون‌های تخصصی شد.

حضور این چهره‌ها در کمیسیون‌های قضائی، اقتصادی، برنامه و بودجه، انرژی، صنایع و معادن، امنیت داخلی و سیاست خارجی توانسته تا حدودی ارتباط بین قانونگذاران این حوزه را با مباحث و دیدگاه‌های دینی برقرار کند.

در اولین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۶۴ نماینده روحانی در مجلس حضور داشتند؛ از این تعداد ۱۲ نفر منتخبان مردم تهران بودند. در دومین دوره، ۱۵۳ روحانی به مجلس راه یافتند و در دوره‌های بعدی به ترتیب ۸۵، ۶۷، ۵۳، ۳۵، ۴۳، ۴۴ و ۳۳ روحانی در مجالس سوم تا نهم حضور داشتند.

در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حضور روحانیون در مجلس به کم‌ترین سطح خود رسیده است به گونه‌ای که در مجلس آینده، تنها ۱۷ نفر از حوزویان در جمع منتخبان ملت حضور خواهند داشت.

احمد سالک از اصفهان، سیدناصرموسوی‌لارگانی از فلاورجان، سید محمد باقر عبادی از بیرجند، حسین حسین‌زاده بحرینی و نصرالله پژمانفر از مشهد و علیرضا سلیمی از دلیجان از مجلس نهم به مجلس دهم راه یافته‌اند. نمایندگانی که در کمیسیون‌های فرهنگی، آموزش و تحقیقات و اقتصادی حضور فعالی داشته‌اند. حسن نوروزی از رباط کریم،مجید ناصرینژاد از شادگان و سیدمصطفی ذوالقدر از میناب نیز جزو نمایندگان ادوار مجلس محسوب می‌شوند.

سیدصادق طباطبایی‌نژاد از اردستان، عبدالحمید خدری از بوشهر، مجتبی ذوالنوری از قم، سید جواد حسینی‌کیا از سنقر، محمد مهدی افتخاری از فومن و احد آزادی‌خواه از ملایر نیز از دیگر نمایندگان حوزوی مجلس دهم هستند.

مهدی شیخ و احمد مازنی نیز روحانیونی هستند که از حوزه انتخابی تهران به مجلس دهم راه یافته‌اند.

این ۱۷ نماینده در مجلس دهم فراکسیون روحانیت را تشکیل خواهند داد؛ فراکسیونی که به دلیل فراجناحی بودن آن همواره مورد توجه دیگر فراکسیون‌ها قرار گرفته است. این فراکیسیون به ویژه در دوره‌های هشتم و نهم توجه ویژه‌ای به ارتباط‌گیری و برگزاری جلسات با مراجع عظام تقلید و شخصیت‌های برجسته حوزه علمیه داشت و تلاش می‌کرد دغدغه‌های بزرگان حوزوی و دینی را به قوه مقننه نظام جمهوری اسلامی منتقل کند.

این دیدارها تا جایی پیش رفت که پیشنهاد طرح تشکیل اتاق فکر حوزه و مجلس از سوی این فراکسیون مطرح شد تا ارتباط‌ها مستقیم‌تر و عمیق‌تر شود، اما این پیشنهاد با طرح این موضوع که فراکسیون روحانیون خود رابط مجلس با مراجع و بزرگان حوزه است، به حاشیه رفت.

با این حال ارتباط وثیق نمایندگان به ویژه فراکسیون روحانیت با حوزه‌های علمیه در کاهش بسیاری از هزینه‌ها مؤثر بود؛ چرا که نمایندگان این فرصت را دارند که پیش از بررسی و تصویب طرح‌ها و لوایح در صحن علنی مجلس و ارسال به شورای نگهبان، نکات فقهی و شرعی را در آنها لحاظ کنند تا مانع از ارجاع طرح‌ها و لوایح از شورای نگهبان شوند.

از دیگر نکات قابل توجه ارتباط حوزه با مجلس شورای اسلامی، حضور شخصیت‌های برجسته حوزه در صحن علنی مجلس و بیان مطالب اخلاقی در ابتدای جلسه علنی بود؛ این جلسات طی دو دوره گذشته به تعداد انگشتان یک دست هم نرسید.
حال کاهش تعداد اعضای فرکسیون روحانیت در مجلس دهم نباید دلیلی بر کم‌رنگ شدن ارتباطات قبلی شود؛ چرا که همین تعداد نفرات هم می‌توانند با تشکیل فراکسیونی قوی، تعامل قوه مقننه و با حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید را به سطحی قابل قبول برسانند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 4 =