چالش ها و لوازم تبلیغ درست دین در نگاه آیت الله مکارم شیرازی

در مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی مطرح شد؛
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه امروز سه مشکل مهم در مسأله تبلیغات داریم به مفاسد فضای مجازی، وضع نامطلوب تمرکز طلاب در قم و عدم دانش خطابه اشاره کرد و از حوزه های علمیه و مبلغان خواست در این زمینه ها فعالیت جدی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت سی و ششمین سالگرد ارتحال عالم ربانی، مفسر کبیر قرآن علامه طباطبایی(ره) به همراه دومین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم با رویکرد قرآن و ارتباطات پنج شنبه شب در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد.

یاد علامه طباطبایی فراموش نمی شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این مراسم با اشاره به اینکه یاد مرحوم علامه طباطبایی(ره) هیچگاه فراموش نمی شود، اظهار دات: آثار فاخر و گرانبهای قرآنی و فلسفی زیادی که از ایشان در بین ما مانده است خاطره ایشان را در اذهان ما زنده می دارد.

وی با اشاره به تأکید مسأله تبلیغ در قرآن عنوان داشت: مسأله تبلیغ از دیدگاه قرآن نیاز به مقدمه ای دارد و آن اینکه یکی از نشانه های جاودانگی و جهانی بودن قرآن استفاده از مفاهیم بزرگ و گسترده ای است که در هر زمان و مکان قابل استفاده است  و نشان می دهد قرآن مربوط به زمان و مکان خاصی نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه افزود: برای نمونه برای فعالیت های اقتصادی و سیاسی به آیه «اوفوا بالعقود» استناد می کنیم که باعث می شود تمام مسائل مستحدثه اقتصادی اگر معقول باشد و همچنین قرار دادهای سیاسی، تجاری و خانوادگی تحت این آیه قرار می گیرد و به همین دلیل است که می گوییم قرآن به ما دستور و برنامه می دهد و موضوعی را بدون جواب نمی گذارد؛ همچنین در قرآن بحث می شود هرکس از زن و مرد عمل صالحی انجام دهد پاداش زیادی از خدا دریافت خواهد کرد ثابت می کند هر کار مفید و نیک فردی و اجتماعی مادی و معنوی ذیل عمل صالح قرار می گیرد و در باب مبارزه با فساد آیه جهان شمولی در باب امر به معروف و نهی از منکر داریم.

تبلیغ در قرآن چه مفهومی دارد؟

وی بیان اینکه قرآن دارای مفاهیم و وسیع گسترده ای است که نشانه عظمت قرآن است، تصریح کرد: در آیه تبلیغ نیز همین طور است در آیه ۳۹ سوره احزاب می خوانیم «الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احدا الا الله و کفی بالله حسیبا» که در این آیه باز هم عمومیت در تمام آیه موج می زند؛ در این آیه نخست تعبیر تبلیغ و رساندن داریم که با بلاغ و رسیدن خود به خود فرق دارد و این وظیفه را برای مبلغان دینی ثابت می کند و نکته دوم این است که ابلاغ با توجه به این آیه محدود نیست و بیان، عمل، قلم، فضای مجازی و هرچیزی که در آن ابلاغ صورت می گیرد را شامل می شود چراکه  رسالات الله مفهوم گسترده ای دارد و تمام آنچه خدا دستور داده را شامل می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه در آیه تبلیغ خدا بیان نکرده که باید برای چه کسی تبلیغ صورت بگیرد، عنوان داشت: همین حذف متعلق هم دلالت برعمومیت دارد و همچنین عبارت «یخشونه» نیز ضرورت احساس مسؤولیت را می رساند، چراکه از هیچکس نترسیدن یک مفهوم عام است و در آخر نیز بحث پاداش تبلیغ بیان می شود و خدا می فرماید «کفی بالله حسیبا» به این معنا که خدا پاداش می دهد و اگر در جایی به طلبه ای اهمیت ندادند اجر او نزد خداوند محفوظ است.

وی ابرازنگرانی کرد: امروز سه مشکل مهم در مسأله تبلیغات داریم؛ نخست استفاده از فضاهای مجازی است که معمول است شعار می دهند باید از این فضا استفاده شود و گاهی ۱۰ ها میلیون نفر را یک شبکه مجازی پوشش می دهد؛ اینها درست است  ولی در برابر مفاسد آن چه کرده ایم؟ اگر ۱۰ درصد بتوانیم استفاده کنیم ۹۰ درصد مفاسد آن را چه کنیم دارد که راه جلوگیری می خواهد.

این مرجع تقلید ابراز داشت: در برگزاری بسیاری از برنامه های غیراخلاقی با همین شبکه ها مردم را جمع می کنند و حتی خبر رسیده در برخی از انتخابات فلان شبکه تمام پیامک های مربوط به یک کاندیدا را حذف کرده و پیامک دروغ را از طرف او می فرستند، بنابراین هم استفاده باید کرد و هم باید جلوی خطر را گرفت.

وی افزود: در این فضای مجازی اهانت های زیادی به همه مقدسات می شود، تبلیغ مفاسد جنسی در حد کثیف صورت می گیرد و تبلیغات ضد اخلاقی و ضد قرآنی زیادی در آن وجود دارد وباید در این باره فکری شود و به همین دلیل چندی است با همکای دوستان برنامه ریزی کردیم و از مسؤولان وزرات ارتباطات خواستیم تا شبکه ای به نام شبکه ملی راه اندازی شود تا هر آنچه مورد نیاز مردم است در آن بیاید و مفاسد شبکه های دیگر را نداشته باشد و بتواند خواسته های معقول مردم را اشباع کند.

مسؤولان دولتی برای شبکه ملی اقدام جدی نکرده اند

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه مسؤولان در عمل اقدام جدی برای شبکه ملی نکرده اند، ابراز داشت: باید پهنای باند را به این شبکه ملی اختصاص دهند که در این صورت مراجعه به آن بیشتر می شود و وطبیعتا مردم بیشتر به معنویات سوق داده می شوند؛ بنابراین مسأله فضای مجازی یک بن بست نیست، دولت هم علاقه به کار دارد ولی ما دلسوزی عمیقی در این راه نمی بینیم، بنابراین باید قبل از این که جوان های ما فاسد شوند به فکر این کار بیافتیم و آن را در رأس کارهای خود قرار دهیم.

وی  در این مراسم با اشاره به تمرکز بیش از حد طلاب در قم و خالی شدن شهرستان ها از وجود روحانی، تصریح کرد: برخی از طلبه ها نصف آیه «نفر» را قبول و نصف دیگر را رها کرده اند، فقط تفقه در دین را قبول کرده اند ولی رجوع به قوم خود برای هدایت را رها کرده اند؛ حل این مسأله هم بدون برنامه ریزی نمی شود، بنابراین باید برنامه ای تنظیم کرد تا آنهایی که در حوزه قم منشأ آثار هستند بمانند و افراد دیگر با حمایت و حل مشکلات به شهرستان ها فرستاده شوند تا از این تمرکز در قم جلوگیری شود، چرا که اگر شهرهای ما از حضور روحانی و مبلغ خالی شود همه عمّال فساد وارد صحنه می شوند و اینجا است که باید منتظر ورود و جذب افراد توسط فرقه های ضاله، مبلغان مسیحیت و عمال وهابیت باشیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با بیان اینکه مسأله فن خطابه نیز در بسیاری از طلاب و مبلغان ما مشکل دارد، افزود: بله مرکز سفیران هدایت برای تربیت مبلغ خطیب خوب است، ولی خطبای امروز همه خود جوش هستند و یک آموزش جامع و درست خطابه ندیده اند، درحالی که همین بزرگان باید فن خطابه، بالا و پایین رفتن در آن و اوج و فرود را بلد باشند به همین دلیل باید کسانی که تجربه زیاد دارند به افرادی که در خطابه دستی بر آتش ندارند این فن را آموزش بدهند تا این کمبود هم از حوزه تبلیغ برطرف شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 16